عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشکده ادبیات دانشگاه بوعلی سینا گفت: انقلاب کبیر فرانسه متاثر از افکار انقلابی سعدی در گلستان وی است.
کد خبر: ۲۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹ 23 April 2015

به اعتقاد عضو هیات علمی گروه ادبیات دانشکده ادبیات دانشگاه بوعلی سینا سیاستمداران و مبارزان فرانسوی در جریان انقلاب کبیر فرانسه از افکار انقلابی سعدی تاثیر گرفته اند.

به گزارش ایسنا؛ دکتر "نجمه نظری" به مناسبت روز استاد سخن سعدی، اظهار کرد: سیاستمداران و مبارزان فرانسوی در جریان انقلاب کبیر فرانسه از افکار انقلابی سعدی تاثیر گرفته اند.

وی آغاز آشنایی دنیای غرب با آثار سعدی را در قرن هفدهم و با ترجمه گلستان سعدی به فرانسه عنوان کرد و گفت: در بین آثار سعدی، گلستان بیشتر از دیگر آثار او شناخته شده است. به علت آنکه گلستان دنیای واقعی را به تصویر می کشد و غربی ها بیشتر با آن ارتباط برقرار کرده اند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در علاقه فرانسویان به سعدی همین بس که جد ماری فرانسوا سعدی کارنو، پنجمین رئیس جمهور فرانسه به علت شدت علاقه اش به سعدی و گلستان سعدی نام فرزند خود را سعدی گذاشت.

وی در ادامه با بیان اینکه در نظر خواننده غربی، سعدی یک شاعر جهانی است، به بیان تعدادی از نظرات نویسندگان و شاعران غربی در مورد سعدی اشاره کرد به طوریکه رالف والدو امرسون نویسنده و شاعر آمریکایی می گوید سعدی شاعر دوستی، صلح، صفا و عشق است.

وی ادامه داد" هانری ماسه " خاورشناس فرانسوی نیز می گوید در آثار سعدی آن فلسفه ای است که هر عقل سلیمی آن را می پذیرد و آن اصول اخلاقی که هر خردمندی بدان پایبند است، دیده می شود.

وی اضافه کرد: سر ادوین آرنولد شاعر انگلیسی نیز می گوید سعدی متعلق به جهان قدیم و جدید است و حتی در قرن بیستم نیز می تواند راهنما و مشاور همگان باشد.

دکتر نظری سعدی را تنها شخصیت ادبی ایران دانست که هم در زمینه نثر و هم در زمینه نظم بی بدیل است و تاکید کرد: سعدی علاوه بر شاعری، نویسنده طراز اول محسوب می شود و از القاب وی می توان به استاد سخن و اصفح المتکلمین اشاره کرد که این القاب به علت تسلط بی نظیر وی به زبان فارسی به او اعطا شده است.

وی با اشاره به زوایای دیگر شخصیت سعدی گفت: سعدی همچون یک جامعه شناس متبحر مسائل اجتماعی جامعه را موشکافی و تحلیل کرده است. گلستان سعدی نیز یک اثر واقع گرا بوده و در فهرست کتابهای جامعه شناسی ادبیات فارسی قرار می گیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سعدی را همچنین می توان روانشناسی دانست که نکات تربیتی و اخلاقی را غیر مستقیم و در قالب حکایات و طنز مطرح می کند.

نظری تصریح کرد: در علم روانشناسی، خردمند کسی است که حاصل تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار بدهد و سعدی در این زمینه حرف اول را در ادبیات ایران می زند چرا که حاصل تجربیات 20 تا 30 سال سفرهای خود را در اختیار دیگران قرار می دهد و این ریشه در انسان دوستی سعدی دارد.

وی عشق در غزلیات سعدی را عشقی پاک، لطیف، پرشور و به دور از چشمداشت زمینی دانست و گفت: در آثار سعدی عشق به خدا با ابیات لطیف و تاثیرگذار مطرح می شود و آنچه که در این آثار جلب توجه می کند، رضا و تسلیم در برابر یار است.

عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا در ارتباط با دینداری در آثار سعدی خاطرنشان کرد: دینداری سعدی بر سه اصل محبت به خلق، رعایت حق الناس و ایمان همراه با معرفت نسبت به خداوند است و به علت توجه بسیار سعدی به مردم داری، وی لقب شاعر خلق را گرفته است.

نظری در پایان با توصیه به خواندن آثار سعدی گفت: خواندن آثار سعدی به علت تسلطی که وی بر زبان فارسی داشته، موجب تقویت زبان فارسی فرد شده و بر روحیه وی تاثیر مثبت گذاشته و باعث افزایش امید، نشاط و سرزندگی در زندگی شده و نگاهی عاشقانه به خدا را به انسان هدیه می دهد.

به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست

به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقیست به ارادت ببرم درد که درمان هم از اوست

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار