معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه مدیریت جنگل تاوان کم‌توجهی‌ها را می‌دهد، گفت: مدیریت در جنگل همیشه تنها بود و در اجرای ملی کردن جنگل همراه نداشت.
کد خبر: ۲۳۴۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴ 23 May 2016
به گزارش تابناک مازندران، بهزاد انگورج بعد از ظهر امروز در کارگاه آموزشی بین‌المللی مدیریت پویای جنگل‌های طبیعی که در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مسئله جنگل با مسئله صنعت چوب جدا است.

وی با اشاره به اینکه کمک شود تا مدیریت جنگل تاوان کم‌توجهی‌ها را پرداخت نکند، افزود: مدیریت در جنگل همیشه تنها بود و در اجرای ملی کردن جنگل همراه نداشت.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه در حال حاضر جنگل‌نشینان ما به 87 هزار و 390 خانوار رسیده است، بیان کرد: در کارنامه خروج از دام یک‌میلیون و 412 هزار واحد دامی آزاد، 4 هزار و 720 خانه‌سرا خریداری شد و بیش از 12 هزار دام‌سرا آزاد شد.

این مسؤول با تأکید براینکه رویکرد اقدام در جنگل‌داری حفظ، احیاء و توسعه است، گفت: 34 تا 35 هزار عرصه جنگلی برای احیاء و بازسازی داریم که 3 هزار و 632 عرصه در مازندران به دامدار داده شده تا به معیشت خود بپردازد.

انگورج با اشاره به اینکه کل اعتبار تخصیصی بیش از 81 میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: مدیریت علمی و عملی در سطح یک میلیون و 58 هزار هکتار انجام شد.

وی تصریح کرد: جنگل‌داری برنامه‌ای بلندمدت 120 تا 160 ساله است نه اینکه 10 ساله تا 20 ساله در کتابچه نوشته شود.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه در بازار چوب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در جریان اقتصادی کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: در رکود اقتصادی در شرایطی هستیم که 952 شغل مستقیم و 815 شغل غیرمستقیم به مخاطره افتاده است.

این مسؤول با تأکید بر اینکه در موضوع مدیریت لازم بود در تهیه اهداف راهبردی سیاست‌های اجرایی اصلاح شود، افزود: برای رفع ایرادات در طرح‌های جنگل‌داری باید اقدامات درست انجام شود و در این بخش باید جامع‌نگر بودیم.

انگورج بیان کرد: بهینه‌سازی، جامع‌نگری در مطالبات، اصلاح سیاست‌های اجرایی با رویکرد مشارکت مردمی در جنگل‌داری ضرورت است و به این ضرورت‌ها باید پرداخته شود تا دوره انتقال به صورت منطقی منتهی شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه صیانت از جنگل‌ها در سال 82 تصویب شد، اظهار کرد: قرار بود موضوع آمایش سرزمین انجام شود سازمان در این برنامه هم تنها ماند باید کمک شود مدیریت جنگل تاوان کم توجهی را پس ندهد.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با اعلام اینکه در جنگل باید سیاست جنگل حفظ شود، گفت: مدیریتی که شرایط را به سازمان جنگل‌ها تحمیل کرد سیاست خارج از سازمان بود و تاوان آن را پس دادیم.

این مسؤول با اشاره به اینکه در برنامه صیانت از جنگل مقرر شد هیچ صنعتی در کشور ایجاد نشود و اگر هم صنعتی ایجاد شد با اجازه سازمان باشد، بیان کرد: در دو سال اخیر قاچاق چوب تنزل یافت و در 6 ماه اخیر همه انرژی رئیس سازمان صرف قانون حفظ کاربری اراضی شد.

انگورج درباره واردات چوب به کشور، گفت: موضوع واردات باید منوط به میزان تولیدات داخل باشد هر کشوری برای خود قوانین خاصی دارد و در واردات قانون تجارت حاکم است.

وی با تأکید بر اینکه اگر توقف بهره‌برداری از جنگل صورت گیرد انگیزه‌ای برای کنترل نیست، افزود: مباحث مدیریت جنگل‌بانی جدی است و در نیمه راه جنگل‌داری قرار داریم.

معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه در مدیریت جنگل‌ نباید قضاوت عجولانه صورت گیرد، گفت: شرکت صنعتی چوکا ورشکسته است و شرکت شفارود نیز بدهکار است و لازم است با کارشناسی نقاط ضعف رفع شود.
فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار