شیر در همه جوامع به عنوان یک ماده مغذی و محبوب شناخته می‌شود و اهمیت میزان مصرف آن به حدی است که در برخی از طبقه‌بندی‌های جهانی به عنوان معیاری برای توسعه یافتگی جوامع در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۱۹۱۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵ 04 March 2016
به گزارش تابناک یزد،سرانه مصرف شير در ايران 91 كيلوگرم در سال است كه اين سرانه در اروپا 300 كيلوگرم برآورد مي‌شود. همچنين براساس آخرين آمار در مورد سبد غذايي ايرانيان، مصرف لبنيات به ازاي هر نفر روزانه 139 گرم است كه فقط 28 گرم از اين ميزان را شير تشكيل مي‌دهد در حالي كه مصرف مطلوب لبنيات هر فرد بايد روزانه 225 تا 240 گرم باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه یزد، دکتر "نجیب الله محمدی"  کارشناس شیر و فراورده‌های اداره کل دامپزشکی استان يزد خاطر نشان مي‌كند: نکته حائز اهميت در مورد شير و فراورده‌هاي لبني، رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی در مراحل استحصال، حمل، توزیع و مصرف این فراورده دامی است.

وي اضافه مي‌كند: در همین راستا مراکز تولید، حمل و جمع‌آوری شیر خام تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی قرار دارد و از سوی دیگر به شهروندان همواره توصیه می‌شود که در هنگام مصرف شیر توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

محمدی با تاكيد بر اين نكته كه شیر خام باید دارای رنگ، طعم، بو و مزه طبیعی باشد، عنوان مي‌كند: رنگ شیر خام طبیعی سفید صدفی یا خامه‌ای و در برخی موارد متمایل به زرد است.

وي همچنین اظهار مي كند: شیر باید عاری از رنگ‌های غیر طبیعی باشد به عنوان نمونه رنگ صورتی ناشی از آلوده شدن شیر با خون، رنگ کرم مایل به زردی ناشی از وجود آغوز و یا دوشش دیر هنگام و رنگ آبی کم رنگ ناشی از تقلب افزودن آب به شیر است.

وي در مورد طعم، بو و مزه شیر سالم نيز مي‌گويد: طعم، بو و مزه شير سالم مخصوص به خود بوده و باید عاری از هر گونه طعم، بو و مزه نامطبوع باشد.

به نقل از ایسنا، اين كارشناس دامپزشكي با تأکید بر جوشاندن شیر قبل از مصرف در صورت فله بودن آن، در مورد نوع نظارت‌های کارشناسان دامپزشکی بر مراکز تولید و جمع‌آوری شیر نيز يادآور مي‌شود: دامپزشکی کلیه موارد تأثیرگذار در کیفیت بهداشتی شیر را تحت نظارت کارشناسان خود دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار