مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه دو تالاب بین المللی کمجان و طشک در لیست تالابهای در معرض خطر ' مونترو ' قرار گرفته اند گفت : احداث سد در بالا دست ، زهکشی و برداشت های بی رویه آب برای توسعه کشاورزی عامل خشک شدن این دو تالاب است .
کد خبر: ۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲ 01 February 2015
به گزارش دریافتی ایرنا از محیط زیست فارس حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار داشت : شش سایت تالابی بین المللی ثبت شده کشورمان در کنوانسیون رامسر در معرض تهدید و تغییرات شدید اکولوژیکی قرار دارند و اصلی ترین عامل ورود به فهرست مونترو عامل دخالت انسانی در طبیعت است .

وی افزود: تالاب کمجان به وسعت هزار هکتار در سال 1990 به دلیل خشک شدن تالاب و کمبود آب و بهره برداری از منابع آبی برای کشاورزی و زه کشی آب تالاب در وارد فهرست مونترو شد همچنین تالاب طشک و بختگان نی ریز با مساحت 126 هزار هکتار نیز در سال 1975به دلیل ساخت سد در بالادست در لیست مونترو قرار گرفت .

در فهرست مونترو تالاب هایی ثبت می شوند که دارای تغییرات اکولوژیک بوده و در معرض خطر نابودی قرار دارند ، شش تالاب در سطح کشورمان اکنون در این لیست ثبت شده است .

این مسوول شاخص ترین موارد تهدید تالاب های کشور را نبود برنامه آمایش سرزمین و پیاده کردن برنامه های بخشی مانند سد سازی بدون توجه به اثرات مخرب آنها بر تالاب ها، اجرای برنامه های عمرانی در حساس ترین و شکننده ترین مناطق ساحلی – دریایی،سیاست های راهسازی در برخی از تالاب ها با هدف کوتاه کردن مسیر اعلام کرد.

وی ادامه داد: اجرای طرح های کشاورزی آب بر بدون توجه به قانون مندی اقلیم های خشک و بهره گیری از تالاب به عنوان مخزن آب کشاورزی در دسترس،طراحی برنامه های گردشگری ناپایدار در کنار و یا در دل تالاب بدون درک اثرات سوء آن در اکوسیستم های حساس و شکننده تالاب، وارد کردن گونه های غیر بومی گیاهی و جانوری به تالاب ها و بر هم زدن تعادل طبیعی این گونه محیط ها، احداث و توسعه جایگاه های پرورش میگو از دیگر دلایل خشک شدن تالاب هاست.

وی همچنین گفت: مرگ یک تالاب صرفا حذف نام آن از میان کتاب ها نیست، مرگ یک تالاب تراژدی بی بازگشتی است که بیشترین آسیب را به ساکنین اصلی آن می زند. آن مرگ نابودی هزاران حیات و زندگی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس به مناسبت روز جهانی تالاب گفت: روز دوم فوریه برابر با 13 بهمن روز جهانی تالاب هاست و 42 سال پیش اولین قرارداد بین المللی جهان در حوزه محیط زیست به نام رامسر و در نزدیکی تالاب زیبای این شهر با عنوان کنوانسیون رامسر به تصویب رسید .

هدف کنوانسیون رامسر محافظت از تالاب های با ارزش و تاکید بر اهمیت بین المللی این مناطق بعنوان زیستگاه پرندگان آبی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار