استاندار اردبیل گفت: راه‌اندازی منطقه آزاد فضای جهشی تحول را در شمال استان ایجاد خواهد کرد و در حقیقت نقطه مکمل برای صادرات محصولات با ارزش افزوده‌ای در مغان به کشورهای همسایه خواهد بود.
کد خبر: ۲۸۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ 29 August 2016
 

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از فارس، مجید خدابخش در آخرین روز از هفته دولت در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در استانداری اردبیل اظهار کرد: بعد از سپری شدن بیش از 23 سال از استان شدن اردبیل کارهای عمرانی و فعالیت‌های متعدد آبادانی انجام شده و در مقطع کنونی نیز با اولویت ایجاد اشتغال برای جوانان که با جذب سرمایه‌گذاری‌ها امکان پذیر است ما به دنبال نسخه شفابخشی هستیم تا با یک مدل توسعه‌ای مناسب بتوانیم کارها را به پیش ببریم.

وی مهمترین موضوع در این ارتباط را جذب سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد فرصت‌های اشتغال مولد اعلام کرد و افزود: در 34 ماهی که دراستان اردبیل در دولت تدبیر و امید حضور دارم اجرای چهار مگاپروژه را که می‌تواند تحول‌آفرین باشد دنبال کردیم تا علیرغم مشکلات مالی دولت پیگیر اجرای این چهار مگاپروژه باشیم.

استاندار اردبیل گفت: دولت تدبیر و امید به اندازه 20 سال اعتبارات عمرانی در این استان در مغان سرمایه‌گذاری کرده است.

خدابخش عنوان کرد: با آغاز به کار دولت یازدهم تحریم‌ها شدت گرفته و فروش نفت به قیمت پایین‌تری رسیده است و در این اوضاع و احوال اجرای مگاپروژه‌ها همچنان در اولویت است.

رئیس شورای اداری استان اردبیل با بیان اینکه اولین مگاپروژه مربوط به اراضی پایاب سدخداآفرین است که از سال 83 تا سال 92 بیش از 160 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده بود و با 3 هزار میلیارد تومان می‌توانستند این پروژه را در دولت قبلی تکمیل کنند، افزود: به رغم درآمدهای خوب نفتی و نبود آثار زیان‌بار تحریم‌ها در این مقطع این پروژه تکمیل نشد و ما امروز تکمیل آن را به جد پیگیر هستیم به طوری که در 2.5 سال اخیر 350 میلیارد تومان منابع به این پروژه اختصاص یافته و امسال نیز به همین میزبان اعتبار تامین شده تا پروژه در چند جبهه با سرعت اجرایی شود.

خدابخش تصریح کرد: البته نباید این پروژه ناقص و نیمه تمام اجرا شود بلکه بعد از تکمیل پایاب سدخداآفرین و انتقال آب به اراضی پایین دست ضرورت دارد کشت و صنعت‌های جدید ایجاد شده و صنایع تبدیلی و تکمیلی با کشت محصولات باارزش افزوده بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

منطقه آزاد تجاری مکمل توسعه مغان است

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل اظهار کرد: دومین مگاپروژه مربوط به تصویب منطقه آزاد تجاری است که هم‌اکنون در مجلس برای دومین بار مراحل بررسی نهایی را سپری می‌کند و به زودی شاهد تصویب آن در مجلس خواهیم بود.

خدابخش با بیان اینکه باید استان‌های محروم کشور از مزایای سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و جذب و جلب آنها بهره‌مند شوند، گفت: به اندازه 20 سال گذشته در تخصیص اعتبارات عمرانی قرار است سرمایه‌گذاری در منطقه مغان انجام شود به طوری که این اقدام تحول عظیمی را به وجود می‌آورد.

وی وحدت و همگرایی نمایندگان استان را در پیگیری تصویب منطقه آزاد یادآور شد و گفت: راه‌اندازی منطقه آزاد فضای جهشی تحول را در شمال استان ایجاد خواهد کرد و در حقیقت نقطه مکمل برای صادرات محصولات با ارزش افزوده‌ای در مغان به کشورهای همسایه خواهد بود.

مطالعات معدنی در اردبیل به نقطه امیدبخشی رسیده است

استاندار اردبیل سومین مگاپروژه را مربوط به بحث معادن و شناسایی نقاط های بالقوه استان در بخش معدنی عنوان  کرد و گفت: برای چهار پهنه معدنی با کمک بخش خصوصی 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده که همراه با ریسک بالا در  نتیجه دادن یا ندادن مطالعات معدنی است که البته در هر چهار پهنه معدنی به نقاط امیدبخشی نیز رسیده‌ایم که قطعا تا پایان امسال به تدریج عملیات اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی انجام می‌شود.

خدابخش چهارمین مگاپروژه را رونق منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد و گفت: ما در این منطقه دنبال احیای نقش اردبیل در حوزه صادرات به عنوان بارانداز هستیم که قطعا نیمی از این فضای منطقه ویژه اقتصادی بارانداز و نیمی دیگر سردخانه و انبار خواهد بود تا نقش صادراتی استان اردبیل در رونق تجارت آسیای میانه و بازار روسیه فراهم آید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار