جهانگرد 52 ساله لهستانی که ایران گردی را با دوچرخه آغاز کرده روز سه شنبه وارد روستای تاریخی قطرم بافق شد.
کد خبر: ۱۹۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰ 07 April 2015
جهانگرد لهستانی وارد بافق شدبه گزارش تابناک یزد،  'رافائل' این جهانگرد که از چندی قبل ایرانگردی با دوچرخه را آغار کرده به روستای قطرم ماسوله شهرستان بافق آمد و از نزدیک با جاذبه های طبیعی و تاریخی این روستا آشنا شد.

این جهانگرد لهسنانی گفت: 10روز پیش با هواپیما به شیراز آمده و سپس مسیر شیراز، ابرکوه، تفت، یزد و بافق را با دوچرخه و به کمک جی پی اس پیموده است.

رافائل لهستانی افزود: در یزد مسوولان مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری از طبیعت زیبای قطرم تعریف کردند و همین امر سبب شد که به منظور بازدید وارد این روستا شوم.

وی به موقعیت قطرم و اینکه در دره ای واقع شده که دو کوه در ارتفاع زیاد به هم نزدیک هستند اشاره کرد و گفت: کوچه های تنگ و پیچ در پیچ و پوشیده از الوار با جوی آب جاری در اکثر کوچه های این روستا مناظر زیبا و چشم نواز دارد.

جهانگرد لهستانی ، استقبال گرم اهالی روستای قطرم را نشان از خلق و خوی مهمان نوازی ایرانیان به ویژه مردم این روستا خواند و ادامه داد: به دعوت یکی از اهالی، میهمان آنها شده و پس از صرف غذای محلی و دم نوش آویشن به همراه این خانواده به بازدید از مکان های دیدنی این روستا رفتم.

رافائل افزود: از تمامی مناظر روستای قطرم، ساخت و سازها و وسایل قدیمی، سقف های چوبی و طبیعت بکر این روستا عکس گرفتم تا به دوستان جهانگرد خود ارائه کنم که وقتی به ایران و استان یزد سفر می کنند بازدید از این روستای زیبا را از یاد نبرند.

این جهانگرد لهستانی که یک مترجم او را همراهی می کرد از میهمان نوازی اهالی روستا قطرم و مردم استان یزد تقدیر کرد و گفت: قصد دارد مسیر بافق، یزد، اصفهان، یاسوج و شیراز را با دوچرخه طی نموده و از آنجا با هواپیما به کشور خود بازگردد.

روستای قطرم با 50 خانوار جمعیت در فاصله 45 کیلو متری جنوبشرقی شهر بافق قرار داردکه به لحاظ جاذبه های طبیعی و بنا های تاریخی به عنوان روستاهای هدف گردشگری استان یزد به ثبت رسیده است.

این روستا در دره کوهستانی واقع شده که دو کوه بلند یکسان با ارتفاع 1540 متر این روستا را در آغوش کشیده اند و چشم اندازی زیبا و دیدنی به وجود آورده که نظر هر بینده ای را به خود جلب می کند.

از فصل بهار تا پایان تابستان این روستا محل رفت و آمد مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است و در ایام نوروز هزاران نفر از اقصی نقاط کشور برای بازدید به این روستا سفر می کنند.

قطرم را ماسوله یزد گویند زیرا پشت بام یک خانه حیاط منزل دیگری است و کوچه های آن پوشیده از الوار و شاخه های درختان است.

در این روستا درختان مناطق گرمسیر مانند خرما و زیتون میوه می دهند و درختان سردسیر مانند گردو و سیاه درختان مستعد رویش و پرورش و باردهی هستند.

مزارع، باغات و منازل مسکونی در دامنه آفتاب گیر بصورت پلکانی نمای زیبا و دیدنی به این روستا داده است.

روستا قطرم از نظر قدمت و پیشینه تاریخی از نخستین کانونهای زندگی و تجمع انسانی در منطقه بوده و بر طبق بعضی از منابع این روستا قبل از پیدایش تمدن کاریزی وجود داشته است.

بافق در 120 کیلومتری شرق شهری یزد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار