ششمین جلسه اتاق فکر استان فارس که با محوریت مسایل خانواده، ازدواج و طلاق تشکیل شد با طرح یک پیشنهاد عملی در زمینه راه یافتن آموزش های مربوط به تشکیل خانواده به کتاب های درسی دانش آموزان همراه بود.
کد خبر: ۲۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۵ 01 February 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر بابک شمشیری عضو هیات علمی دانشگاه شیراز یکشنبه در این نشست گفت: نتایج پژوهش های صورت گرفته در این دانشگاه نشان می دهد که آموزش ها درباره موضوع ازدواج را باید به صورت علمی، منظم و حساب شده در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

عضو اتاق فکر استان فارس اظهار کرد: در جامعه آموزش های مناسبی در زمینه ازدواج و تشکیل خانواده صورت نمی گیرد و از این رو، نسل جدید آمادگی لازم برای ورود به این موضوع را ندارد.

شمشیری گفت: از آنجا که قرار نیست همه دانش آموزان به دانشگاه بیایند و دو ساعت آموزش قبل از ازدواج کافی نیست، باید در آموزش و پرورش کشور طرح ریزی های لازم برای فرهنگسازی سبک زندگی صورت گیرد.

در ادامه این جلسه، پروفسور عزت الله رییسی اردکانی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و پدر هیدرولوژی آب های زیرزمینی در ایران ریشه یابی علمی مسایل و مشکلات در حوزه خانواده در جامعه را خواستار شد و گفت: برای حل مسایل باید شهامت داشت و مسایل را با مردم درمیان گذاشت؛ در چنین صورتی است که می توان به حل مسایل امیدوار بود.

مسوول گروه محیط زیست و سلامت اتاق فکر استان فارس پرهیز از تصمیم گیری های سیاسی در حوزه های مختلف را از ملزومات حل مسایل عنوان کرد و گفت: امروز بیکاری ریشه بسیاری از مسایل اجتماعی و حتی بحران آب است.

رییسی اردکانی اظهار کرد: علاوه بر بیکاری، باید دیگر عوامل اصلی مشکلات حوزه خانواده بررسی و با ایجاد تعامل بین مدیران دستگاه ها حل شود.

دکتر بهرام جوکار عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز در این جلسه مبانی نظری و باورهای اجتماعی نادرست به عنوان زمینه ساز طلاق در جامعه یاد کرد و گفت: مشخص نیست تعاریف برخی نهادها درباره سن مناسب ازدواج از سن 14 تا 25 سال بر مبنای کدام معیارهای ملی و جهانی طرح می شود و حال آن این که این تعریف سن ازدواج مربوط به جوامع کشاورزی است که با ویژگی های کشور در عصر جدید متفاوت است.

این روان شناس گفت: همچنانکه که برخی ازدواج را به عنوان راه کاهش آسیب های اجتماعی می دانند باید توجه داشت که ازدواج بی رویه نیز مانند افزایش طلاق در جامعه، اجتماع را با آسیب هایی همراه می کند همچنانکه بنا بر آمار، 70 درصد مراجعان به زنان خیابانی، مردان متاهل هستند.

دکتر ابراهیم عباسی عضو هیات علمی بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز نیز در این جلسه با اشاره به تفاوت های جوامع مدرن و سنتی گفت: در جامعه مدرن، حرکت به سوی ریشه کن کردن طلاق امری غیرطبیعی است اما در عین حال، زمانی که فرد طلاق گرفت به حال خود رها نمی شود.

وی افزود: امروز همه برنامه ها در جامعه ما مبتنی بر این است که فرد به مرحله طلاق نرسد و فردی که طلاق گرفت در جامعه رها می شود و برنامه ای برای کاهش آسیب های فرد پس از طلاق وجود ندارد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: امروز دو و نیم میلیون نفر زن سرپرست خانوار در جامعه رها شده است که حدود نیمی از آنها محصول طلاق هستند.

وی با یادآوری آمار ارایه شده مبنی بر این که 15 درصد طلاق های ثبت شده در کشور در یک سال اول زندگی زوجین صورت می گیرد، گفت: در مورد پدیده های اجتماعی مانند طلاق و ازدواج سفید، باید به سمت مدیریت این پدیده ها گام برداشت و از ظرفیت های دین مبین اسلام مانند ازدواج موقت برای کاهش آسیب ها بهره گرفت.

به دنبال تشکیل اتاق های فکر استان ها با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه ها و نخبگان غیردانشگاهی استان ها، اتاق فکر استان فارس نهم شهریورماه امسال تشکیل شد.

شناسایی مهمترین مسایل استان دستور کار نخستین جلسه این اتاق فکر بود. در سه جلسه بعدی این اتاق فکر که هر دو هفته یکبار تشکیل شد، موضوع بحران آب، محیط زیست و خشک شدن تالاب های استان بررسی شد.

در پنجمین و ششمین جلسه اتاق فکر استان فارس، مسایل حوزه خانواده، آمار طلاق و روابط خطرناک غیرقانونمند در دستور کار بود.

دبیرخانه مرکزی اتاق فکر استان ها در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری واقع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار