کیوسک بین المللی «تابناک»؛
تصمیم آمریکا برای مطرح کردن موضوع آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت، بهانه جویی سناتور آمریکایی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران، ادعای تصمیم ایران برای آزمایش موشک ماهواره بر جدید، تروریستی خواندن حزب الله از سوی اتحادیه عرب و جنجال در محل سخنرانی دونالد ترامپ، از جمله مهمترین مطالبی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۹۶۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ 12 March 2016



بهانه سناتور آمریکایی برای درخواست تحریم ایران/ کدام کشورها مخالف «تروریست» خواند حزب‌الله هستند؟تصمیم آمریکا برای مطرح کردن موضوع آزمایش موشکی ایران در شورای امنیت، بهانه جویی سناتور آمریکایی برای وضع تحریم های جدید علیه ایران، ادعای تصمیم ایران برای آزمایش موشک ماهواره بر جدید، تروریستی خواندن حزب الله از سوی اتحادیه عرب و جنجال در محل سخنرانی دونالد ترامپ، از جمله مهمترین مطالبی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. در ادامه واکنش ها به آزمایش موشکی اخیر ایران، خبرگزاری «رویترز» از تصمیم آمریکا برای مطرح کردن این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفته آمریکا هفته آینده مساله پرتاب‌های موشکی بالستیک اخیر ایران را در گفت و گوهای شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهد کرد و از کشور‌ها می‌خواهد برای تضعیف برنامه موشکی تهران همکاری کنند. وی گفته: «ما موضوع این پرتاب‌های خطرناک را به طور مستقیم در رایزنی‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح خواهیم کرد. ما درخواست کرده‌ایم این رایزنی‌های شورای امنیت روز دوشنبه برگزار شود». پاور مدعی شده: «این پرتاب‌ها تاکیدی بر ضرورت همکاری با شرکا در سراسر جهان به منظور کند کردن و کاهش برنامه موشکی ایران است». 

*****

در همین حال، روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی درباره همین موضوع، تأکید کرده که آزمایش موشکی ایران به معنای نقض برجام از سوی این کشور نیست و آمریکا نباید چنین تعبیری از آن داشته باشد. این روزنامه در پاسخ به این پرسش که آیا در توافقنامه هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، اشاره‌ای به منع این گونه آزمایش‌ها شده است یا نه، می نویسد این آزمایشات موضوعی جداگانه از توافقنامه هسته‌ای بحساب می‌آیند و نیز در پاسخ به اینکه آیا ایران مفاد و مندرجات قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را در رابطه با این آزمایشات نقض کرده، می نویسد این مسئله به نوع تفسیر‌ها از قطعنامه مذکور بستگی دارد. نیویورک تایمز می افزاید در صورتی که رئیس جمهور بعدی آمریکا به بهانه هایی از این دست، اقدام به لغو برجام کند، این امر برای آمریکا عواقب پر هزینه‌ای در بر خواهد داشت و به اعتبار این کشور لطمات سنگینی خواهد زد.

*****

با این حال، بهانه جویی های سیاستمداران تندرو در آمریکا تنها به موضوع هسته ای محدود نمی شود. به نوشته «ای بی سی نیوز»، در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر اقدام هکرهای ایرانی علیه یک سد در آمریکا، یک سناتور آمریکایی خواستار تحریم ایران به این دلیل شده است. چاک شومر اظهار داشته: «حمله سایبری به یک سد کوچک در ناحیه بومن اونیو در حومه شهر نیویورک تیری بود که از جانب ایران به طرف آمریکا شلیک شد و باید با تحریم‌های شدید‌تر از طرف آمریکا پاسخ داده شود». وی افزوده: «حالا این موضوع روشن شده است که ایرانی‌ها این کار را انجام داده اند. باید ببینیم که آن‌ها چکار کرده‌اند؟ آن‌ها تیری را به طرف ما شلیک کرده‌اند. آن‌ها با این کار خود به ما می‌گویند که می‌توانیم به شما آسیب وارد کنیم». 

*****

از سوی دیگر، سایت شبکه خبری «فاکس نیوز» با انتشار مطلبی مدعی شده ایران قصد دارد طی روزهای آتی، یک موشک ماهواره بر به فضا پرتاب کند. این سایت به نقل از مقامات آمریکایی می نویسد ایران برای پرتاب یک موشک ماهواره‌بر به فضا آماده می‌شود. مقامات آمریکایی ادعا می کنند موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» بر روی پایه پرتاب قرار دارد و در حال سوخت‌گیری است تا برای پرتاب ظرف ۴۸ ساعت آینده، آماده شود. این مقامات به فاکس نیوز گفته‌اند که ایران تاکنون این نوع از موشک‌های ماهواره‌بر را پرتاب نکرده است. واشنگتن  نگران است که موشک‌های ماهواره‌بر ایران، از فناوری مشابه موشک‌های قاره‌پیما استفاده کنند. مقامات دولت آمریکا از اظهار نظر در مورد این خبر خودداری کرده‌اند. هنوز مقامات ایرانی هم به این ادعا واکنش نشان نداده‌اند.

*****

اما در میان دیگر موضوعات، تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر تروریستی خواندن حزب الله لبنان، در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری فرانسه، شورای وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست خود در مقر این اتحادیه در قاهره، که روز جمعه تشکیل شد، حزب‌الله لبنان را «تروریستی» خواند. این اقدام شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب با مخالفت عراق، لبنان و الجزایر همراه شد. وحید مبارک سیار، سرپرست وزارت خارجه بحرین اعلام کرد: «شورای اتحادیه عرب با صدور قطعنامه‌ای، حزب‌الله را تروریستی خواند. این توافق، به‌رغم مخالفت لبنان، عراق و الجزایر حاصل شد». ساعاتی قبل از این قطعنامه، ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق، تأکید کرده بود که نیروهای داوطلب مردمی عراق (الحشد الشعبی) و حزب‌الله لبنان حافظ کرامت عربی هستند.

*****

در نهایت، در مطلبی مربوط به رقابت های انتخاباتی در آمریکا، شبکه خبری «سی ان ان» از جنجال و درگیری در محل سخنرانی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خبر داده است. بر اساس این گزارش، تجمع انتخاباتی جمعه شب دونالد ترامپ درشهر شیکاگو به جنجال کشیده شد و به صحنه درگیری‌های فیزیکی موافقان و مخالفان وی تبدیل شد. ترامپ پس از ورود به شیکاگو و آگاهی ازشرایط امنیتی نامناسب و درگیری موافقان ومخالفان، تجمع انتخاباتی خود را لغو کرد و از طرفدارانش خواست که به خانه‌های خود بروند. با پیروزی‌های اخیر ترامپ در انتخابات مقدماتی در چندین ایالت آمریکا، بر نگرانی مخالفان و منتقدان ترامپ افزوده شده است. با درگیری‌های خشونت آمیز جمعه شب در حاشیه تجمع انتخاباتی ترامپ در شیکاگو به نظر می‌رسد که فعالیت انتخاباتی ترامپ وارد مرحله تازه‌ای شده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار