کد خبر: ۲۲۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۳ 06 May 2016
به گزارش تابناک یزد،با توجه به تغییرات در حال شکل‌گیری در زندگی اجتماعی انسان‌ها که به تبع آن فرهنگ و هویت ملی ما نیز دستخوش تغییر می‌شود، بعضا نسل جدید از هویت، فرهنگ و آداب و رسوم گذشته خود فاصله می‌گیرد و در پاره‌ای مواقع با تضاد در این مورد مواجه می‌‌شود. همین موضوع، تشکل‌های گردشگری استان را بر آن داشت تا هویت، آداب و سنن،  لباس‌های محلی، فرهنگ و... مردم یزد را در قالب نمایشگاهی به مدت 2‌هفته در خانه گردشگری استان برای آشنا کردن نسل جدید با آنها به نمایش بگذارند. کار این نمایشگاه از 11 اردیبهشت آغاز شده است.همشهری برای اطلاع از هدف برگزاری این نمایشگاه و بخش‌های مختلف آن با «احمدرضا موحد» دبیر شورای تشکل‌های گردشگری استان گفت‌و‌گویی انجام داده که می‌خوانید.
  • درباره این نمایشگاه توضیح دهید.
تشکل‌های گردشگری استان با نظارت میراث فرهنگی، قصد داردند نسل جدید و عموم مردم را با هویت، فرهنگ و آداب و رسوم گذشته مردم یزد آشنا کنند. بنابراین این آیین‌ها و فرهنگ در قالب یک نمایشگاه با همکاری دانشجویان مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد که خود، عضو شورای تشکل‌های گردشگری استان هستند برگزار شده است. این نمایشگاه از 11 اردیبهشت ماه آغاز شده و به‌مدت 2‌هفته در خانه گردشگری که یک خانه سنتی و قدیمی است برپاست.
  • نمایشگاه شامل چه بخش‌هایی است؟
با توجه به این‌که ما قصد داریم در این نمایشگاه هرچیزی را که از گذشته برای ما به یادگار مانده، حفظ کنیم و آنچه را رو به فراموشی رفته است دوباره احیا کنیم، به برپایی بخش‌های مختلفی پرداختیم. در این نمایشگاه، بخش‌های هنری، صنایع دستی، رسوم مردم یزد در همه شرایط اعم از شادی و ناراحتی، بخش سمعی و بصری، غرفه‌های لباس محلی و بومی و غرفه‌هایی برای عکس‌گرفتن با لباس سنتی وجود دارد. همچنین یک قهوه‌خانه با پذیرایی سنتی و غرفه‌ای برای پذیرایی با انواع عرقیجات که از قدیم تاکنون بوده است در این نمایشگاه فعالیت می‌کنند.
  • آیا در گذشته نمایشگاهی با این سبک در استان داشته‌ایم؟
نمایشگاهی به این سبک در استان و حتی در کشور تاکنون برگزار نشده است. این نمایشگاه به نوبه خود نخستین نمایشگاهی است که سبک زندگی نیاکان و گذشتگان ما را به‌طور کامل نمایش می‌دهد. هدف ما با توجه به رشد ارتباطات و تغییر سبک زندگی اجتماعی جامعه و فاصله گرفتن نسل جدید از فرهنگ و آداب و سنن گذشته، احیای این سنت‌های زیبا برای امروز و نسل جدید است. این سبک زندگی که از گذشته برای ما باقی مانده در واقع جزئی از میراث ماست و باید به ترتیبی به نسل جدید معرفی شود. امیدواریم که این نمایشگاه و نمایشگاه‌هایی از این دست در نشان دادن هویت گذشته مردم استان تاثیرگذار باشد.
  • در استان چند تشکل گردشگری داریم؟
در مجموع در استان 3 تشکل صنفی وجود دارد که شامل یک تشکل زیست محیطی و 2 تشکل دانشگاهی در حوزه گردشگری است. این 3 تشکل خود نیز زیر‌مجموعه‌های زیادی دارند که در بخش‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. با توجه به این‌که قانون پیش‌بینی کرده است دولت تنها یک عنصر نظارتی است و تشکل‌ها واسطه‌ای بین مردم و دولت هستند، امیدواریم تعداد آنها افزایش یابد و عملکردی قوی نیز داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار