استاندار فارس گفت: طي شش ماه گذشته و از بهمن ماه سال 94 تاكنون بالغ بر 930 پروژه تكميل و آماده بهره‌برداري شده است كه به مناسبت هفته دولت بهره‌برداري از اين طرح‌ها آغاز شده و در روزهاي آينده شروع مي‌شود.
کد خبر: ۲۸۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲ 22 August 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: سيد محمدعلي افشاني پيش از ظهر دوشنبه 1 شهريور در جمع خبرنگاران، در تشريح پروژه‌هاي هفته دولت، گفت: تعداد 749 پروژ عمراني، 79 پروژه صنعتي و توليدي و 100 پروژه مسكن، به مناسبت هفته دولت در فارس به بهره‌برداري رسيده يا خواهد رسيد.

وي كل اعتبار هزينه شده براي تمام طرح‌ها را بالغ بر 30 هزار و 647 ميليارد ريال عنوان و اضافه كرد: سه پروژه مهم سرمايه‌گذاري و توليدي كه طي شش ماه گذشته آماده بهره‌برداري شده بود، يكي دو هفته قبل با حضور دكتر جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور افتتاح شد.

افشاني گفت: اين طرح‌ها شامل طرح توسعه پتروشيمي شهداي مرودشت، كارخانه روغن‌كشي و تجهيز 4 هزار هكتار از اراضي كشاورزي فارس به سيستم‌هاي نوين آبياري بود.

استاندار فارس با بيان اينكه بخشي از طرح‌هاي باقيمانده نيز در ايام هفته دولت و با حضور برخي وزرا به بهره‌برداري مي‌‌رسد، گفت: مجموع اعتبارات هزينه شده براي پروژه‌هاي عمراني 8 هزار و 79 ميليارد ريال، براي پروژه‌هاي صنعتي و توليدي 28 هزار و 375 ميليارد ريال و براي پروژه‌هاي مسكن 4 هزار و 193 ميليارد ريال بوده است.

وي در ادامه با يادآوري اينكه دولت يازدهم، در شرايطي دشوار، دولت را تحويل گرفت و ضمن تصريح اينكه به‌هيچ عنوان قصد بدگويي از دولت‌هاي گذشته و تخريب آنان را نداشته و ندارد، گفت: براي مشخص شدن حجم و تاثيرگذاري اقدامات انجام شده طي سه سال گذشته، بايد مقايسه‌اي بين شاخص‌هاي مختلف و تاثيرگذار داشته باشيم.

افشاني با بيان اينكه يكي از مهمترين اقدامات دولت يازدهم، كاهش حدود 30 درصدي نرخ تورم بوده است، گفت: كاهش نرخ تورم در اين ميزان و يك رقمي شدن آن، كاري بسيار بزرگ و دشوار و نشان‌دهنده توان بالاي مديران ارشد كشور است. اما گاه شهروندان و افراد به دليل نداشتن آشنايي علمي با مباحث اقتصادي، از خود و ديگران سئوال مي‌كنند اگر تورم كاهش يافته چرا نرخ كالاها با افزايش مواجه است.

وي توضيح داد: كاهش تورم به‌معناي كاهش ميزان افزايش قيمت كالاها است. يعني اگر در سال 92 يك كالا به ازاي هر تومان 4 ريال افزايش قيمت داشت، اكنون اين افزايش به يك ريال به ازاي هر تومان رسيده، اگرنه، تورم وجود دارد اما اين تورم يك چهارم گذشته است.

افشاني ايجاد ثبات در بازار را يكي ديگر از دست‌آوردهاي اقتصادي دولت بيان و با تاكيد براينكه لازمه سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه‌گذار، رسيدن به ثبات بازار و اقتصاد است، گفت: با بررسي‌ وضعيت اقتصادي سال 91 نسبت به 90 متوجه مي‌شويم كه علي‌رغم كاهش 40 درصدي قيمت نفت، شاهد افزايش حدود 300 درصدي نرخ ارز بوده‌ايم حال آنكه همان شرايط را مي‌توان در مقايسه بين سال‌هاي 93 و 94 مشاهده كرد. يعني قيمت نفت كاهش 40 درصدي داشت اما نرخ ارز افزايشي را نداشت.

او با بيان اينكه طي سه سال گذشته نوسانات نرخ ارز و بازار، حدود 5 درصد بوده است، گفت: يكي ديگر از دست‌آوردهاي مهم دولت، رسيدن به تراز تجاري مثبت است. بعد از دولت مصدق در سال 1331 كه شاهد تراز تجاري مثبت بوديم، اين شاخص به مدت 63 سال در ايران منفي بود و طي اين سه سال مثبت شده است.

افشاني با يادآوري اينكه يكي از مهمترين اولويت‌‌هاي دولت يازدهم اين بود كه مبنا كار را بر حاكميت قانون و قانون‌مداري گذاشت، گفت: در دولت گذشته علي‌رغم آنكه مجلس همراه بود اما شاهد ابلاغ نشدن و اجرايي نشدن برخي قوانين بوديم به نحوي كه گاهي رئيس قوه مقننه به‌جاي رئيس قوه مجريه قانون را به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ مي‌كرد. هرچند باز هم قانون اجرا نمي‌شد.

او در ادامه با تصريح اينكه برجام يك دست‌آور مربوط به كل حاكميت و نظام است نه دولت به‌تنهايي، گفت: من يك سئوال از كسانيكه به واسطه مشكلات ايجاد شده بر سر راه برجام ذوق‌زده مي‌شوند، دارم و آن اينكه، چه راهي بهتر از رسيدن به يك توافق براي رفع معضلات كشور وجود داشت و دارد؟

افشاني ادامه داد: هيچ يك از مسئولان در دولت انتظار نداشته و ندارند كه آمريكا بد عهد نباشد، يك نفر از مسئولان نگفته كه ما اعتماد كامل داريم، همه مي‌دانيم كه قدرت‌هاي بزرگ به‌دنبال منافع خود بوده و هستند و براي رسيدن به اين منافع، بدعهدي و نيرنگ و خدعه هم داشته‌اند. اين براي تك تك نيروهاي انقلاب پذيرفته شده است، اما برجام بهترين راه خروج كشور از انزوا و ورود به چرخه بين‌المللي بود.

او با تصريح اينكه هنوز يك‌نفر نيامده كه به‌دور از تخيلات، راهي بهتر از برجام براي حل مشكلات ناشي از تحريم‌هاي ظالمانه ارائه دهد، گفت: در كل كشور يك تصميم اتخاذ شد كه ضمن حفظ حقوق ملت ايران، تعامل با دنيا انجام شود و امروز در شرايط پس از برجام قرار داريم و بايد از آن بهره‌ببريم و آن بخش كه آمريكا تلاش مي‌كند سنگ‌اندازي داشته باشد هم حل خواهد شد.

افشاني تصريح كرد: اگر كسي برجام را تاييد مي‌كند به معناي تاييد هيچ يك از كشورهاي غربي به‌خصوص آمريكا نيست، آمريكا بزرگترين خيانت را در سال 32 به ملت ايران و حتي منطقه انجام داد و آن ساقط كردن دولت مصدق بود. اگر بخواهيم برجام را زير سئوال ببريم يعني اينكه نمي‌توانيم از شرايط پس از برجام استفاده كنيم.

استاندار فارس بر لزوم استفاده از شرايط كنوني در مسير جذب سرمايه‌گذاري، ايجاد اميد در جامعه، رونق اقتصادي و قرار گرفتن در جايگاهي مناسب در چرخه مبادلات بين‌المللي، تاكيد و اضافه كرد: طي ماه‌هاي اخير چندين گروه اقتصادي و سياسي از كشورهاي خارجي به ايران سفر كرده‌اند كه بعضي از آنها به فارس هم آمده‌اند، اين سفرها به لحاظ كمي و كيفي حتي با يكسال قبل هم قابل قياس نيست.

افشاني با قبول اينكه نرخ اشتغال در فارس به نسبت ميانگين كشوري پائين و نرخ بيكاري در مقايسه با ميانگين كشوري بالا است، گفت: متاسفانه سرمايه‌گذاري نسبت به مزيت‌هاي فراوان استان فارس مناسب نبوده و سهم عتبارات عمراني فارس هم تناسبي به وسعت و جمعيت اين استان نداشته است.

او تلاش‌هاي انجام شده براي افزايش سهم 3.8 درصدي فارس از اعتبارات عمراني توزيع شده در كشور را يك اقدام شاخص دانست و گفت: با رايزني‌هاي انجام شده و به واسطه اينكه مسئولان كشور هم به اين واقعيت معتقد شده‌اند، سهم فارس از بودجه عمراني در سال 96 افزايش خواهد يافت.

استاندار فارس در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران در خصوص استفاده از نيروهاي توانمند و ايجاد همگرايي و همدلي بين مسئولان در بخش‌هاي مختلف براي اعتلاي استان، گفت: يكي از نگراني‌هاي من اين بوده كه فارس نيروهايش را تخريب مي‌كند.

او با تصريح اينكه استان فارس از نيروهاي توانمند و تاثيرگذاري برخوردار بوده و است، گفت: بين جريان‌هاي سياسي درون نظام، دشمني وجود ندارد، اختلاف نظر و فكر و سليقه، به معني دشمني نيست. اولين لازمه توسعه هم تحمل نظر مخالف است. در عين داشتن اختلاف نظر مي‌توان در موضوع توسعه و عمران و آباداني استان، اشتراك نظر و همدلي داشت.

افشاني با بيان اينكه اگر فقر و گرسنگي و ناامني در جامعه‌اي حاكم شود، گرايش اعتدال و غيراعتدال نمي‌شناسد و آسيب‌هاي آن دامن همه را خواهد گرفت، گفت: اعتقاد دارم كه نيازمند تحمل و بردباري براي پيشبرد اهداف متعالي هستيم و از طرفي بايد ساختارهاي قانونمندي براي استفاده از تجارب نيروهاي انساني تاثيرگذار ايجاد كنيم.

او تاكيد كرد: اختلافات بين افراد وابسته به گروه‌هاي مختلف را بايد سياسي حل كرد نه با كينه‌ورزي و دشمني ورزي، گفت: اگر احزاب قانونمند شكل نگيرد و به آنها بها داده نشود، قوميت و قبيله و طايفه و شهر، جايگزين آن خواهد شد. يكي از مشكلات استان فارس اختلاف‌هاي اقوام و شهرها و قبيله‌ها بوده كه در زمان انتخابات بيشتر بروز مي‌كرده است.

افشاني با تصريح اينكه از ابتدا براي حل اين موضوع تلاش كرده است، گفت: البته فشارها زياد است اگرچه اين فشارها به هيچ عنوان تمركز مرا برهم نزده و نمي‌زند. چون يكي از اهداف كساني كه فشار مي‌آورند، برهم زدن تمركز است.

استاندار فارس همچنين تاكيد كرد: تغيير مديران كل وظيفه وزرا و وزارت‌خانه‌ها است، استاندار كار تائيد را برعهده دارد نه عزل و نصب. هيچ مديري بدون تاييد استاندار منصوب نمي‌شود. من هم به‌دنبال تغيير مديران نرفته‌ام و نبايد هم بروم، اعتقاد دارم كه اگر استانداري به‌دنبال تغيير مديران با وزارت‌خانه‌ها وارد چالش شد، با مشكل مواجه مي‌شود.

افشاني با تاكيد براينكه از تمام مديران در استان حمايت كرده و مي‌كند، حمايت از يك مدير را به معني بي‌توجهي به تغيير در برخي از مديريت‌ها ندانست و تصريح كرد: البته هيچ تغييري را پنهاني دنبال نكرده و نمي‌كنم، اولين قدم در تغيير يك مدير، اطلاع به خود مدير است. اما تغيير مديريت يك پروسه زمان‌بر را شامل مي‌شود.

استاندار فارس ادامه داد: اگر مدير به لحاظ فكري مخالف من است اما كارش را خوب انجام مي‌دهد، بايد اجازه داد كارش ادامه يابد. يكي از مشكلات دوران آقاي احمدي‌نژاد، خارج كردن مديران با تجربه از گردونه مديريتي بود. اين موضع يك بدعت بدي گذاشت. اما اكنون اگر كسي صادقانه دارد كار مي‌كند، نيازي به تغيير نيست.

وي پاكي و سلامت مدير و مشهود بودن تلاش‌ها در جهت سياست‌هاي دولت و منافع و مصالح نظام و مردم را شاخص‌هاي مد نظر عنوان و تاكيد كرد: اگر مديري سالم و كارآمد نباشد، حتي منصوب شده همين دوره هم باشد بدون در نظر گرفتن مدت مديريت يا زمان انتصاب، او را تغيير خواهيم داد.

استاندار فارس همچنين در خصوص طرح اتصال اين استان به خليج فارس، گفت: آنچه كه از ابتدا مد نظر ما بود، انجام نشد و بعضي از دوستان هم كاري را شروع كردند كه صحيح و اصولي نبود.

افشاني با تصريح اينكه كل منطقه مورد نظر براي اتصال فارس به خليج فارس، منطقه حفاظت شده نامي‌بندان است، گفت: من با سركار خانم ابتكار هم صحبت كردم. به هيچ عنوان امكان ايجاد راه دسترسي و اسكله و بندر در اين محدوده به لحاظ حفاظت شدن بودن منطقه، وجود ندارد.

وي گفت: استان فارس به اندازه كافي روستا و سرزمين دارد ما نياز به آب داريم. نياز به ايجاد يك اسكله و بندر نه روستا. لذا به‌دنبال اصلاح اين مصوبه هستيم. اگر مصوبه اصلاح نشود، مناسب نيست در مصوبه كنوني حتي يك متر هم خارج از مناطق حفاظت شده ديده نشده است.

استاندار فارس تصريح كرد: اگر تعجيل نشده بود. مي‌شد تا پايان شهريور اميدوار بود كه موضوع حل و فصل شود اما رفتارهايي از سوي دو طرف چه برخي مسئولان در فارس چه هرمزگان بروز كرد كه شايسته نبود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار