مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: متاسفانه قوانین موجود کشور برای حفاظت و جلوگیری از آسیب رساندن به آثار تاریخی و ارزشمند بسیار قدیمی هستند.
کد خبر: ۲۸۴۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵ 25 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین، محمدعلی حضرتی در نشست با رئیس و اعضای هیات مدیره کانون وکلای استان با اشاره به غنای تاریخی و فرهنگی قزوین، افزود: پیرامون ما سرشار از نشانه ها و آثار تاریخی به یادگار مانده از گذشتگان است که به راحتی می توان آنها را مشاهده کرد.
وی ادامه داد: همین مساله موجب شده که قانونگذاران ما با نگاهی بسیار سطحی و گذرا و تنها از دریچه عواید اقتصادی به آن توجه کرده و از جنبه های فرهنگی و هویتی این حوزه به راحتی عبور کنند.
به گفته حضرتی، کشورهای توسعه یافته دنیا با تغییر نگرش در دیدگاه های خود، بهره مندی اقتصادی از حوزه میراث فرهنگی را در رده سوم و چهارم برنامه های خود قرار داده اند.
وی با اشاره به اینکه برای یک فرد ایتالیایی برج پیزا، بافت تاریخی ونیز و فلورانس و نیز آثار داوینچی غرورآفرین محسوب شده و به او هویت می بخشد، اضافه کرد: اگر برای مردم کشور ما هم این طرز نگرش به آثار تاریخی و فرهنگی ایجاد شود بسیاری از کجروی و قانون گریزی های موجود کنترل و به یک مسیر صحیح و تدوین شده هدایت می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با تاکید بر غفلت مسئولان ما نسبت به داشته های تاریخی و فرهنگی و بی توجهی های صورت گرفته در این حوزه، گفت: ما همواره در حفاظت و ارائه آثاری که نشانگر تاریخ و هویت یک ایرانی است بی توجه بوده تا جایی که در دوره قاجار با کاوش هیات های فرانسوی و انگلیسی بسیاری از محوطه های باستانی ما از آثار تاریخی تخلیه شدند.
وی در ادامه به مشکلات موجود در بخش حفاظت از آثار باستانی تاریخی اشاره و افزود: قزوین دارای یک هزار و 360 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است که باید به طور جدی به آنها توجه شود.
حضرتی با اشاره به طرح عمرانی موسوم به خیابان شهید انصاری شرقی، یادآور شد: این اداره کل سعی کرد تا با استفاده از مکانیزم های حقوقی و قانونی و از طریق شورایعالی معماری و شهرسازی از تخریب دو باب مسجد و مدرسه با قدمت یک هزار ساله، یک گرمابه با 400 سال قدمت و بافت تاریخی 1200 ساله منطقه، جلوگیری کند.
رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین نیز در این نشست گفت: تشکیل این جلسه در راستای تحقق اهداف ملی و مدنی کانون وکلای استان در کنار تکالیف صنفی و احساس مسئولیت در قبال احقاق حقوق مردم در زمینه میراث تاریخی و فرهنگی برگزار شده و امیدواریم با استفاده از توانمندی های هر دو نهاد بتوانیم گام های موثری در این مسیر برداریم.
علیرضا تجدد، میراث فرهنگی را رکن اصلی هویت مردم یک شهر دانست و افزود: حفاظت و نگهداری از آثار باستانی ارزشمند تاریخی، فرهنگی موجب رشد و بالندگی، خودباوری ملی و ارتقای دیدگاه مردم در جامعه می شود زیرا بسیاری از معضلات اجتماعی به دلیل دوری مردم از تاریخ و فرهنگ و مورد غفلت واقع شدن آن در دهه های اخیر ایجاد شده است.
وی با اشاره به پیشینه غنی تاریخی - فرهنگی قزوین ادامه داد: کهن شهر قزوین از دیرباز خاستگاه فرهنگ، تاریخ و تمدن بوده و قدمت دشت و محوطه های باستانی ارزشمند آن از جمله تپه زاغه و سگزآباد و نیز تختگاهی قزوین در عصر صفوی نشانگر غنای تاریخ این دیار است.
تجدد در پایان با اعلام آمادگی این کانون جهت همکاری مشترک با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان،یادآور شد: کانون وکلای استان قزوین به عنوان شخصیت حقیقی، مدنی و ملی همراه با 700 وکیل توانمند عضو خود که هریک دارای سمت های سیاسی و قضائی در استان بوده، دفاع از تاریخ و تمدن این مرز و بوم را وظیفه خود دانسته و برای همکاری مشترک و حمایت از شخصیت حقوقی آن اعلام آمادگی می کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار