روزنامه ولایت به مدیر مسئولی سیدعبدالعظیم موسوی در تازه ترین شماره خود با انتشار گزارشی به قلم پروین شهسواری با عنوان سوء تغذیه در کمین قزوینی ها به موضوع تغذیه و اهمیت آن در سلامت انسان پرداخته است.
کد خبر: ۲۶۷۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴ 28 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا، استان قزوین با دارا بودن 5/2 درصد خاک کشور، تولید سالانه چهار درصد محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است که این امر نشان دهنده ی جایگاه مطلوب کشاورزی در این استان است.
تولید محصولات کشاورزی مرغوب به عوامل متعددی از جمله آب، خاک و نهاده های کشاورزی بستگی دارد که در این بین کودهای شیمیایی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
تا جاییکه براساس ارزیابی ها مصرف به موقع و به میزان مشخص کود در مزارع و باغ ها تا 35 درصد عملکرد محصولات را ارتقا می دهد.
سهم استان قزوین در تامین امنیت غذایی کشور با توجه به داشتن ظرفیت های خوب در بخش کشاورزی، ویژه است و ضرورت استفاده ی بهینه از کود و نهاده های کشاورزی در این بخش را بیش از گذشته آشکار می کند.
آنطور که آمارها می گویند میزان مصرف کودهای شیمیایی در کشور تنها یک سوم مقداری است که باید در عرصه کشت مورد استفاده قرار گیرد آن جا که یزدان سیف، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور از نیاز 5 میلیون و 500 هزار تنی بخش کشاورزی به کود خبر می دهد و می گوید تنها حدود دو میلیون تن آن در کشور مصرف می شود.
وی معتقد است: بین سطح نیاز با سطح مصرف کود در بخش کشاورزی فاصله ی زیادی وجود دارد که برای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش عملکرد تولید محصولات، باید این فاصله کاهش یابد.
سیف، می افزاید: نیاز استان به کود شیمیایی براساس نوع محصول، نوع خاک، آب و هوا تدوین شده و تلاش می کنیم نیاز را در استان ها به تقاضا تبدیل کنیم و کود به میزان کافی و لازم در اراضی کشاورزی مصرف شود.

*** نیاز کودی خاک استان 160 هزار تن است
به تناسب فاصله زیاد سطح نیاز با سطح مصرف کود در کشور، در استان قزوین نیز وضعیت خوبی دیده نمی شود تا جایی که مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در گفت وگو با ولایت از نیاز 160 هزار تنی کود شیمیایی برای اراضی و باغات استان قزوین خبر می دهد و می گوید: از این مقدار کود تنها یک چهارم در سطح استان مصرف می شود.
تبسمی، با تاکید بر این که میزان مصرف کود در بخش کشاورزی استان از میزان مورد نیاز کمتر است؛ می افزاید: استفاده ی مطلوب از کود می تواند نیمی از عملکرد محصول را موجب شود.
وی می گوید: در بخشی از نقاط استان بیش از اندازه کود مصرف می شود و در بخشی دیگر حتی نیاز خاک به لحاظ عناصر غذایی نیز برطرف نمی شود.
به گفته ی این کارشناس، بهینه و به اندازه مصرف نکردن کود در باغ ها و اراضی زراعی موجب بالا رفتن هزینه و عدم دریافت املاح و ویتامین های موجود توسط بدن می شود.
تبسمی تاکید می کند: وقتی کشاورزی کود بیشتری برای محصولات صرف کند باعث افزایش هزینه، افزایش قیمت محصولات تولیدی برای مصرف کننده، ازبین رفتن خاک و خارج از استاندارد شدن تولید محصولات می شود که این موارد با مفهوم اقتصاد مقاومتی که تاکید مقام معظم رهبری است؛ متفاوت خواهد بود.

*** باشگاه به کمک کشاورزان می آید
وی در بخش دیگری از سخنانش به راه اندازی طرح باشگاه کشاورزان در استان که به تازگی افتتاح شده اشاره می کند و می افزاید: این طرح برای اولین بار در کشور توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در قزوین راه اندازی شده که طرحی است که در سال های قبل در کشورهای توسعه یافته جهان اجرا شده بود.
به گفته ی وی این طرح بومی سازی شده و طرح نهایی در استان قزوین به عنوان اولین استان کشور اجرا شد.
تبسمی هدف از راه اندازی باشگاه کشاورزان را ایجاد ارتباط نزدیک و 2 سویه با کشاورزان دانست و گفت: در این راستا خط ارتباطی 1559 راه اندازی شده است و کشاورزان با عضویت رایگان در این باشگاه می توانند از خدماتی همچون خدمات آموزشی، ثبت سفارشات، اطلاع از تغییرات اقلیمی و آزمون خاک به صورت رایگان بهره مند شوند.
وی صدور کارت اعتباری برای کشاورزان را از دیگر مزایای عضویت در این باشگاه عنوان می کند و می گوید: کشاورزان در زمان تهیه نهاده ها گاهی با مشکلات مالی مواجه می شوند که نیازمند دریافت تسهیلات از بانک ها هستند. بر این اساس و به منظور تسهیل در روند تهیه نهاده ها با بانک کشاورزی استان رایزنی هایی صورت گرفته تا این تسهیلات در قالب کارت های اعتباری به کشاورزان داده شود.
تبسمی با اشاره این که زنجیره تامین کودهای کشاورزی 5 مولفه مهم دارد؛ می گوید: اقتصادی بودن، به موقع تامین شدن، باکیفیت بودن، دسترسی سهل و آسان و کافی بودن در این زنجیره مدنظر قرار دارد که با راه اندازی این باشگاه این مولفه ها محقق شده است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قزوین با گریز به مصرف یک چهارمی کود در استان خاطرنشان می کند: در سال گذشته حدود 40 هزار تن از سهمیه 160 هزار تنی در استان کود توزیع شد که این موضوع به لحاظ عملکرد تولید محصولات کشاورزی چندان رضایت بخش نیست.
این مسئول تاکید می کند: کشاورزانی که به عضویت باشگاه کشاورزان درمی آیند؛ می توانند ضمن مشاوره رایگان، از خدمات آزمایشی آب و خاک رایگان برای اراضی خود بهره مند شوند و طبق این آزمایش توصیه کودی رایگان دریافت کنند.
به گفته ی وی این آزمایش ها تا سه سال اعتبار داشته و اگر نمونه خاکی نیاز بیشتری به کود داشت؛ خارج از ضوابط تعریف شده کود دریافت خواهد کرد.
تبسمی تصریح می کند: آزمایش خاک و آب در حوزه زمین های زراعی میزان نیاز زمین به نهاده ها را دقیقا مشخص می کند و این موضوع سبب می شود عناصر مختلف دقیقا به اندازه نیاز در اختیار گیاهان قرار گیرد.
وی ادامه می دهد: بسیاری از کشاورزان برای رسیدن به تولید بیشتر بدون انجام آزمایش خاک اقدام به مصرف کودهای شیمیایی می کنند؛ بدون آنکه از نوع و میزان عناصر مورد نیاز محصول اطلاعی داشته باشند.
وی تاکید می کند: انجام آزمایش خاک به صورت رایگان یکی از خدماتی است که توسط باشگاه کشاورزان انجام می شود و امیدواریم کشاورزان بیشتری به سوی استفاده از این خدمات روی آورند.

*** تحقق اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل در بخش کشاورزی
تبسمی با اشاره به اینکه این طرح به معنای واقعی مصداق عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است؛ خاطرنشان می کند: مشاوره های رایگان به کشاورزان، انجام آزمایشات آب و خاک، مشاوره های هواشناسی و غیره باعث افزایش عملکرد محصول و اقتصادی شدن تولید، افزایش امنیت غذایی و تولید محصولات سالم می شود که این اقدامات به معنای واقعی کلمه تحقق اقتصاد مقاومتی در این بخش است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی جوامع محلی و کشاورزی برای استفاده از خدمات باشگاه کشاورزان می گوید: تاکنون هم از طریق صدا و سیمای قزوین وهم از طریق مطبوعات محلی آگهی های مختلفی برای ترغیب کشاورزان برای استفاده از خدمات باشگاه تهیه و ارائه شده است.
تبسمی خاطرنشان می کند: در این راستا همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی دیگر نظیر آب و برق، تلفن و گاز به منظور اطلاع رسانی در فیش های ارسالی به مردم نیز راهگشا خواهد بود؛ چرا که تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
به گفته وی ضرورت دارد که کشاورزان از امکانات ایجاد شده در استان که حاصل ماه ها تلاش پرسنل شرکت خدمات حمایت کشاورزی است استفاده کنند.
وی تاکید می کند: این باشگاه در راستای کاهش هزینه های تولید، ارتقای بهره وری و تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی راه اندازی شده و ضرورت دارد همه دستگاه ها شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان را در این خصوص یاری کنند تا همه کشاورزان از خدمات این باشگاه به نحو مطلوب بهره مند شوند.

*** به کشاورزان اطلاع رسانی شده است
اما خمسه مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز در گفت وگو با ولایت به اقدامات سازمان در خصوص آگاه سازی و اطلاع رسانی به کشاورزان در بهره گیری از خدمات باشگاه کشاورزان اشاره می کند و می گوید: در این خصوص تمامی کارشناسان روستاها و مراکز خدمات آگاهسازی کشاورزی و تبلیغ سامانه 1559 ارائه شد.
وی تاکید می کند: تقریبا 6 ماه طول می کشد تا این سامانه در میان کشاورزان جا بیفتد و انتظار داریم تبلیغات صدا و سیما در این خصوص افزایش یابد.
وی خاطرنشان می کند: حدود 80 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان فعال هستند که برای تمامی آن ها به صورت پیامکی از طرف شرکت خدمات حمایت کشاورزی اطلاع رسانی شده است.
آن طور که کارشناسان و آمارها می گویند مصرف به موقع و به میزان مشخص کود در مزارع و باغات تا 35 درصد عملکرد محصولات را ارتقا می دهد و از طرفی اگر به موقع و به میزان استاندارد کود استفاده نشود باعث کاهش عملکرد محصول و به خطر افتادن امنیت غذایی خواهد شد. بنابراین ضرورت دارد کشاورزان با در نظر گرفتن عواملی چون آب و هوای منطقه، نوع گیاه، خصوصیات خاک، روش کوددهی و مسایل اقتصادی و مدیریتی مقدار نوع مناسب تور برای گیاهان دو منطقه را تعیین کنند. موارد مذکور با ایجاد راه اندازی سامانه باشگاه کشاورزی به استان قزوین و ارائه خدمات آن سهل الوصول شد و کشاورزان می توانند با عضویت رایگان در آن از خدمات آن بهره مند شوند. از طرف دیگر همکاری دستگاه های اجرایی و مسئولان استانی می تواند به لحاظ ترغیب کشاورزان و استفاده از این سامانه مهم باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار