مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: تامین اعتبار لازم برای تکمیل پروژه فاخر و ارزشمند باغ موزه مشاهیر و موزه منطقه ای فارس، مطالبات جدی مردم و فعالان میراث فرهنگی این منطقه در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به فارس است.
کد خبر: ۲۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹ 24 April 2015
تابناک فارس به نقل از ایرنا:مصیب امیری بیان کرد: این طرح شامل پروژه باغ موزه با پروژه موزه منطقه ای فارس و گنجینه امن اشیاء تاریخی در شمال حافظیه تا هفت تنان است که تکمیل این پروژه عظیم نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است.

وی افزود: پروژه باغ موزه مشاهیر در چارچوب مصوبه کمیسیون ماده پنج، در سال 74 در قالب طرح اتصال حافظیه به هفت تن به عنوان محور عرفان معرفی شد و این باغ موزه در زمینی به مساحت 19 هزارمترمربع احداث می شود که امیدواریم با عنایت ویژه دولت تدبیر و امید شاهد تسریع در روند اجرای پروژه و بهره برداری آن تا مدت زمان تعیین شده اجرای پروژه باشیم.

امیری اظهارداشت: در خرداد سال 88 طرح معماری فاز اول این پروژه تصویب وعملیات اجرایی آن در تیرماه سال 89 آغاز شده که به صورت همزمان کار تملک اراضی شمال حافظیه و طراحی موزه نیزآغاز وتاکنون چهارهکتار زمین در شمال حافظیه تملک شده است و با اختصاص اعتبارات لازم تملک مابقی زمین ها نیز انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: قرار بود بعد از باغ موزه مشاهیر، موزه منطقه ای فارس ساخته شود که موزه مشاهیر و منطقه ای همزمان احداث می شود و از این رو در شمال طرح کمربند عرفان موزه منطقه ای فارس را داریم. 

او ادامه داد: باغ موزه مشاهیر برای معرفی 48 مشاهیر ادبی ایران وجهان ساخته می شود که سعدی، خواجوی کرمانی، فردوسی، غزنوی، خیام، نظامی گجوی، عطار، مولانا،، ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج، صائب تبریزی و در بعد بین المللی گوته، هگل، شکسپیر، تولستوی، تاگور، دانته پیشنهاد شدند که بر اساس پیشینه فرهنگی بررسی و تصویب می شوند.

امیری عنوان داشت: همچنین با توجه به نقش موزه ها در توسعه استان و کارکرد فرهنگی آن، تامین اعتبارات لازم برای تکمیل موزه های ناتمام استان شامل نی ریز، نورآباد، پاسارگاد، آباده و بوانات در استان نیز از دیگر مطالبه هنرمنداو و فعالان میراث فرهنگی فارس از کاروان دولت تدبیر و امید است. 

وی گفت: فارس یکی از استان های برخوردار از لحاظ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که توجه به هریک از این بخش ها تاثیر بسزایی در روند توسعه و رشد فارس داشته باشد. 

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: سفر رئیس جمهور و هیات دولت نقطه عطفی برای استان فارس است تا بتواند با معرفی ظرفیت ها و داشته های خود و حمایت از سوی دولت؛ دستاوردهای مناسبی برای استان، کشور و منطقه داشته باشد. 

امیری با بیان اینکه فارس از دیرباز یکی از مقاصد مهم گردشگری در داخل و خارج از کشور است بیان کرد: تامین اعتبارات لازم به منظور تکمیل زیرساخت ها و محورهای گردشگری و تفرجگاه های گردشگری مانند آبشار مارگون، بهشت گمشده و مناطق نمونه گردشگری از الزامات در بخش گردشگری فارس است. 

او اظهارداشت: همچنین تخصیص یا تامین وام جهت بازسازی های مهمانپذیرها و ساخت هتل ها و مجتمع های خدمات رفاهی در سطح استان از اولویت های بخش گردشگری استان است که امیدواریم مورد حمایت دولت قرار گیرد. 

امیری اضافه کرد: استان فارس یکی از قطب های تولید صنایع دستی کشور می باشد که اینک 120 رشته صنایع دستی در این استان فعال است و تنوع محصولات این بخش،باعث شده صنایع دستی فارس جایگاه ویژه درداخل و خارج از کشور داشته باشد. 

وی ادامه داد: برای بخش صنایع دستی استان نیز اعتبارات ویژه ای برای ایجاد بازارچه صنایع دستی استان و کمک به صنعتگران حوزه صنایع دستی در خصوص تامین بیمه تامین اجتماعی و کمک به استاندارد سازی و بازاریابی صنایع دستی استان جهت ایجاد رونق و اشتغال بیشتر در این حوزه نیاز است. 

مدیرکل میراث فرهنگی فارس عنوان کرد: صنایع دستی از بخش های مورد حمایت و توجه در استان فارس است که حضور کاروان تدبیر و امید در استان می تواند نقطه عطفی در این بخش باشد. 

امیری گفت: همچنین این اداره کل در بخش میراث فرهنگی برای مرمت و ساماندهی مجموعه های هخامنشی شامل تخت جمشید و پاسارگاد، مجموعه ساسانی شامل فیروزآباد، بیشاپور و سروستان و مجموعه زندیه شامل ساماندهی و مرمت مساجد تاریخی و بازارهای تاریخی آن و دیگر آثار شاخص استان نیازمند اعتبارات ویژه است. 

وی افزود: تخصیص اعتبارات لازم برای حمایت و مشارکت در مرمت بناها و منازل تاریخی که در تملک اشخاص قرار دارد از مسایل مهم این بخش است که امیدواریم مورد عنایت ویژه کاروان تدبیر و امید قرار گیرد. 

او بیان کرد: استان فارس آثار تاریخی و فرهنگی شاخصی مانند حافظیه، سعدیه، تخت جمشید و پاسارگاد را دارد که با داشتن حدود سه هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و چهار اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی دارای رتبه نخست برخورداری از آثار تاریخی و فرهنگی در کشور است. 

امیری اظهارداشت: فارس به دلیل برخوداری از سابقه تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد، نگین فرهنگی ایران زمین و به واسطه وجود بیش از هزار و 800 امام زاده واجب التعظیم و در راس آنها حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع)، سید میرمحمد(ع) و سید علاءالدین حسین(ع) سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی می نامند که این عناوین مسوولیت در بخش های مختلف استان را مضاعف می کند.

شانزدهمین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت یازدهم قرار است در اردیبهشت ماه امسال به مقصد استان فارس انجام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار