مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: طرح نظارت استاندارد بر کالاهای بازار نوروز سال 1395 در استان آغاز شده است.
کد خبر: ۱۹۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳ 10 March 2016
به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان اردبیل، هاشم علائی افزود: طرح نظارت مشترک نوروزی استاندارد با سایر دستگاه های مرتبط از 10 اسفند 94 لغایت 15 فروردین 95 در راستای کنترل کالاهای پرمصرف مشمول مقررات اجرای استاندارد اجباری اجرا می شود.
وی بیان کرد: مواد غذایی، شوینده ها و کالاهای بهداشتی ، قطعات خودرویی و همچنین کنترل ترازوها و وزنه ها درمیادین میوه و تره بار و مراکز عرضه و کنترل نازل های سوخت شامل استاندارد اجباری است.
وی ادامه داد: سایر موارد بصورت بازرسی اکیپی متشکل از اداره کل تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اداره کل استاندارد انجام می پذیرد.
وی در مورد این بازرسی ها افزود: با توجه به فرارسیدن سال نو و افزایش سطح مصرف کالا و خدمات در این ایام، نظارت بر مراکز تمرکز، توزیع و عرضه کالا بصورت اکیپی در این مراکز برای حفظ و صیانت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام می گیرد.
علائی گفت: از تمامی هم استانی ها درخواست می گردد جهت بررسی صحت علامت استاندارد کالاهای خریداری شده کد ده رقمی مندرج زیر علامت استاندارد روی کالا را به سامانه 10001517 ارسال و نسبت به صحت استاندارد کالاها اطمینان حاصل نمایند.
وی بیان کرد: در صورت مشاهده هرگونه کالا و یا خدمات غیراستاندارد با شماره تلفن گویای 1517 و تلفن های 8-33741157 تماس حاصل کنند.
مدیر کل استاندارد استان در ادامه از تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار استاندارد در زمینه عیارسنجی مصنوعات طلا و جواهرات برای اولین بار در استان اردبیل خبر داد.
علایی افزود: مصنوعات و زیورآلات طلا مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند و سازمان استاندارد متولی کنترل عیار مصنوعات طلا می باشد که این امر در حال حاضر از طریق کنترل واحدهای تولیدی (صدور کد شناسایی و پروانه کاربرد علامت استاندارد مخصوص مصنوعات طلا) و نیز کنترل واحدهای توزیع کننده (از طریق نمونه برداری مستمر و صدور شماره شناسایی ) صورت می گیرد.
وی افزود: در راستای اصل 44 قانون اساسی و برون سپاری بخش تصدی گری، آزمایشگاه زیورآلات کهن ایرانیان به عنوان آزمایشگاه همکار تایید صلاحیت شد تا آزمایش های مربوط به کنترل عیار مصنوعات طلا را انجام دهد، تا شاهد گام مثبتی در افزایش استاندارد سازی مصنوعات طلا در استان باشیم.
مدیرکل استاندارد با اشاره به اینکه تولید و فروش مصنوعات بدون داشتن علامت استاندارد ممنوع است تصریح کرد: شهروندان در هنگام خرید باید توجه داشته باشند تا حتما عیارطلا با عدد 750، کد سازنده که به صورت یک حرف لاتین است و نشانگر استان محل ساخت و کد شناسایی که شماره سازنده بر روی هر مصنوع طلا درج شده باشد.
وی ادامه داد:عدم درج هر یک از علامت های فوق بر روی یک مصنوع طلا، نشانه غیر استاندارد بودن و در نتیجه غیرمنطبق بودن عیار و کیفیت پایین طلا است.
علائی گفت: اکیپ های بازرسی مشترک با حضور نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی، صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه طلا فروشان و اداره استاندارد برای نظارت هرچه بیشتر بازار طلا به صورت مستمر و دوره ای انجام می گیرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار