مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: اثر تاریخی قیزقلعه خوی ساماندهی، تعیین و تدقیق حریم می شود.
کد خبر: ۲۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 12 April 2015

جلیل جباری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس اعلام مسوولان خوی و با اعلام آمادگی سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در این اثر تاریخی، ساماندهی قیزقلعه خوی امسال انجام می شود.

وی اظهار کرد: بازدیدهای لازم از این قلعه انجام شده و اولویت بندی های مورد نیاز نیز برای آغاز تدقیق و تعیین حریم و ساماندهی و فضاسازی ها صورت گرفته است.

جباری گفت: خواناسازی ( برجسته و نمایان سازی بیشتر بنا ) و کاووشهای لازم نیز امسال در دستور کار قرار دارد تا این اثر تاریخی بعد از اتمام کارهای یاد شده به یک پارک اثر تبدیل شود.

وی با اشاره به وضعیت فعلی خانه اربابی ایواوغلی گفت: خانه اربابی ایواوغلی خوی به دلیل وضعیت نابسامان سازه ای فاقد شاخص های ثبتی است، مگر اینکه برای مرمت این خانه تامین اعتبار شود.

قیزقلعه ایواوغلی خوی اثری متعلق به دوره اورارتویی بوده که مطالعات معماری آن توسط محقق آلمانی کلایس قبل از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته و بقایای معماری آن مشهود است.

اثر تاریخی قیزقلعه در بخش مرکزی خوی، دهستان ایواوغلی، روستای ایواوغلی واقع شده و این اثر در تاریخ هفت اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۷۳۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خوی دارای 27 بنا و 74 تپه و محوطه تاریخی ثبت شده در ردیف آثار ملی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار