کد خبر: ۲۰۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳ 29 March 2016
تابناک گیلان: حیران، نام روستایی ییلاقی و زیبا در غرب استان گیلان است که در فاصله ۳۰ کلیومتری آستارا و حد فاصل بین این شهر و اردبیل واقع شده است. این روستا به دلیل زیبایی طبیعی آن، به عنوان یکی از منطقه‌های نمونه گردشگری در ایران به شمار می‌رود و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب در سالیان اخیر، مورد توجه گردشگران قرار گرفته و هرساله در ایام تعطیلات نوروزی و فصل تابستان پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.

 

مردم دهستان حیران به زبان شیرین آذری تکلم می‌کنند و شغل اصلی آنها کشاورزی، دامداری به ویژه زنبورداری است.

 

بهشت گمشده حیران به دلیل زیبایی‌های بی‌نظیر خدادادی اش به « دره بهشت » معروف است و این زیبایی‌ها همه افرادی را که به این منطقه از کشور سفر می‌کنند، جذب خود می‌کند.

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا، گردنه حیران است که آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان است و در بیشتر زمان‌ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند. اگر به این منطقه سفری داشته باشید متوجه می‌شوید که نام آن برگرفته از زیبایی بیش از حد طبیعت و جاده‌ای که مثل یک مار تنومند به یک کوه بزرگ پیچیده شده و تا ارتفاع بسیار زیادی بالا رفته است، است.

 

این منطقه زیبا از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن رود آستارا چای عبور می‌کند این رود تعیین کننده مرز استان گیلان و کشور آذربایجان است.

 

وجود گونه های مختلف جنگل های هیرکانی به عنوان ذخیره گاه پوشش درختان پهن برگ در این منطقه زیبایی خاصی به حیران بخشیده است.

 

حیران همچنین یکی از روستاهای تاریخی و ییلاقی بزرگترین خوانین آستارا(ساسانیان) و قشلاق‌های غربی و شمالی این شهرستان در گذشته بوده‌ است.

قلعه شیندان از دیگر آثار تاریخی و قدیمی این منطقه است که در ارتفاع ۱۸۵۰ متر بر فراز کوه شیندان و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان واقع شده و قدمت آن به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد.

 

منطقه‌ حیران به علت داشتن شرایط زیست محیطی مناسب از منابع غذایی فراوان، خاک مساعد از دیرباز مردم در آن سکونت داشته که وجود قلعه شنیدان در آن سوی مرز و قبرستان تاریخی این منطقه و آق مسجد، گواه بر این مدعاست.

 

به لحاظ پوشش گیاهی منطقه‌ حیران از سه بخش جنگل، مرتع و کشتزار تشکیل شده و گندم و جو از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این منطقه است.

 

"چشمه آلما بلاغی"،" جلیل بلاغی"، خدایار بلاغی" از چشمه‌های زیبای طبیعی و" گلین داشی"، " توپ داشی" و "خدر دره سی" از مناطق دیدنی حیران است و کوهنوردی و اسب‌سواری از ورزش های رایج این منطقه می‌باشد.

دریای آبی رنگ مازندارن و شهر آستارا که در فاصله حدود ۳۰ کیلومتری از این منطقه قرار گرفته در روزهایی که هوا صاف است به خوبی قابل دیدن است و این امر زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان از بندر آستارا منطقه زیبای حیران به عنوان بهشت گمشده و نگین گردشگری شمال ایران در سال‌های اخیر با ساخت و سازهای که در آن صورت گرفته طبیعت زبیای خود را کم کم از دست می‌دهد و ساخته‌های دست بشری جای زیبایی‌های خدادادی این منطقه را می‌گیرد که انتظار می‌رود مسئولین تدابیر ویژه ای در این خصوص بیاندیشند و مانع از ادامه این روند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار