کد خبر: ۲۲۲۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲ 01 May 2016
به گزارش تابناک یزد،«خیرین سلامت» بازوان پر توان بخش سلامت هستند که با توجه به ظرفیت‌های مالی خود دولت را در ارتقای بخش‌های مختلف درمانی، تهیه تجهیزات پزشکی و مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف درمانی، بیمارستانی و حتی دانشگاهی کمک می‌کنند.
برخی از این خیران، بدون نام و نشان و تنها با هدف ثبت یک کار خیر و برداشتن یک قدم خیر در حوزه سلامت و کمک به همنوع خود اقدام می‌کنند. با توجه به فعالیت خوب خیرین سلامت استان برای تهیه تجهیزات پزشکی، یزد در سال‌92 جزو استان‌های برتر کشور بوده است.
طبق آمار بیش از 300 خیر بدون احتساب خیران بدون نام و نشان با بخش‌های مختلف حوزه سلامت استان همکاری دارند. همچنین 30 نهاد مردمی فعال در حوزه‌های مختلف مانند پیشگیری، درمان و ارتقای سطح سلامت فعالیت می‌کنند.

واسطه‌های مردم و دولت
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در امور مشارکت‌های مردمی و خیرین سلامت، می‌گوید: نهادهای مردم‌نهاد سلامت در واقع واسطه بین مردم و دولت هستند. آنها با نزدیک بودن به مردم، کمبودها را احساس می‌کنند و به دولت و مسئولان اطلاع می‌دهند.
به گفته «احمد حائریان» در استان 30‌نهاد مردمی رسمی و فعال وجود دارد که در بخش‌های مختلف پیشگیری، آموزش و درمان در حوزه سلامت فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند.
وی می‌افزاید: در استان نهادهای مردمی دیگری هستند که ثبت نشده‌اند و هر چند فعالیت خوبی دارند اما به طور رسمی فعالیت ندارند و در جامعه آماری مشخص نشده‌اند.
به گفته قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی ، تمرکز بیشتر نهادهای مردمی سلامت بر حوزه پیشگیری است و می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری و آگاهی بخشی مردم در همه زمینه‌ها به ویژه دیابت که از بیماری‌های غیر واگیردار استان است، داشته باشند.
حائریان ادامه می‌دهد: در استان این سمن‌ها و نهادهای مردمی، به حوزه‌های مختلف تقسیم شده‌اند و مرتب با آنها جلسات کاری داریم.
وی می‌گوید: این نهادها به دلیل نزدیکی با مردم، باید دغدغه‌های مختلف سلامت و آموزش و پیشگیری را در مردم نهادینه کنند. آنها با اطلاع‌رسانی نقش مهمی در ارتقای سطح سواد و سلامت مردم دارند و در حوزه پیشگیری باید ابتدا سطح دانش مردم بالا برود و سپس برنامه‌های پیشگیرانه تدوین شود.
حائریان اظهارمی‌دارد: در استان چند سمن در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف سلامت داریم که متاسفانه به دلیل نبود خط مشی مهم و منسجم در این بخش، عملکرد ضعیفی داشته‌ایم.
وی می‌گوید: با توجه به رشد دیابت و فاکتورهای خطر دیگر در استان، اگر سمن‌ها و نهادهای مردم نهاد، سطح آگاهی و سواد سلامت مطلوبی داشته باشند می‌توانند با ایجاد دغدغه خود مراقبتی و تغییرسبک زندگی در مردم کاری کنند تا بر دیابت غلبه کنیم.
به گفته وی، در چند بیماری خاص نهادها و سمن‌های استان خوب وارد عمل شده‌اند.

جایگاه خوب استان ازنظر عملکرد خیرین سلامت
قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی در امور مشارکت‌های مردمی و خیرین سلامت می‌گوید: با توجه به اعتبار و بودجه ناچیزی که به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص داده می‌شود، خیرین توانسته‌اند تا حدودی نیازهای درمانی استان را برطرف و به این دانشگاه کمک کنند.
حائریان ادامه می‌دهد: خیرین سلامت همان طور که در بحث مدرسه‌سازی خوب وارد شده‌اند در بخش سلامت هم عملکرد خوبی داشته‌اند.
وی می‌گوید: در تامین تجهیزات پزشکی از سوی خیرین، موفق به کسب جایگاه برتر در کشور شده‌ایم.
حائریان با بیان این‌که کمبودها و نیازهای بخش درمان در بعضی شهرستان‌ها شدیدتر و در برخی مناطق و شهرستان‌ها کمتر است، می‌افزاید: برخی از شهرستان‌ها در بخش درمان و برخی دیگر در بخش تجهیزات کمبود دارند و کمبودهای برخی نیز در بحث ساختمان‌های درمانی و مرمت آنهاست.

تمرکز خیران بر بخش درمان
کارشناس مشارکت‌های مردمی و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی می‌گوید: بیشترخیران استان، بی‌نام و نشان فعالیت دارند و علاقه ندارند که نام و نشانی از آنها برده شود.
«خاطره خانجان‌خانی» می‌افزاید: فعالیت و کمک‌های این خیران، بیشتر در بخش درمان استان است در حالی که پیشنهاد می‌شود در رفع نیاز دیگر بخش‌ها مانند تحقیقات و آموزش هم وارد شوند.
به گفته وی، نمی‌توان به خیران خط مشی داد، اما هرچه به بخش درمان کمک شود باز هم کمبودهایی احساس می‌شود.
وی می‌افزاید: خیران در بخش‌های خرد مانند تامین تجهیزات پزشکی و درمانی و در بحث کلان مانند تجهیز بیمارستان یا درمانگاه در برخی اوقات تا چد نسل همکاری و فعالیت ثمربخشی دارند.
خانجان‌خانی می‌گوید: برخی خیران هم با توجه به بازدیدی که از یک مرکز درمانی دارند و با هماهنگی مسئولان آن واحد درمانی و بسته به ظرفیت مالی خود در تجهیز آن مرکز اقدام می‌کنند. به گفته وی، پیشنهاد می‌شود با توجه به رشد برخی بیماری‌ها مانند دیابت در استان، خیران در بحث پیشگیری و تحقیق و پژوهش هم وارد عمل شده و با ما همکاری کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار