با یک حساب سر انگشتی ،مبالغ پرداختی جهت خود اشتغالی و جهیزیه عروس بسیار ناچیز است.مبالغی که در شرایط اقتصادی کنونی، نمیتواند کمک حال کسی باشد.شاید یکی از سیاستهای کمیته امداد افزایش تعداد افراد دریافت کننده تسهیلات میباشد تا میزان و کیفیت تسهیلات دریافتی.
کد خبر: ۲۵۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 21 April 2015

با یک حساب سر انگشتی ،مبالغ پرداختی جهت خود اشتغالی و جهیزیه عروس بسیار ناچیز است.مبالغی که در شرایط اقتصادی کنونی، نمیتواند کمک حال کسی باشد.شاید یکی از سیاستهای کمیته امداد افزایش تعداد افراد دریافت کننده تسهیلات میباشد تا میزان و کیفیت تسهیلات دریافتی.

به گزارش تابناک ارومیه،کميته امداد امام خميني (ره) به عنوان بزرگترين نهاد حمايتي کشور ،با ايجاد معاونت اشتغال و خودکفايي در سال 64 آرمان اصلي خود را بازتواني و احياي روحيه کار و تلاش مددجويان قرار داده و با مساعدت در بازيابي مهارتهاي زندگي، توان فني و حرفه اي، تامين نيازهاي سرمايه اي و پشتيباني ار ايجاد مشاغل خرد براي آنان گامهاي موثري در راستاي توانمندي پايدار داشته است.

اين امر مهم در سال هاي اخير جزو برنامه های اصلی این نهاد حمایتی گردیده است.تمرکز کار ايجاد اشتغال در کميته امداد در دو سرفصل اصلي ايجاد مشاغل خرد و کوچک با دو اصل سرعت بازدهي و سرمايه گذاري محدود در قالب طرح هاي خود اشتغالي و بسته هاي حمايتي جهت کاريابي براي کارجويان در موسسات، کاخانجات و شرکت هاست .

ايجاد اشتغال در کميته امداد با رويکرد خانواده محوري فقط محدود به تامين تسهيلات با ايجاد فرصت شغلي نبوده و تابع فرآيند خاصي است محصول نهايي اين فرايند يک شغل در حد توان و امکانات فرد و خانواده با چرخه و درآمد تعريف شده است.اقداماتي چون شناسايي و تعيين استحقاق، استعداد سنجي و مشاوره شغلي و در نهايت تعيين نوع خدمات شغلي، نظارت فني و پشتيباني از طرح اشتغال ايجاد شده، تامين و پرداخت تسهيلات اشتغال با نظارت بر تهيه اقلام يا استفاده از بسته هاي حمايتي و ايجاد روحيه خودباوري و خوداتکايي مجريان طرحها و خودکفايي تدريجي از خدمات امداد از جمله اقدامات تخصصي اين نهاد و دستگاه هاي اجرايي مرتبط با شکل گيري فرايند اشتغال زايي است.

جلال حسين زداه مدير کل کميته امداد آذربايجان غربي (سال 92)اظهار داشت: هدف نهايي بخش توانمند سازي اقتصادي کميته امداد آذربايجان غربي خود اتکايي تدريجي و کاهش مرحله اي وابستگي مددجويان و افراد نيازمند به حمايت در زمينه تامين معيشت است و ايجاد روحيه خودباوري و بازيابي اعتماد به نفس به مجريان طرح ها در سايه پشتياني ها و راهنمايي هاي مستمر طي دوره نظارت حاصل شده و احراز شاخص هاي لازم و طي مراحل تاييد شاخص ها و ثبت نام در نرم افزار مربوطه خودکفايي محقق مي گردد.

کلیه مراحل توانمند سازی جهت خود اتکایی خانواده های تحت حمایت کمیته امداد در برنامه ریزی ،مناسب و خوب به نظر میرسند.اما آنچه در عمل باید کار شود اینکه ،هر فردی از خانواده تحت حمایت کمیته امداد پس از سپری کردن دوره های آموزشی با این فرض که وی قادر به اداره خود و خانواده خود میباشد،نباید بدون نظارت رها شود،چرا که روند آموزش بدون عملیاتی شدن کاری بی نتیجه بوده و کارایی لازم را نخواهد داشت،زمانی میتواند آموزشی مثمر ثمر واقع شود که آموزش در عمل پیاده گردد.

حال افراد پس از گذراندن دوره های آموزشی،مرحله بعدی یعنی دریافت تسهیلات زمینه کار را باید دریافت کرده و در مرحله آخر تسهیلات اختصاص یافته در زمینه عملی شدن آموزش بکار گیری شود.

چه بسا در سالهای اخیر سیاست دولت قبلی در راه اندازی بنگاههای کوچک زود بازده با مشکلات بزرگی مواجه گردید.در این برنامه ،تسهیلاتی با عنوان ایجاد بنگاههای کوچک زود بازده پرداخت میشد اما عملا این تسهیلات بجای کارآفرینی در عناوین دیگری از جمله خرید لوازم خانگی،پرداخت بدهی،خرید خودرو و غیره استفاده میشد و منابع مالی کشور در مسیری به غیر از کارافرینی صرف گردیدکه بخشی از این مشکل به عدم نظارت و عدم وجود ساز و کارهای عملی متناسب با طرح برمیگردد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان آذربایجان غربی در گزارشی از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان این نهادخبر داده و میگوید:امسال 22 میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی برای مددجویان کمیته امداد آذربایجان غربی پرداخت شده است.

حسین‌زاده عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان تسهیلات پرداختی در این زمینه تا پایان امسال به 35 میلیارد ریال برسد.این مسئول ادامه داد: در تلاش برای کاهش افراد زیرپوشش هستیم که در این راستا باید خانوارهای زیر پوشش را توانمند کنیم.مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی اعلام کرد: برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی که به کمک اداره کل فنی و حرفه ای استان انجام می‌گیرد به میزان قابل توجهی زمینه توانمندسازی مددجویان را فراهم می‌کند.

جلال حسین زاده افزود: از این تعداد هشت هزار و 29 نفر در دوره های کوتاه مدت و سه هزار و 270 نفر در دوره های بلندمدت شرکت کردند.

وی اضافه کرد: برای اجرای این دوره های آموزشی در مجموع بیش از 9 میلیارد و 430 میلیون ریال اعتبار هزینه شد که از این میزان حدود 450 میلیون ریال برای دوره های آموزشی کوتاه مدت و نزدیک به هشت میلیارد و 890 میلیون ریال برای دوره های بلند مدت بود.

وی اظهار کرد: در بخش حرفه آموزی دانش آموزان دبیرستانی نیز با هزینه یک میلیارد و 657 میلیون ریال برای یک هزار و 24 دانش آموز تحت پوشش این نهاد دوره های حرفه آموزی برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته در راستای توانمندسازی خانواده های مددجویان برای 656 نفر از اعضای این خانواده ها کاریابی شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی از اختصاص 40 میلیارد ریال برای تامین جهیزیه و هدیه ازدواج برای مددجویان تحت پوشش این نهاد حمایتی در استان خبر داد و گفت: این میزان اعتبار به دو هزار نوعروس اختصاص یافت.

حال با یک حساب سر انگشتی ،مبالغ پرداختی جهت خود اشتغالی و جهیزیه عروس بسیار ناچیز است.مبالغی که در شرایط اقتصادی کنونی، نمیتواند کمک حال کسی باشد.

به نظر میرسد شاید یکی از سیاستهای کمیته امداد افزایش تعداد افراد دریافت کننده تسهیلات میباشد تا میزان و کیفیت تسهیلات دریافتی.

طبق گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان غربی بر هر نوعروسی دو میلیون تومان تسهیلات جهیزیه پرداخت شده است.در حالیکه این مبلغ در مقایسه با قیمتهای بازار ،در کمترین شرایط یک چهارم مبلغ واقعی برای خرید جهیزیه میباشد.یعنی هر نوعروسی باید هشت میلیون تومان دیگر داشته باشند تا بتوانند جهیزیه با حداقل ها خرید کنند.

همچنین در خصوص دریافت تسهیلات اشتغالزایی نیز مبالغ دریافتی از طرف 11 هزار و 299 نفر ،کفاف ایجاد شغلی برای کار و یا خرید ابزار را نمیکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار