معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: از تعداد ۱۷۶ شهید سوادآموزی در کشور، دو شهید مربوط به استان یزد است که برگزاری جشنواره تجلیل از این شهدا در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۲۸۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹ 02 September 2016
به گزارش تابناک یزد،مرات امین الرعایا، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد ۱۱ شهریورماه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: اخلاص شهیدان رجایی و باهنر الگویی برای همه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران باشد.
وی با اشاره به وجود ۱۷۶ شهید سوادآموزی در کشور افزود: از این تعداد دو شهید مربوط به استان یزد است و درصدد برگزاری جشنواره تجلیل از این شهدا در سال جاری هستیم.
امین الرعایا با اشاره به هشتم سپتامبر روزجهانی مبارزه با بیسوادی بر ایجاد انگیزه در بین بیسوادان به امر باسوادی تاکید کرد و گفت: ایجاد انگیزه در بین بیسوادان حلقه مفقوده‌ای در امر سوادآموزی در استان است و از نظر اعتبار و امکانات که امروزه برای باسوادی وجود دارد و همچنین قوانین و مقررات هر بهانه‌ای از افراد بیسواد گرفته شده است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد افزود: هیچ آمار و منبع رسمی و قابل دسترس برای تعداد آمار بی سودان اتباع و همچنین مهاجران داخلی و خارجی وجود ندارد و تنها منبع ما، آمارگیری سازمان مدیریت است که مجددا امسال هم برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد:  از همه اقشار استدعا داریم چون هرگونه برنامه‌ریزی در استان بر اساس این آمار خواهد بود لذا کمال دقت و همکاری را با ماموران سرشماری داشته باشند و مخصوصا آمار درست تعداد افراد بی سواد را اعلام کنند.
امین الرعایا افزود: فعلا هرگونه برنامه‌ریزی ما بر اساس شماره ملی است و در سال ۹۰ تعداد آمار رسمی اتباع خارجی بی سواد بیش از ۵هزار بود اما قطعا در سال ۹۵ این امار بیشتر خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین در بین مهاجران داخلی و جویای کار نیز افراد کم بضاعت برای کار وارد استان یزد شده‌اند به عنوان مثال در ناحیه ۲یزد، خانواده‌ای وجود دارد که هر ۵ نفر خانواده یعنی پدر و مادر و هرسه فرزند زیر ۲۰سال انهابی سواد بودند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: اگر برای این موارد(اتباع و مهاجران خارجی و داخلی)از طرف مسئولان استان فکری اندیشیده نشده و برنامه ریزی نشود قطعا در آینده نه چندان دور شاهد معضلات فرهنگی و اجتماعی زیادی برای استان خواهیم بود.
وی ادامه داد: طبق آمارگیری سال۹۰ تعداد بیسوادان (شناسایی شده)استان یزد بیش از ۲۹هزار نفر بود که ۱۸هزار و ۷۳۰نفر از آنها اتباع بودند یعنی بیش از ۶۰ درصد کل آمار بی سوادی استان را اتباع و مهاجران تشکیل می‌دهند که قطعا در آمارگیری سالجاری این آمار افزایش بیشتری خواهد داشت.
سوادآموزی با اقتصاد مقاومتی ارتباط مستقیم دارد
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد آموزش و توانمندی نیروها را در اولویت برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است و سوادآموزی دقیقا ارتباط مستقیم و غیرمستثیم با اقتصاد مقاومتی دارد.
وی ادامه داد: به صورت مستقیم اینکه فردی را باسواد می‌کنیم و معتقدیم در اقتصاد خانواده این فرد تحول ایجاد می‌کند و هچنین فردی در استان بعد از باسوادی در حال حاضر در کارگاه قالیبافی که راه اندازی کرده توانسته اشتغال ده نفر را ایجاد کند که این نه تنها برای خود فرد باعث تحول در زندگی شده بلکه افراد دیگری را تحت الشعاع قرار داده است.
امین الرعایا افزود: به صورت غیرمستقیم نیز فردی که در اثر بیسوادی اعتماد به نفس پایینی داشته و خود را سربار جامعه می‌بیند بعد از باسوادی احساس استقلال می‌کند و در مسیر زندگی راه‌ها را بکار می‌گیرد و به سمت زندگی بهتر پیش می‌رود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به مشکلات این امر گفت: عدم شناسایی و جذب بیسوادان باقی مانده، اتباع خارجی و عدم شناخت کامل از مهاجرین هموطن از استان‌های دیگر از مشکلات سوادآموزی است.
حسن حاضری، رئیس سنجش امکانات و ارزیابی سوادآموزی استان یزد نیز در این نشست از اجرای طرح الگوهای برتر تدریس خبر داد و اظهار کرد: با انتشار فراخوان این جشنواره، ۳۲ اثر توسط دبیرخانه دریافت شد که ۲۲ اثر قابل بررسی بود و رتبه‌های اول تا پنجم از مهریز، ابرکوه، میبد، ناحیه یک و ناحیه دو یزد انتخاب شدند.
وی گفت: این جشنواره روز ۱۸ شهریورماه مصادف با روز جهانی مبارزه با بیسوادی برگزار می‌شود و روش‌های برتر برگزیده شده به صورت زنده در بین مسئولان و آموزش‌دهندگان اجرا می‌شود.
محمدعلی شرافت، مسئول اداره سوادآموزی معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست اظهار کرد: جشن ویژه شکوه دانش در هفتم مهرماه در یزد برگزار می‌شود و در این مراسم زنگ سوادآموزی نواخته می‌شود.
شرافت همچنین از ایجاد سه مرکز یادگیری محلی همزمان با آغاز سال تحصیلی سوادآموزی در نواحی یک و دو یزد خبر داد و بیان کرد: این مراکز به منظور یادگیری حرفه‌های مختلف برای سوادآموزان راه‌اندازی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار