دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به پیشتازی یزد در علم و دانش در سال‌های متمادی گفت: استان یزد قطب آموزش، همچنین آموزش عالی در کشور است.
کد خبر: ۲۲۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹ 05 May 2016

به گزارش تابناک یزد،سیدمحمد توکل کوثری در ششمین آیین نکوداشت استاد پیشکسوت و نمونه در استان یزد اظهار داشت: استان یزد دهه‌های متمادی است که با کسب مقام برتر در کنکور و داشتن دانشجویانی نخبه و متعهد قطب آموزش کشور است.

وی ادامه داد: این امر جز با زحمت و تلاش و کوشش محقق نمی شود و اساتید و معلمان این دیار برای حفظ این رتبه و جایگاه والا و ارتقای کیفیت در راستای خدمت به کشور زحمت زیادی را متحمل می‌شوند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با با بیان اینکه دانشگاه‌های یزد در کشور برجسته هستند افزود: دانشگاه‌های غیر انتفاعی از جمله دانشگاه امام جواد در استان یزد نه تنها از کیفیت بالایی در سطح کشور برخوردار است بلکه از برخی دانشگاه‌های استانی ما نیز برجسته‌تر است.

وی با اشاره به جایگاه علم و آموزش عالی در جامعه فرهنگی کشور اضافه کرد: در زمانی که تریبون‌های رسمی کشور بجای اینکه مسیر درست را نشان دهند به حاشیه رفته و از وظیفه درست خود غافل هستند، شناساندن مراکز علمی اموزشی کاری بسیار دشوار است که استان یزد این کار را نیز در دانشگاه امام جواد انجام داده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به برگزاری کنگره‌ای در دانشگاه تهران و طرح موضوع مقایسه‌ای آموزش عالی اظهار داشت: متاسفانه قطار آموزش عالی مدت‌ها است که در مسیر مطلوب حرکت نمی‌کند اما این قطار در مقایسه با سایر بخش‌ها در کشور، بیشترین خدمت را ارائه داده این در حالی است که می‌توانسته بهتر از این نیز عمل کند.

وی با اشاره به اینکه کمیته‌ای برای بررسی جایگاه آموزش عالی در توسعه کشورها شکل گرفته است، عنوان کرد: در زمان حاضر ملاک سنجش فقر و غنای کشورها سطح آموزش عالی است و جایگاه جغرافیایی، منابع طبیعی و نفتی، سلطه و قدرت نظامی به تنهایی در ارزیابی کشورها ملاک نیست.

توکل چهار مولفه آموزش عالی را کمیت، کیفیت، برابری و عدالت و تناسب برشمرد و ادامه داد: در بین این مولفه‌ها، در دهه‌های اخیر در کشور، سیاست مجریان تنها به سمت کمیت رفته و آموزش عالی از جمعیت زیر 100 هزارنفر در 30 سال گذشته به حدود پنج میلیون نفر در امروز رسیده است.

وی افزود: امروز این سوال مطرح است که آیا بازار کار کشور و اقتصاد ما احساس نیاز به این تعداد دانشجو در رشته‌های مختلف دارد که کیفیت فدای کمیت شده است؟

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو عنوان کرد: با وجود نگاه انتقادی که به سیر آموزش عالی در کشور وجود دارد می‌توان گفت که با تمامی نقیصه‌ها و نقاط منفی که در آموزش عالی دیده می‌شود خوشبختانه آموزش عالی کشور در بعد چهارم یعنی تناسب قرار دارد و با نیازهای جامعه همخوانی می‌کند.

وی نقش آموزش عالی را یک نقش تولیدی خواند و گفت: آموزش عالی نیروی انسانی متخصص مورد نیاز را تربیت می‌کند که این رویه نیز مورد تاکید سازمان‌های بین‌المللی آموزشی نیز هست و در ارتقای فرهنگ کشورها هم نقش اساسی دارد.

توکل با بیان اینکه اگر فرهنگ و دانش و آموزش با یکدیگر ترکیب نشوند نقش مخربی خواهند داشت، افزود: بسیاری از افتخارات اجتماعی و فرهنگی که در سال‌های بعد از انقلاب تاکنون به دست آوردیم نتیجه آموزش عالی در ابعاد مختلف کشور است که همواره باید برای آن تلاش شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار