کد خبر: ۱۹۴۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۹ 08 March 2016
همایش زنان، هویت جنسی و اشتغال در حالی به مناسبت 8 مارس در ساری برگزار شد که سخنرانان این همایش بر ناصحیح بودن فعالیت اداره کل امور بانوان و رضایت‌بخش نبودن وضعیت زنان در بازار کار تاکید کردند.


به گزارش تابناک مازندران، هشت مارس مصادف با 18 اسفند که در تقویم جهانی به نام روز جهانی زن نامگذاری شده است برای نخستین‌بار از سوی سازمان مردم نهاد بنیاد فردای بهتر همایش زنان، هویت جنسیتی و اشتغال امشب در مجتمع اهل‌بیت مرکز مازندران برگزار شد.

در این همایش مدیرعامل بنیاد فردایی بهتر با بیان اینکه این سازمان مردم نهاد با شعار «بهبود کیفیت زندگی مردم» فعالیت خود را دو سال پیش در استان شروع کرده است، گفت: بنیاد فردایی بهتر دارای 7 هزار مخاطب است و تاکنون بیش از 200 کارگاه آموزشی و 25 همایش در ساری برگزار کرده است.

احسان قاسمی با اشاره به اینکه برنامه‌های سال آینده این سازمان ویژه بانوان به‌صورت فصلی انجام می‌شود، افزود: کار گروه‌هایی برای کودکان، نوجوانان و سالمندان تشکیل شده ‌که به توانمندسازی افراد جامعه توجه دارد.

وی با بیان اینکه به دور از مسائل سیاسی معتقدیم که زنان جامعه باید توانمند شوند و تاکنون زمینه توانمندسازی این اقشار در جامعه کم‌رنگ بوده است، گفت: چون زمینه توانمندسازی بانوان در جامعه کم بوده است تعداد مدیران زن نیز در کشور کم بوده است.

مدیرعامل بنیاد فردایی بهتر با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند فعالیت بانوان فرهیخته را به نحو مطلوبی نشان دهند، ادامه داد: توانمندی بانوان بر کسی پوشیده نیست اما در چارت اداری داشتن اداره کل امور بانوان صحیح نیست زیرا اداره کل امور آقایان هم نداریم.

این مسئول تصریح کرد: با ایجاد اداره کلی با عنوان بانوان سعی در قانع کردن قشر زنان جامعه را دارند در حالی‌که بانوان باید مدیرکل دستگاه اجرایی مانند راه و شهرسازی شوند باید در چارت‌های اداری مختلف بانوان دیده شوند.

سهیلا هاشمی دانشیار دانشگاه مازندران نیز در این همایش با بیان اینکه برای بحث جنس و جنسیت باید تفکیک قائل شویم،گفت: دختر بودن و یا پسر بودن تفاوت زیستی است که تمایز بنیادی بین زن و مردم ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از دوران کودکی وقتی رنگ لباس و یا انتخاب اسباب بازی وجه تمایز دختر و پسر بودن است، افزود: جامعه‌پذیری جنسیتی فرایندی است که ارزش‌ها و باورهای اجتماعی که از زن و مرد انتظار می‌رود درونی شود.

این استاد روانشناسی دانشگاه مازندران با بیان اینکه تفاوت‌هایی را در نقش‌های اجتماعی زن و مرد می‌بینیم، گفت: بسیاری از زنان به‌دلیل اینکه از جامعه دور نشوند از هویت زنانه فاصله می‌گیرند و از اهداف خود چشم‌پوشی می‌کنند تا خانواده را حفظ کنند و این پدیده در مردان دیده نمی‌شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید به نوعی در فرایند اجتماعی ظاهر شویم که در جامعه نقش زنانه برجسته‌تر شود، افزود: در جامعه صفات زن و مرد تفکیک می‌شود حتی در استعاره و تشبیهات واژگان بین زن و مرد فرق دارد.

وی مسیر هویت‌یابی زنان و مردان را متفاوت دانست و اضافه کرد: زن همیشه با چالش و فردیت خانواده خود مواجه است و این فرایند پرتنش است اگر این قشر از جامعه دیده نشوند در میانسالی دچار افسردگی می‌شوند.

دانشیار دانشگاه مازندران بیان کرد: انفعال و افسردگی زنان به نوعی به زیر کشیدن نیروی روانشناختی است که می‌تواند سرعت پیشرفت جامعه را کم‌ کند.

هاشمی با اشاره به اینکه وقتی بحث زنان و مردان مطرح می‌شود حقوق مساوی آنها نیز دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت‌هایی که بین این دو جنس وجود دارد باید با لحاظ کردن آن حقوق مساوی در نظر گرفته شود.

زهرا کریمی استاد اقتصاد دانشگاه‌های مازندران نیز به بحث حضور زنان در بازار کار پرداخت و اظهار کرد: وضعیت زنان در بازار کار رضایت بخش نیست.

وی با بیان اینکه در بحث تساوی حقوق کارهای زنانه و مردانه به نحو فزاینده‌ای تغییر کرده است، افزود: رقابت بازار کار در زنان و مردان وجود دارد به این دلیل که معتقدند مردان موظف به تامین مخارج زندگی هستند.

کریمی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی کشور محدودیت کار را ایجاد کرده است، اضافه کرد: با توجه به محدودیت اشتغال، فرصت کار بیشتر به مردان داده شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر به سمت تداوم اینکه مردان نان‌آور خانه هستند اولویت کار به آنان داده شود، درست نیست، گفت: این تفکر آسیب جدی به جامعه و جایگاه زن وارد می‌کند برای حمایت از مردان ساز و کار دیگری به کار گرفته شود.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار