مشاور رئیس جمهور، حیات تمدن ایران را مدیون تاریخ و فرهنگ این کشور دانست و اظهار داشت: شیراز و فارس چه قبل و چه پس از اسلام مانند نگینی درخشان می درخشد، لذا اگر بنا بود در ایران خورشیدی طلوع کند حتما از شیراز طلوع می کرد.
کد خبر: ۲۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ 21 April 2015
به گزارش تابناک فارس و نقل از شبستان،رضا صالحی امیری، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور شب گذشته (31 فرودین) در آئین بزرگداشت سعدی شیراز طی سخنانی شیراز را جغرافیای پر رمز و راز ایران دانست و گفت: مدت ها است که در فضای مطالعاتی و فرهنگی کشور نتوانسته ام به این سئوال پاسخ گویند که گوشه گوشه ای جغرافیای رمز آلود چگونه با ما سخن می گوید.

صالحی امیری گفت: اگر بخواهیم از این خطه تعبیری داشته باشیم باید بگوییم ایران بدون شیراز نمی تواند در اوج ارزش های تمدنی خود طیران باشد و اگر امروز ما و شما در بلندای تاریخ و در گوشه گوشه جهان احساس غرور می کنیم بخش بزرگی از این غرور متعلق به این خطه است و همه ایرانیان خود شیرازی و اهل این خطه می دانند.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم از ایران سخن بگوییم و از خطه پر رمز و راز که دولتی تشکیل می دهد با ۷۲ ملت، ۷۲ فرهنگ و ۷۲ گویش که زیر نظر یک دولت واحد و مقتدر ادامه حیات می دهد سخن به میان نیاوریم، در ۲هزار و ۵۰۰ سال پیش در این جغرافیا این اتفاق به وقوع پیوست و ایرانیان برای همیشه تاریخ اگر تنها شیراز داشتند احساس غرور می کردند.

مشاور رئیس جمهور، حیات تمدن ایران را مدیون تاریخ و فرهنگ این کشور دانست و اظهار داشت: شیراز و فارس چه قبل و چه پس از اسلام مانند نگینی درخشان می درخشد، لذا اگر بنا بود در ایران خورشیدی طلوع کند حتما از شیراز طلوع می کرد.

صالحی امیری در ادامه با پرداختن به ویژگی های بی نظیر شاعر بلند آوازه شهر و کشورمان افزود: سعدی شیرازی سخن سرای بلند آوازه ایران اسلامی است که اول اردیبشهت ماه جلالی گلستانش را رقم زده و همه را به تحسین خود وا داشته است، لذا این روز مغتنم می شماریم و زبان تحسین ما کسی را تحسین می کند که نتها شیرازی ها و ایرانی ها بلکه خیل عظیمی از جهانیان زبان به تحسین او گشوده اند.

وی افزود: در وصف سعدی دل آدمی می لرزد که چگونه در مقام سعدی سخن بگوید که در خور او باشد و از دیگر سو دل آدمی قرص است که مدح کسی می گوید که در کلام و فصاحت بیان استوار است، اندیشه والای او طی قرون متمادی آوازه سخنش را به زمین و زمان رسانده و رایحه سخنانش از گوشه گوشه جهان به مشام می رسد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی کشور، با بیان اینکه وی نسبت به مردم جهان منشی پیامبرگونه دارد و و رئوف و مهربان است، گفت: سعدی مبشر صلح دوستی بود و در یک کلام میراث معنوی سعدی برای تمدن و فرهنگ جهان آمیزه ای از همه نیکی ها و خردمندی ها است که عقل بشر تا آن روز می توانست به آن دست یابد، رفتار اجتماعی موجود در شخصیت سعدی بویژه در بوستان و گلستان او قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه زبان سعدی زبان همدلی است ادامه داد: امروز نیازما به غزل های عارفانه و عاشقانه سعدی برای درک آرمان شهر راستی و شیوه صداقت اوست.

صالحی امیری افزود: ما به تازگی نمونه ای از همدلی و هم زبانی را در مذکرات هسته ای شاهد بوده ایم که شجاعت و غیرت مردان ایرانی شرکت کننده در این مذاکرات قابل تحسین است، آنها در چهارچوب قانون و با در نظر گرفتن خط قرمزها کشور ایران را سربلند ساخته اند، در این رهگذر اینجانب ضمن توجه به اهمیت غنی سازی انرژی هسته ای بر ضروت غنی سازی ذهن و زبان جامعه به استفاده از اندیشه های بزرگان سرزمینمان تاکید می کند.

برچسب ها: روز سعدی ، شیراز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار