رئيس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان فارس گفت: رب گوجه فرنگی یکی از اقلام عمده تولیدی در بخش صنایع تبدیلی استان است و فارس ۸۵ درصد تولید رب گوجه فرنگی کشور را به عهده دارد.
کد خبر: ۱۸۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹ 22 February 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت،معدن و تجارت فارس: علی همتی در جریان دیدار با نماینده شرکتCFT ایتالیا (تولیدکنندگان ماشین آلات اسپتیک ) گفت: درزمینه صادرات رب گوجه، کشور درسال۱۳۹۳ از نظرارزشی ۱۹۷ میلیون دلار  و وزنی معادل ۱۲۴ هزارتن بوده که استان فارس با توجه به اینکه اغلب صادرات خود را از طریق شرکتهای صادرکننده سایراستانهای کشورازجمله استانهای شمالی وجنوبی صورت می پذیرد وبا توجه به وجود تحریمها توانسته است درسال ۱۳۹۳ مصادف با ( سال ۲۰۱۴ و۲۰۱۵میلادی ) صادراتی برابر با ۲۸ میلیون دلارو وزنی معادل ۱۹ هزارتن و ۱۴ درصداز کل کشور را داشته باشد.

وی اضافه کرد: با وجود کارخانه هایی که در تولید این محصول  در فارس شکل گرفته،  آماده هستیم که سرمایه گذاری مشترکی  بصورت مستقیم و یا  فاینانس انجام شود که ارتقاء سطح تکنولوژی از نظر کمی و هم کیفی و هم تنوع تولید و همچنین تولید رقابتی و سازگار با بازارهای هدف صورت پذیرد .

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت اظهار داشت: متوسط حجم تجارت جهانی در سالهای ۲۰۱۱   برابر با ۷.۶میلیارد دلار ودرسال ۲۰۱۴  نیز۸.۵ میلیارد دلار بوده است.

 همتی  با اشاره به اینکه کشور ایران در صادرات به ایتالیا  نیز بعد از ترکیه  با ۳.۷ درصد مقام هفتم را در جهان به خود اختصاص داده،  افزود:  متوسط صادرات  رب گوجه  در فاصله  سالهای ۲۰۱۱ الی ۲۰۱۴ کشور ایتالیا  با ۳۹.۶ مقام اول و کشورهای  چین با   ۲۰.۴درصد ، آمریکا  ۸.۴ درصد و اسپانیا ۷.۸ درصد ، پرتغال۵ درصد ، و ترکیه با ۳.۸ درصد به ترتیب مقامهای دوم تا ششم را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود:  صادرات رب گوجه فرنگی برای سال ۲۰۱۴ در سطح  دنیا ۵.۲ میلیارد دلار  بوده که کشورهای  ایتالیا  با ۱.۹ میلیارد دلار  و ۳۸ درصد مقام اول  و چین ۹۷۵ میلیون دلار و ۱۸.۷ درصد مقام دوم و کشورهای آمریکا  با ۹.۶ درصد ، اسپانیا  ۸.۲ درصد، پرتغال با ۴.۸ درصد، ترکیه با ۲۲۸ میلیون دلار و ۴.۴ درصد  به ترتیب مقامهای سوم تا ششم و کشور ایران با ۲۰۵ میلیون دلار و ۳.۹ درصد  مقام هفتم را  به خود اختصاص داده است  .

 رئيس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان فارس اضافه کرد: جمع کل واردات رب گوجه فرنگی در  دنیا برای سال ۲۰۱۴ برابر با ۳.۳ میلیارد دلار  بوده است  که کشورهای  آلمان  با ۲۸۴ میلیون دلار و ۸.۵ درصد مقام اول و کشور عراق با ۲۰۸  میلیون دلار و ۶.۲ درصد مقام دوم  و کشورهای  ژاپن  ۵.۲ درصد ،انگلستان با ۱۷۲ میلیون دلار  و ۵.۱ درصد، وروسیه با ۱۶۷ میلیون دلار و ۵ درصد بترتیب مقامهای سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند .

مدیر بازرگانی شرکت شرکت  CFT  ایتالیا ضمن تشكر از ميزباني استان فارس وهماهنگي هاي صورت گرفته جهت بازديداز واحدهاي صنعتي تولید رب گوجه گفت: استان فارس در زمینه توسعه واحدهای صنعتی دارای ظرفیت قابل قبولی است لکن در خصوص استفاده از تکنولوژی  و سیستم اسپتیک نیازمند بهره گیری لازم جهت استفاده از این تکنولوژِی و بالا بردن ظرفیت تولید بالا جهت پاسخ گوئی به نیاز بازارهای جهانی از جمله بازارآفریقا و کشورهای همجوار و روسیه باشد.

وی با اشاره به اینکه از هر گونه همکاری با واحدهای صنعتی استان  فارس دریغ نخواهند کرد، افزود: ظرفیت بالا در پاسخگویی بازراهای جهانی فارس باعث ارتقا کیفیت محصول بهداشتی وکاهش و هدر روی انرژی و سایر مولفه ها خواهد بود که متاسفانه در این خصوص کمتر مورد استفاده قرارگرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار