بیشترین روزهای ناسالم در میان شهرهای کشور؛
بر اساس آمار و اطلاعات منتشره از سوی سازمان محیط زیست، شهر اهواز در سه سال گذشته بر مبنای شاخص آلودگی هوا و در مقایسه با دیگر کلانشهرهای کشور از بیشترین روزهای ناسالم رنج برده است
کد خبر: ۲۴۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶ 11 June 2016
امروزه مساله آلودگی هوا  یکی از بزرگترین چالش های  قرن اخیر محسوب میگردد.  طبیعت و انسان تحت تاثیر مستقیم آلودگی هوا هستند و بسیاری از تغییرات آب و هوایی و بیماری هایی انسانی ریشه در آلودگی هوا دارد. بشر در  قرن بیست و یکم مهمترین عامل تخریب محیط زیست و نابودی خودش می باشد. شاید اگر انسان بعد از انقلاب صنعتی استفاده نابخردانه از طبیعت را در اولویت قرار نمی داد، اوضاع زمین در حال حاضر اینگونه نبود.

مساله آلودگی هوا یک مساله جهانی است و هیچ  شخص حقیقی یا حقوقی و یا هیچ دولتی نمی تواند خود را از این موضوع  مبرا و مصون بداند. چرا که قطع یک درخت در یک روستای دور افتاده در شرق کره زمین میتواند بر روی آب و هوای روستایی دیگر در غرب کره زمین موثر باشد . لذا کلیه ابنا بشر در برابراین موضوع مسئول هستند. آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل تغییر شرایط آب و هوایی کره زمین است . امروزه شاهد افزایش بیش از حد گاز های گلخانه ایی و به تبع آن گرمایش جهانی هستیم. لازم به ذکر است که عوامل آلوده کننده هوا به دو بخش طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند . از عوامل طبیعی می توان به فوران آتشفشانها و سوختن جنگل ها در اثر عوامل طبیعی را نام برد. عوامل مصنوعی نیز شامل کارخانجات ، صنایع ، احتراق ناقص سخت در خودرها را نام برد.  

کشور ایران نیز در سالهای اخیر یکی از قربانیان بزرگ این مشکل زیست محیطی است. احداث بیرویه و نامناسب کارخانجات در اطراف شهرهای بزرگ، عدم وجود فضای سبز کافی، استفاده از خودروهای بی کیفیت  از عمده مشکلات ایجاد آلودگی کلان شهرهای ایران است. شهرهای بزرگ  ایران از جمله تهران ، اهواز ،اصفهان ، اراک ، شیراز ، مشهد تبریز و کرج هر ساله شاهد روزهای خطرناک و بسیار ناسالم از نظر جوی هستند. در ادامه شاخص آلودگی هوا در 8 کلان شهر طی سالهای 92تا 94 مقایسه شده است.
 
اهواز، تنها شهر با هوای خطرناک است
بر اساس آمار و اطلاعات منتشره از سوی سازمان محیط زیست، شهر اهواز در سه سال گذشته بر مبنای شاخص آلودگی هوا و در مقایسه با دیگر کلانشهرهای کشور از بیشترین روزهای ناسالم رنج برده است.

بر اساس همین آمار رسمی اهواز تنها کلانشهری بوده است که در سه سال گذشته با هوای خطرناک مواجه بوده است و در سال 92 با 40،  93 با 15  و 94 با 17 و در مجموع 72 روز خطرناک در اهواز ثبت گردیده است . رکورد جالب توجه دیگر وجود  317 روز ناسالم در این سه سال می باشد که در مجموع مردم اهواز بیش از یک سال هوای خطرناک و ناسالم استنشاق کرده اند. 

همچنین با نگاهی به آمار منتظره می توان دید که شهرهای شیراز و تبریز به ترتیب از سالم ترین هوا در مقایسه با دیگر کلانشهرها برخوردار بوده اند. نکته جالب توجه این است که هوای تهران با وجود اعلام رسانه ها مبنی بر آلودگی از  هوای شهراهواز  پاک تر بوده است و حتی یک روز نیز وضعیت خطرناک را تجربه نکرده است.

وضعیت کیفیت هوای  اهواز  نیز در 5 سال اخیر  نیز به شرح زیر است:

اهواز، تنها شهر با هوای خطرناک است 
 علیرضا آذریان کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت  محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما درباره کیفیت هوای اهواز می گوید:  آلودگی هوا در شهر اهواز  به علت وجود کارخانجات و صنایع مختلف همچنین وجود کارخانجات فرعی مثل آجر سازی و آسفالت در کنار عوامل ناپایدار جوی  مانند بارش ، بادو  رطوبت  به همراه درآمیختگی اثر گرده ها و اسپورها و پدیده ریزگرد  موجب ایجاد اثرات سینرژیستی در شهر اهواز گردیده که نمود آن ایجاد عوارض تنفسی و آلرژیک است که موجب مراجعه مردم به بیمارستان ها در طی سالهای اخیر شده است. 

با توجه به آمار منتشر شده توسط سازمان محیط زیست ،نوعی روند کاهشی در تعداد روزهای ناسالم و خطرناک پس از سال 92 مشاهده می شود آذریان دراین باره می گوید : بارندگی ها در طی سالهای 93 و 94 نویدبخش  کاهش آلودگی هوا و ریزگرد ها بودچرا که  زمین وتالاب های مرزی سالها بدون آب بودند و بستر این تالاب ها به گرد و غبار تبدیل شده بود. لازم به ذکر است که تالاب ها اگر آبدار باشند نقش ضربه گیر گرد و غبار را ایفا می کنند و در صورت عدم وجود آب به کانون تولید گرد وغبار تبدیل می شوند. 

وی می افزاید: بحث بارندگی موجب تعدیل آب و هوا ،رشد پوشش گیاهی و  تسهیل کشت آبی می شود. تالاب هورالعظیم نیز که تحت عملیات اکتشافات نفتی  و نبود آب به کانون گرد وغبار تبدیل شده بود، طی جلساتی که توسط کانون تخصصی ریزگردو ستاد بحران استانداری استان خوزستان برگزار گردید، شرکت نفت موظف شد که تا پایان سال 94 درصد مطلوبی از آب تالاب هورالعظیم را تامین کند. لازم به ذکر است که یکی از عواید این قضیه کاهش پدیده ریزگرد در استان خوزستان می باشد. در بحث منطقه ای نیز شرایطی به وجود آمد که باعث کاهش آلودگی هوای استان خوزستان شد. طرح های مدیریتی اعمال شده در کشور عراق تا حدودی باعث رفع پدیده ریزگرد ها شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۳
پس فلافل سمبوسه درهواي آزاد فروش ميكنند،جمع آوري كنيد آنهارا.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار