سال‌هاست تولید خیارشور در شهر مهاجران به یکی از مشاغل خانگی پرطرفدار تبدیل شده که این اشتغال خانگی اکنون آب منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.
کد خبر: ۲۵۸۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵ 10 July 2016
سال‌هاست تولید خیارشور در شهر مهاجران به یکی از مشاغل خانگی پرطرفدار تبدیل شده که این اشتغال خانگی اکنون آب منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش فارس، این روزها در هر شهر و دیاری سخن از بی آبی، کم‌آبی، مدیریت مصرف و چالش آب است که این مسئله در روستاها و شهرهای کوچک وضعیت حادتری دارد.

حال با وجود وضعیت کم‌آبی، برخی از اهالی همین مناطق با اقدامات نادرستی چه در آبیاری محصولات کشاورزی و چه در مصرف بی رویه، وضعیت سخت‌تری را رقم می‌زنند.

در این میان تولید خیارشور خانگی و کارگاهی در شهر مهاجران خود عاملی بر تشدید تنش آبی شده و با توجه به کم‌آبی این شهر، اهالی این منطقه باید در این اقدام خود تجدید نظر داشته باشند.

تهیه دبه‌ دبه خیارشوری که هر کدام چندین لیتر آب برای تهیه آن لازم است، روا نیست، زیرا همین مسئله در شرایطی که آب شرب این منطقه دچار چالش است، بر شدت بی‌آبی آن دامن می‌زند.

با وجود اینکه کسب و کار اکثر مردم شهر بهار از طریق تهیه و فروش خیارشور است اما اهالی این شهر باید بدانند آب شرب بر تهیه خیارشور ارجحیت دارد.

در همین راستا برای اطلاع از وضعیت کنونی شهر مهاجران در زمینه آب فرماندار شهرستان بهار در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه مهاجران مرکز تولید شوری‌جات استان همدان است، اظهار کرد: اینکه تولید خیارشور از سوی اهالی مهاجران کنار گذاشته شود، امری نشدنی است.

*تولیدکنندگان خیارشور ساماندهی می‌شوند

محسن مرادی‌پناه بیان کرد: منطقه مهاجران محروم بوده و محل کسب و درآمد آنها از این راه است و بر این اساس نمی‌توان با کسب و کار مردم برخورد کرد.


وی با تأکید بر اینکه باید فکری به حال آب این منطقه شود، افزود: با این وجود منطقه‌‎ای به عنوان ناحیه صنعتی برای تولید شوریجات پیش‌بینی و آماده‎سازی شده تا تولیدکنندگان نیز نقطه متمرکز شوند.

فرماندار شهرستان بهار با بیان اینکه زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی تأمین شده است، گفت: این ناحیه در حاشیه شهر مهاجران قرار دارد که در راستای ساماندهی تولیدکنندگان خیارشور ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: با افت سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش نزولات آسمانی چالش آب فراگیر شد که در این راستا اقداماتی برای تأمین آب انجام شد.

مرادی‌پناه تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال انتقال آب به ناحیه صنعتی ایجاد شده در مهاجران هستیم تا با انتقال آب تولیدکنندگان خیارشور نیز به آنجا انتقال یابند.

وی با بیان اینکه سال گذشته با حفر چاه‌ آب، تلاش‌های خوبی برای رفع مشکلات شده است، افزود: اکنون مشکل آب شرب حل شده و برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیز پیش‌بینی شده است.

فرماندار شهرستان بهار با تأکید بر اینکه مدیریت مصرف آب در نشست‌ها و جلسات متعدد دستگاهی و معتمدان منتقل شد، گفت: آب شرب اولویت بر سایر مصارف آب دارد اما درآمد مردم مهاجران هم از راه تولید خیارشور است و باید برای آن فکری کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در ناحیه صنعتی ایجاد شده در مهاجران مشکل آب وجود دارد که اگر حل شود، هم مشکل آب شرب و هم شوریجات برطرف خواهد شد.

مرادی‌پناه با بیان اینکه تعداد زیادی از روستاهای اطراف و مهاجران تولید خیارشور را دارند، بیان کرد: تولیدکنندگان این محصول باید مدن‌تر باشند و با متمرکز شدن در ناحیه صنعتی بتوان مشکل آنها را نیز حل کرد.

*مشاغل خانگی نیازی به استعلام از آبفا ندارد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه بیشتر مجوزهای اشتغال در مهاجران جزو مجوزهای مشاغل خانگی است، اظهار کرد: برای تجمیع تهیه‎کنندگان خیارشور شرط نخست این است که آب به اندازه کافی در یک مجتمع آبرسانی ایجاد شود.

هوشنگ کرمی بیان کرد: با توجه به اینکه تولید و کسب و کار تهیه‎کنندگان خیارشور در کنار منازل آنهاست، خیلی به این کار راغب هستند و تمایل ندارند در مناطق صنعتی سرمایه‌گذاری کنند.

وی در خصوص استفاده زیاد تولیدکنندگان از آب برای تهیه خیارشور بیان کرد: اینکه گفته می‌شود آب زیادی از سوی این افراد مصرف می‌شود، باید مطالعه شده و رقم دهند زیرا برخی از آب تانکر در این خصوص استفاده می‌کنند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بهار یادآور شد: اگر هم آبفا بر آن است که آب زیادی از سوی تهیه‌کنندگان خیارشور مصرف می‌شود، باید راه حل دهند زیرا نمی‌توان اشتغال آنها را قطع کرد.

وی با تأکید بر اینکه موافقت اصولی در هر طرح کشاورزی با داشتن مجوز آب و زمین انجام می‌شود، افزود: برای مشاغل خانگی، تنها استعلام از محیط زیست و معاونت غذا و دارو لازم است و الزامی به گرفتن استعلام از شرکت آب و فاضلاب نیست.


کرمی یادآور شد: شرکت آب و فاضلاب می‌تواند طبق قانون با کنتورهایی که بیش از حد مجاز آب مصرف می‌کنند، برخورد کند.

*برخورد با مشترکان پرمصرف آب در بهار

رئیس آب و فاضلاب شهر بهار نیز در این خصوص اظهار کرد: برای تهیه خیارشور قراردادی با یک پیمانکار منعقد شده تا کار پیمایش تهیه‌کنندگان خیارشور در مهاجران را انجام دهد که در حال نهایی کردن گزارش است.

مرتضی شریفی ادامه داد: این پیمانکار انشعابات غیر مجاز و همچنین انشعاباتی که برای خیارشور استفاده می‌شود را شناسایی کرده تا مشخص شود چه میزان از آب صرف این مسئله می‌شود.؟

وی خاطرنشان کرد: این گزارش پس از تکمیل به شرکت آب و فاضلاب ارائه می‌شود تا این شرکت نیز شروع به برخورد با انشعابات غیر مجاز کند.

رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان بهار با تأکید بر اینکه تهیه‎کنندگان خیارشور باید از آب چاه کشاورزی خریداری کنند، گفت: این افراد باید بدانند از آب شرب نمی‌توان برای این کار استفاده کرد.

وی اضافه کرد: شرکت آبفا در فصل تابستان با این نوع مشترکان برخورد می‌کند زیرا این افراد شناسایی شده‌اند و مجوز از فرمانداری هم برای برخورد با این دسته از مشترکان اخذ شده است.

شریفی با بیان اینکه یک حلقه چاه نیز حفاری شده است، تصریح کرد: این چاه تا عمق 68 متری حفاری شده تا بتوان در اواخر تابستان در صورت مواجهه با افت آب، منابع تامین آب بیشتر شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار