دومین جشنواره مردمی دستپخت بانوی یزدی با هدف احیای غذاهای محلی و سنتی استان از 28 اسفند تا 12 فروردین ماه 95 در بافت تاریخی یزد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۹۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۳ 01 March 2016
به گزارش تابناک یزد،دومین جشنواره مردمی دستپخت بانوی یزدی با هدف احیای غذاهای محلی و سنتی استان از 28 اسفند تا 12 فروردین ماه 95 در بافت تاریخی یزد برگزار می‌شود.
این جشنواره قرار است با مشارکت ساکنان این بافت برگزار شود و تلنگری برای نسل جدید باشد تا با غذاهای محلی منطقه خود آشنا شوند.
برگزاری این جشنواره در ایام نوروز، همچنین فرصت مناسبی را برای آشنایی مسافران نوروزی و گردشگران با غذاهای سنتی یزدی فراهم می‌کند و به بافت تاریخی یزد شور و نشاط می‌بخشد.
مهلت ثبت‌نام برای شرکت در این جشنواره مردمی از هفتم تا دهم اسفندماه تعیین شده بود و افراد باید برای ثبت نام در روزهای تعیین شده به هتل ترمه واقع در میدان وقت‌الساعت مراجعه می‌کردند.

رقابت غذاهای سنتی یزدی با فست فودهای وارداتی

یک بانوی یزدی که سابقه حضور در اولین دوره این جشنواره در سال گذشته را دارد، می‌گوید: برگزاری این جشنواره موجب آشنایی نسل جدید و مسافران نوروزی با غذاهای محلی استان خواهد شد.
«هانیه خدمتگزار» می‌افزاید: با توجه به افزایش تمایل مردم استان به ویژه نسل جدید به مصرف غذاهای آماده و فست فودها بدون اطلاع از عوارضی که برای سلامتی ما دارند، برگزاری این جشنواره مردم را به سمت مصرف غذاهای سنتی سوق می‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: سال گذشته اطلاع‌رسانی برای شرکت در جشنواره مطلوب نبود و ناهماهنگی‌هایی در اجرا وجود داشت که به نظر می‌رسد، امسال این مشکلات برطرف شده است.
این بانوی یزدی اظهار می‌کند: برگزاری این جشنواره، فرصتی مناسب برای افزایش روحیه اجتماعی بانوان و جذب گردشگران بیشتر در بافت تاریخی است.
خدمتگزار اظهار امیدواری می‌کند که غرفه‌های جشنواره در دومین دوره به بهترین شکل طراحی شود و مشکلات سال گذشته ناشی از سرمای بیش از حد غرفه‌ها، پیش نیاید.
به گفته وی، قطعا تجربیات اولین دوره جشنواره، برای برگزاری هر چه بیشتر دومین دوره کارآمد خواهد بود و تداوم برگزاری آن نیز با توجه به پویایی که در بافت ایجاد می‌کند، ضروری به نظر می‌رسد.

عرضه توانایی‌های بانوان یزدی در جشنواره

یکی دیگر از بانوان شرکت کننده در جشنواره سال گذشته، می‌گوید: برگزاری چنین جشنواره‌هایی فرصتی را برای اصلاح سبک زندگی نسل امروز فراهم می‌کند و با آشنایی همشهریان با غذاهای سنتی، مصرف غذاهای آماده و مضر، کاهش می‌یابد.
«مرضیه منتظری» می‌افزاید: برگزاری این جشنواره در اولین دوره، باعث افتخار بانوان یزدی شده بود چرا که فرصت عرضه توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را پیدا کرده‌ بودند. وی ادامه می‌دهد: برگزاری این جشنواره در بافت تاریخی، یکی از محاسن آن محسوب و موجب می‌شود که افراد با حضور در محله‌های قدیمی با غذاهای سنتی، آشنا شوند.
این بانوی یزی با اشاره به ضعف‌های جشنواره سال گذشته ادامه می‌دهد: غرفه‌های جشنواره در سال گذشته نامناسب بود از این رو امسال فرصتی است تا از تجربه سال گذشته بهره‌برداری شود و کیفیت چیدمان غرفه‌ها ارتقا یابد.

ضرورت آشنایی دختران جوان با پخت غذاهای سنتی

یکی از بانوان ساکن بافت تاریخی نیز عقیده دارد که برگزاری این جشنواره، فرصت مناسبی برای معرفی غذاهای سنتی به نسل امروز است.
«سکینه فرط» ادامه می‌دهد: باید شیوه پخت غذاهای سنتی و محلی یزدی به دختران جوان آموزش داده  شود که یکی از ابزارهای این آموزش، برگزاری کلاس‌های آشپزی در بافت تاریخی با همکاری بانوان مسن است. وی می‌افزاید: برگزاری این جشنواره در بافت می‌تواند دیدگاه مردم به بافت تاریخی را تغییر دهد.
این شهروند ادامه می‌دهد: برخی از غذاهای یزدی هنوز برای مردم استان هم ناشناخته هستند و در طول این سال‌ها تنها تعداد محدودی از آنها از جمله قیمه یزدی، شولی و فالوده به مسافران و گردشگران معرفی شده است.

تمرکز جشنواره بر غذاهای محلی و سنتی
اما دبیر جشنواره مردمی دستپخت بانوی یزدی به همشهری می‌گوید: سال گذشته جشنواره در 70 غرفه در بخش‌های مختلف غذاهای سنتی و صنایع دستی برگزار شد اما امسال قرار است تمرکز جشنواره بر احیا و معرفی بهتر غذاهای بومی و محلی یزد باشد.
«نجمه نادری» می‌افزاید: با همراهی و مشارکت ساکنان بافت تاریخی به ویژه بانوان محله تاریخی شاه‌ابوالقاسم 25 غرفه در 2 مکان تاریخی و برای رفاه بیشتر مردم برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است.
به گفته وی، وجه تمایز جشنواره امسال معرفی انواع غذاهای سنتی و بومی یزدی است و و 2 نقطه از بافت تاریخی شامل مهد رضویه و حسینیه شاه ابوالقاسم، برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است تا فرصت حضور گردشگران نوروزی در این جشنواره فراهم شود.
نادری ادامه می‌دهد: تلاش شده است که امسال مشکلات و کاستی‌های اولین دوره برگزاری جشنواره، مرتفع شود. وی از فراهم کردن فضاهای خدماتی مورد نیاز برای شرکت‌کنندگان در جشنواره و بازدیدکنندگان شامل پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی خبر می‌دهد و می‌افزاید: همچنین مکان مجزایی با تجهیزات و آشپزخانه برای شرکت‌کنندگان فراهم شده است.

شناسایی 80 نوع غذای سنتی یزدی
نادری با بیان این‌که بعضی از غذاهای سنتی یزدی همچنان ناشناخته مانده‌‌اند، می‌گوید: 80 نوع غذای سنتی در استان شناسایی شده است که باید بهتر معرفی شوند و نسل جدید را با آنها آشنا کرد.
وی تاکید می‌کند: یکی از اهداف برگزاری این جشنواره، توزیع غذای سالم و بهداشتی بین مسافران نوروزی است چرا که در ایام تعطیلات نوروزی بعضی سودجویان، غذاهای بی‌کیفیت به مسافران عرضه می‌کنند.
به گزارش همشهری یزد، دبیر جشنواره دستپخت بانوی یزدی می‌افزاید: این جشنواره ناظرانی دارد که کیفیت و قیمت غذاها را بررسی می‌کنند. نادری با تشکر از همکاری اهالی محله شاه ابوالقاسم برای برگزاری این جشنواره، می‌گوید: بنا به درخواست شرکت‌کنندگان امسال جشنواره از 28 اسفندتا 12 فروردین ماه از ساعت 10 صبح تا 10 شب برگزار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار