کد خبر: ۲۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰ 01 February 2015
مسئول فنی میراث فرهنگی فارس از اجرای ۶۰ پروژه مرمت برای ۶۰ اثر تاریخی و باستانی استان خبر داد.

سیامک بصیری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بیش از دو هزار از آثار تاریخی و باستانی ثبت شده در استان فارس به مرمت نیاز دارند که از بین آن ها، در حال حاضر اعتبار برای مرمت ۶۰ مورد از آن ها مشخص شده است.

وی اعلام کرد: پروژه های مرمت ۱۰ روز آینده آغاز می شوند.

مسئول فنی میراث فرهنگی فارس افزود: در بین این آثار ۲۹ خانه تاریخی نیز در سطح استان با اعتباری بالغ بر ۷۶۰ میلیون تومان در فهرست مرمت قرار گرفته اند.

بصیری با بیان اینکه خانم محتشم نیز در بین این خانه هاست، گفت: ۲۳ مورد از این خانه های تاریخی در شهر شیراز و مابقی در شهرهای لار، جهرم، فسا و نی ریز قرار دارند.

وی بیان کرد: قلعه دختر، آتشکده فیروزآباد، مدرسه خان، بازار وکیل، مسجد جامع عتیق، مجموعه بیشاپور و ... از جمله آثاری هستند که طی این پروژه ها، مرمت خواهند شد.

مسئول فنی میراث فرهنگی فارس تصریح کرد: تا زمانی که یک خشت از یک اثر تاریخی وجود دارد، نیاز به حفاظت و مرمت اثر نیز هست و نیاز به مرمت تمام شدنی نیست چرا که همواره عوامل فیزیکی و جوی که منجر به آسیب اثر شوند، در کنار آن وجود دارند.

بصیری درباره روند نگهداری از آثار تاریخی و باستانی، عنوان کرد: در مرحله اول اقدامات استحفاظی و در مرحله دوم اقدامات استحکامی آثار انجام می شود و چنانچه نیاز باشد، فرایند مرمت و تعمیر اثر آغاز می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار