کد خبر: ۲۴۵۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵ 14 June 2016
با وجین، معدوم سازی و جمع‌آوری علف‌های هرز جلوی رشد و تکثیر لیسک‌ها گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه مازندران، لیسک‌ها و حلزون‌های باغی از جمله آفاتی هستند که آسیب‌های جدی به باغ‌ها و مزارع کشاورزی وارد می‌کنند و در سال‌های اخیر خسارت بسیاری به کشاورزان شمال کشور وارد ساخته‌اند.

زنان خانه‌داری که به شکل سنتی و در فضای اندک حیاط منزل خود اقدام به کاشت سبزیجات می‌کنند با اشاره به فراوانی لیسک‌ها و قلع‌و قمع شبانه محصولات باغی خود از ادامه بذر افشانی و سبزیکاری پرهیز کرده و به دنبال چاره هستند و در این بین باغداران نیز از گزند این نرم‌تنان در امان نمانده‌اند.

به منظور کاهش آسیب‌رسانی لیسک‌ها با چند نمونه از راه‌های پیشگیری و مبارزه بیولوژیک و شیمیایی آشنا می‌شویم.

جهانگیر قربانی کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی قائم‌شهر به خبرنگار ایسنا گفت: لیسک‌ها غالباً در فصولی که درجه حرارت و رطوبت مناسب باشد (بین20 تا 25 درجه سانتی‌گراد و رطوبت بین 60 تا 75 درصد) فعال‌ترند ولی در فصول بسیار خشک و یخبندان تغذیه آنها متوقف می‌شود و معمولاً در پناهگاه‌ها مخفی می‌شوند و در هوای گرم و به هنگام وزش باد که رطوبت کمتری وجود دارد جمعیت لیسک‌ها کاهش می یابد.

وی یکی از عوامل طبیعی کنترل لیسک را یخبندان اعلام کرد و افزود: با افزایش رطوبت و پایین آمدن دمای هوا لیسک‌ها تکثیر می‌شوند و در سال گذشته به علت دمای مناسب و فقدان یخبندان جمعیت لیسک‌ها افزایش قابل توجهی داشته است.

قربانی ادامه داد: اگر در زراعت و کشت محصولات زراعی و باغی جلوی رشد علف‌های هرز گرفته شود تکثیر حلزون‌های باغی تا حدود زیادی متوقف می‌شود.

وی تصریح کرد: علف هرز نرم مهم‌ترین عامل در تکثیر و رشد لیسک‌هاست که با شروع کاشت سبزیجات و محصولات باغی باید نخست علف‌های هرز معدوم و پاکسازی شوند و وجین سنتی و شیمیایی نقش مهمی در کشتار دسته‌جمعی آن‌ها دارد.

وی به مبارزه شیمیایی با لیسک‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از روش‌های شیمیایی مسموم کردن حلزون است در این روش سم متالانجی بهترین گزینه است که به صورت آزاد در بازار به فروش می‌رسد و برای سبزیجات و صیفی‌جات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی قائم‌شهر اظهار کرد: مورد مصرف نوع دیگری از سموم شیمیایی دفع آفت حلزون باغی مخصوص درختان و برگ‌های بلااستفاده است که به نام‌های سوین و دیپ‌ترکس در بازار وجود دارد و یک کیلوی آن در 10 کیلو سبوس مخلوط شده به صورت تخمیر در می‌آید و باعث نابودی آفت می‌شود.

 

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار