معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از نیاز به بالغ بر 500 میلیون تومان اعتبار برای آموزش و پیشگیری در حوزه بیماری‌های سالک، دیابت و روحی و روانی همچنین رسیدگی به وضعیت نانوایی‌های یزد شد.
کد خبر: ۲۴۴۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ 12 June 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدحسن لطفی در سومین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد با اشاره به اینکه در حوزه دیابت سند استانی مورد تصویب قرار گرفته و مقرر شده تا همه ادارات و ارگان‌ها برای اجرای این سند همکاری کنند.

وی با بیان اینکه سالانه عامل 9 درصد مرگ‌ها دیابت است، افزود: در برخی کشورها دو تا پنج درصد و در برخی کشورها تا 10 درصد مردم به  دیابت مبتلا هستند در حالی که این رقم در استان یزد به 11.3 درصد رسیده است.

این مسؤول با اشاره به عوارض این بیماری و مشکلات متعددی که برای بیماران ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: آسیب به شبکیه چشم و در نهایت نابینایی، اختلالات عصبی، درگیری کلیه و افزایش فشار خون از تبعات بیماری دیابت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه یزد در زمره استان‌ها پرخطر در زمینه درگیری و ابتلای مردم به دیابت قرار دارد، افزود: در کشور پنج استان شامل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، خوزستان و یزد بیشترین آمار افراد دیابتی نسبت به جمعیت را دارا هستند.

لطفی در مورد بیماری سالک نیز اظهار داشت: عمده بیماری سالک در استان یزد در ماه‌های اول سال اتفاق می‌افتد و به نظر می‌رسد اگر در ماه‌های اول سال، سم‌پاشی و دیگر اقدامات مراقبتی انجام شود، در ماه‌های بعدی مشکلی در زمینه بیماری سالک نخواهیم داشت.

وی، وجود آب‌انبارها، آسیاب‌ها، دهانه قنوات، چاه‌های جاذب، عدم جمع‌آوری زباله‌ها به ویژه در بافت تاریخی و ... را از اصلی‌ترین عوامل رشد پشه عامل بیماری سالک در استان یزد اعلام کرد.

لطفی تصریح کرد: آموزش، سم‌پاشی، توزیع پشه‌بند و ... از اقدامات اساسی برای پیشگیری از بیماری سالک است که نیاز به بودجه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد بیماری‌های روحی و روانی نیز بیان کرد: در این زمینه سند ارتقا بهداشت سلامت روان در استان یزد تدوین شده و موارد موثر در بروز بیماری‌های روانی و اختلالات عصبی و تبعات ناشی از آن مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد نیز یکی از تبعات همین اختلالات است، افزود: در سند تدوین شده، آمار گروه‌های مختلفی که در استان یزد درگیر اعتیاد می‌شوند مشخص شده و نقشه راه برای مقابله و پیشگیری در قالب آموزش و ... تعیین شده است.

لطفی در مورد وضعیت نانوایی‌ها نیز بیان کرد: سند بهبود کیفیت نان استان یزد تدوین و در شورای سلامت و امنیت غذایی استان مصوب شده است که بر اساس آن میزان مصرف نمک در نان، بهبود وضعیت آرد، بهبود کیفیت گندم و ... پیگیری می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه مردم یزد روزانه بین شش تا هفت گرم از نمک مصرفی خود را از طریق نان دریافت می‌کنند، اظهار داشت: این در حالی است که میزان استاندارد نمک قابل مصرف برای هر فرد پنج گرم در روز است اما در یزد این رقم به 18 گرم نیز می‌رسد.

وی تأکید کرد: برای دسترسی به وضعیت مطلوب در این چهار مورد به بالغ بر 500 میلیون اعتبار از محل اعتبارات استانی نیاز است که 100 میلیون تومان برای بیماری‌های روحی و روانی، 150 میلیون تومان برای بیماری دیابت، 150 میلیون تومان برای بیماری سالک و 100 میلیون تومان نیز برای بهبود وضعیت نانوایی‌ها در نظر گرفته شده و امیدواریم مسئولان استان با تخصیص این اعتبار موافقت کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار