معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي استان اردبيل از برداشت 12 هزار تن كلزا در اين استان در سال زراعي جاري خبر داد.
کد خبر: ۲۱۱۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶ 13 April 2016
مير جمال الدين پور پيغمبر روز سه شنبه افزود: سطح زير كشت كلزا در استان پنج هزار و 15 هكتار است كه دو هزار و 550 هكتار آن ارقام خارجي است.
او گفت: پاييز پارسال در سطح پنج هزار و 15 هكتار كلزا كشت شد كه از اين ميزان حدود 15 هزار تن دانه روغني كلزا استحصال شد.
او اظهار كرد: قيمت خريد تضميني دانه هاي روغني كلزا در سال زراعي گذشته مبلغ 22 هزار ريال بود كه به طور كامل توسط انجمن روغن نباتي ايران به مباشرت نمايندگي شركت دانه هاي روغني خريداري شد و قيمت تضميني كلزا براي سال زراعي 95-94 نيز به ازاي هر كيلوگرم 25 هزار و 300 ريال اعلام شد.
او افزود: كارگاه ها و دوره هاي متعدد آموزشي در زمينه دانش علمي و عملي انتقال تكنولوژي توسعه و كشت دانه روغني كلزاي هيبريد فرانسوي با همكاري شركت معتبر بين المللي اوراليس فرانسه در استان در حال برگزاري است.
پورپيغمبر افزود: اين كارگاه آموزشي توسط دكتر فردريك كوج متخصص كلزا از كشور فرانسه تدريس مي شود و نحوه انتقال تكنولوژي افزايش كشت هيبريد كلزاي فرانسوي به متخصصان و كارشناسان كشاورزي آموزش داده مي شود تا آنها نيز با برخورداري از دستاوردها و دانش كشورهاي اروپايي زمينه توسعه و كشت اين زراعت را بيش از پيش در منطقه فراهم كنند.
او همچنين با اشاره به ارزيابي كارشناس شركت فرانسوي گفت: كارگاه آموزشي كلزا كه در استان در حال انجام است كارگاه موفقي است و شركت كنندگان علاقه زيادي به يادگيري آخرين فن آوري و تكنولوژي در كشت اين محصول از خود نشان مي دهند.
وي گفت: اين متخصص فرانسوي قبل از برگزاري كارگاه آموزشي از مزارع كشت شده كلزا با ارقام خارجي فرانسوي بازديد كرده و با توجه به رعايت اصول و فن و كشت گياه كلزا وضعيت فعلي مزارع را خوب ارزيابي كرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار