معاون حفاظت و بهره‌برداري سازمان آب منطقه‌اي فارس با بيان اينكه سد درود زن آبي براي رها سازي كشاورزي ندارد اظهار داشت : ما هم مشكلات كشاورزان زير دست سد را درك مي كنيم اما با تجمع و اجتماع و اعتراض و شعار حيا كن حيا كن آبي نازل و مشكل تامين آب استان حل نمي شود.
کد خبر: ۲۲۲۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲ 01 May 2016
تابناک فارس به نقل از ایرنا:حسين صالح جهرمي با اشاره به اجتماع شماري از كشاورزان مقابل سازمان آب و همچنين مقابل فرمانداري شهرستان خرامه بيان داشت : بارها از طريق صدا و سيما و بخشداري ها و فرمانداري و شوراهاي شهر و روستا مشكل خشكسالي و كمبود آب را به اصلاع كشاورزان رسانده بوديم و اعلام كرده بوديم كه از كشت گندم در سال جاري در اراضي زير دست سد خودداري شود اما متاسفانه به رغم اين همه هشدار و اخطار بسيار ياز كشاورزان بدون توجه به هشدارها بسيار بيشتر از ظرفيت سد به كشت محصولات كشاورزي پرداخته اند و اكنون با كمبود آب روبرو هستند.

صالح جهرمي گفت : در فروردين ماه امسال 50 ميليون متر مكعب آب براي كشتزارهاي زير دست رها شد اما همان موضوع هم ما اعلام كرديم اين ميزان آب تكافوي نياز كشاورزان را نمي دهد و سد درود زن نمي تواند همه نياز آنها را تامين كند .

معاون حفاظت و بهره‌برداري سازمان آب منطقه‌اي فارس با بيان اينكه بين 35 هزار تا 38 هزار هكتار محصول عمدتا گندم در كشتزارهاي اطراف رودخانه كُر كشت شده است گفت : سد درود زن براي پايداري سد نياز به نگهداري 330 ميليون متر مكعب آب دارد ، اين ميزان به ذخيره مرده سد موسوم است و اگر برداشت شود به ساختمان و بدنه اصلي سد آسيب مي زند ، ذخيره فعلي سد درود زن با در نظر گرفتن نياز به آب شرب تابستان شهرهاي مرودشت و شيراز اكنون در همين حدود است.

صالح جهرمي از اعزام نماينده وزارت نيرو از تهران به شيراز سخن گفت و ادامه داد: نماينده وزارت نيرو تصميم مي گيرد كه از ذخيره مرده سد درود زن بين 20 تا 30 ميليون متر مكعب آب برداشت شود ورها سازي شود اما مطمئن هستيم رها سازي اين ميزان آب براي كشتزارهايي كه كيلومترها از سد درود زن فاصله دارند و در مسير آن هم صدها هكتار زمين تشنه وجود دارد چاره ساز نيست.

اين مقام مسوول گفت : با توجه به افزايش درجه حرارت هوا پيش بيني مي شود مقدار قابل توجهي از آبي كه در مسير رودخانه كر رها مي شود تبخير شود ، نمايندگان كشاورزان ، مسوولان شهرستاني و معتمدين محلي بايد با درايت و روشن بيني به اين موضوع نگاه كنند و حاضر نشوند آب شرب تابستان مردم براي رها سازي كشاورزي استفاده شود.

سد درود زن در فاصله 65 كيلومتري شمال شيراز در شهرستان مرودشت قرار دارد و تامين كننده حدود 25 درصد از آب شرب شيراز و مرودشت است و اراضي كشاورزي زير دست را نيز مشروب مي كند .

اين سد در سالهاي پرباران حدود يك ميليارد متر مكعب آب ذخيره مي كند و طي سالهاي گذشته به خاطر تداوم خشكسالي و كم آبي هيچگاه به اين ظرفيت نرسيده است .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بابك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
بادرود فراوان ،اجازه ميخواهم مختصر و مفيد چند كلمه اي عرض كنم اولا سازمان آب بسيار از وضعيت فعلي و كمبود آب خورسند است بدليل اينكه با رها سازي يك نوبت آب هزينه كامل معادل ١٥٠ هزار تومان از هر هكتار كشاورز يا نقدا يا بصورت چك در برج ٤ دريافت ميكند ، دوم كشت شلتوك هر ساله در قسمت هاي از حوزه اول سد انجام ميگيرد از جمله به دليل اينكه سازمان آب در آن نقطه بيش از ٣٠٠ هكتار زمين دارند ،سوم آب رها سازي شده چون در حوزه پسابهاي صنعتي از جمله پتروشيمي ميباشد كمك بزرگي براي دفع زباله شيميايي است واين يك كمك بزرگ به صنايع آلوده كننده ميباشد چهارم قسمت هايي از حوزه زير سد بدون مطالعه و وبدون توجه به وضعيت خشكسالي مشتركين جديدي تعريف كردند و بابت اشتراك ميلياردها تومان درآمد كسب كردند( سال هاي ترسالي بعد از انقلاب ) و مردم كربال درآتش بي توجهي مسولان ميسوزند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار