متخصص قلب و فوق تخصص کاردیولوژی تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق مطالعات محققان شیرازی، مردم فارس 8 تا 15 برابر میزان توصیه شده، نمک مصرف می کنند.
کد خبر: ۲۴۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۶ 05 June 2016
تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:دكتر جواد كجوري در حاشيه همايش مداخلات پيچيده قلبي كشور كه در شيراز برگزار شد، افزود: طبق اين تحقيق، ميزان مصرف نمك مردم فارس روزانه 30 گرم است، در حالي كه استاندارد مصرف نمك روزانه 5 گرم و اين ميزان براي بيماران قلب و فشارخون بايد زير 3 گرم باشد.
وي يادآور شد: اين نحوه مصرف نمك، افزايش فشارخون و بيماري هاي قلبي را به همراه دارد و كاهش آن ضروري است. عضو هيات علمي مركز تحقيقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: بيماري آترواسكلروز كه عامل بروز بيماري قلبي است از دوره جنيني شروع مي شود و درگيري عروق كرونر از سن بالاي 10 سال اتفاق مي افتد و برعكس تصورات موجود، اين بيماري مربوط به سنين بالا نيست و فرهنگ سازي مربوط به آن بايد از سنين دبستان آغاز شود.
وي افزود: سن سكته هاي قلبي در كشور پائين آمده و يكي از عوامل از دست دادن نيروهاي فعال جامعه همين مسئله است و با پيشگيري از چاقي، مصرف مواد غذايي مفيد از جمله ماهي و سبزيجات، عدم مصرف فست فودها و افزايش آگاهي عمومي مي توان به اهداف مطلوبي در اين زمينه دست يافت.
دكتر كجوري يادآور شد: اگرچه علايم قلبي از 40 سالگي و پس از آن بروز مي يابد اما شروع آن به نوعي از دوران جنيني و درگيري عروق كرونر از سنين بالاي 10 سال اتفاق مي افتد و نحوه تغذيه، آموزش هاي صحيح از سنين دبستان، عدم استفاده از اسنك ها و عادت دادن ذائقه افراد از كودكي به غذاهاي كم نمك براي حفظ سلامتي اهميت بسزايي دارد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: به كودكان به جاي آبميوههاي صنعتي كه تنها حاوي آب و قند است بايد آبميوه طبيعي، نخودچي و كشمش داد و نسبت به تغذيه فرزندانمان بايد بيش از اين حساس باشيم.
دبير اجرايي همايش مداخلات پيچيده قلبي كشور نيز توجه به مداخلات اوليه كه همان آنژيوپلاستي اوليه است براي بيماران دچار حملات قلبي را حائز اهميت دانست و افزود: عروق دچار انسداد را با اين روش مي توان باز كرد و جلوي مرگ و مير و نارسايي ها را گرفت.
دكتر عبدي نحوه تغذيه، وضعيت روحي رواني و ورزش را در پيشگيري از سكته هاي قلبي و يا جلوگيري از پيشرفت اين بيماري ها ضروري دانست.
دبير علمي همايش نيز در اين خصوص گفت: برگزاري اين كنگره اهميت بسزايي دارد و محورها در مورد روشهاي درماني غيرتهاجمي بيماري هاي قلبي است كه بيماران عروق كرونر، دريچه قلب و مادرزادي را با روش هاي غيرتهاجمي مثل بالن و از طريق پوست مي توان درمان كرد. دكتر استوان افزود: پزشكي به سمت روش هاي غيرتهاجمي پيش رفته و اين اعمال، عوارض كمتري نسبت به جراحيهاي باز دارد و بسياري از بيماران قلبي در حال حاضر به روشهاي غيرتهاجمي درمان مي شوند. وي يادآور شد: اما در هرحال انتخاب بيمار و انجام صحيح اين روشها نيز در مورد جراحيهاي غيرتهاجمي اهميت بسزايي دارد و بازكردن رگ ها در ساعات اوليه حملات قلبي بسيار مهم است و مردم بايد درد قفسه سينه را جدي بگيرند و در صورت بروز آن، بسيار سريع به بيمارستان مراجعه كنند چرا كه مراجعه ديرهنگام، عوارض و نارسايي هايي را به همراه دارد.
نخستين همايش مداخلات پيچيده قلبي كشور 13 و 14 خردادماه در شيراز برگزار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار