کد خبر: ۲۲۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶ 01 May 2016
به گزارش تابناک یزد،پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز بعد از چند سال وقفه، 24 تا 31 اردیبهشت ماه امسال در استان همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.
اکران فیلم را می‌توان یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی دانست. پخش فیلم با درگیرکردن فکر مخاطب با سوژه مورد نظر سازندگان فیلم، تا حد زیادی می‌تواند آنها را به سمتی هدایت کند که مورد نظر بوده است هرچند این موضوع تا حد زیادی به ساختار فیلم و چگونگی ارائه موضوع در آن بستگی دارد.
محیط زیست نیز یکی از بخش‌هایی است که افکار و فرهنگ عمومی جامعه تا حد زیادی می‌تواند چگونگی ارتباط شهرندان یک جامعه با آن را مشخص کند. به همین دلیل ساخت فیلم‌هایی در این حوزه را می‌توان یکی از ابزارهای به چالش کشاندن نظرات جامعه در خصوص موارد مرتبط با آن دانست.  فیلم‌های اکران شده در پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز نیز درباره موضوعات محیط‌زیستی است که با هدف فرهنگ‌سازی عمومی در حوزه محیط زیست اکران می‌شود.
همشهری برای اطلاع از نحوه برگزاری این فیلم‌ها و آشنایی با این جشنواره با «سیدحسین سادات موسوی» مدیر کل محیط زیست استان گفت‌و‌گویی انجام داده است که می‌خوانید.
  • اکران فیلم‌های سبز در استان به چه ترتیبی انجام می‌شود؟
ستاد جشنواره فیلم‌های سبز در محل اداره کل محیط‌زیست استان تشکیل شده و دستگاه‌های همکار هم برنامه‌های خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند. این جشنواره یک رویداد فرهنگی در حوزه محیط‌زیست است که بعد از وقفه چند ساله از 24 لغایت 31 اردیبشهت سال جاری برگزار می‌شود. فیلم‌های اکران شده در این جشنواره نیز همگی در حوزه فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط‌زیست و دبیرخانه آن در سازمان مرکزی است. همزمان همه استان‌ها این جشنواره را برگزار خواهند کرد. در این جشنواره، فیلم‌های مطرح در این حوزه اکران و از فیلم‌های اکران شده کارگردان‌های دیگر نقاط دنیا هم استفاده می‌شود.
  • آیا از استان یزد هم اثری در این جشنواره اکران خواهد شد؟
با توجه به این‌که دبیرخانه مرکزی این جشنواره در یزد نیست، هنوز از نحوه پذیرش و فاکتورهای انتخاب و داوری فیلم‌ها اطلاعی نداریم اما می‌دانیم که از استان یزد 60 اثر به دبیرخانه مرکزی ارسال شده است.
  • چه گروه‌هایی هدف این جشنواره برای اکران فیلم‌ها هستند؟
ما برای ایجاد دغدغه محیط زیستی و فرهنگ‌سازی از همه اقشار مختلف دعوت می‌کنیم تا در این جشنواره حضور داشته و فیلم‌ها را ببینند.البته ما برای دانش‌آموزان سئانس‌های خاصی در نظر گرفته‌ایم. همچنین دانشجویان، هنرمندان و اعضای نهادهای مردم‌نهاد و سمن‌ها مهم‌ترین گروه هدف ما برای اکران این نوع فیلم‌ها هستند.
  • چه نهادها و دستگاه‌هایی با محیط زیست در اکران این فیلم‌ها همکاری می‌کنند؟
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه یزد و تمام سمن‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی با ما در این زمینه همکاری می‌کنند. همچنین قرار است که از 3‌شهرستان تفت، اردکان و ابرکوه که مجهز به سیستم دیجیتال در سالن‌های سینما خود هستند نیز برای اکران استفاده کنیم.
  • این جشنواره در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود. چه کشورهایی برای این جشنواره اثر ارسال کرده‌اند؟
جشنواره هم در سطح ملی و هم بین اللمللی برگزار می‌شود. آثاری از کارگردان‌های آمریکا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و لهستان ارسال شده است. همچنین برای فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی مردم و مسئولان در حوزه حفظ و توسعه محیط زیست، ایجاد زمینه ارتباط هنرمندان و مردم با موضوع حفظ محیط‌زیست و ترویج و ارتقای سطح کیفی محصولات فرهنگی، هنری و سینمایی در حوزه محیط زیست برگزار می‌شود. آثار ارسال شده به این جشنواره نیز در 3 بخش داستانی، مستند کوتاه و بلند و پویانمایی و در 2 حوزه داخلی و خارجی مورد ارزیابی قرار گرفته و فیلم‌های برتر تا چند روز آینده انتخاب خواهند شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار