رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اردکان گفت: بیش از یک هزار اثر در شهرستان اردکان برای ثبت ملی شناسایی شده که براساس اولویت برای ثبت ملی این آثار اقدام می شود.
کد خبر: ۲۹۲۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳ 07 September 2016
به گزارش تابناک یزد،حمید مشتاقیان افزود: تا کنون درشهرستان اردکان 270 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده است.
وی ٢٢٧ اثر غیرمنقول و 1٣ اثر معنوی اردکان از جمله تعزیه خوانی روستای توت، مراسم زیارتی چک چک زرتشتیان، فن ساخت حلوا ارده اردکان، فن زنجیرسازی و چند مراسم عزاداری ماه محرم در شهرهای عقدا و احمدآباد اردکان را از موارد ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور برشمرد.
مشتاقیان یادآور شد: با ثبت ملی آثار، حفظ و حراست آن آسان تر و انتقال آن به نسل های بعدی با کیفیت بهتری صورت می گیرد.
وی ادامه داد: از سال 1372 نمایندگی میراث فرهنگی در اردکان ایجاد و از سال 1393 این نمایندگی به اداره تبدیل شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی اردکان تصریح کرد: قدیمی ترین و اولین آثار ثبتی شهرستان این شهرستان بازار چارسوق و مسجد حاج محمدحسین می باشد که در سال 1٣5٣به ثبت ملی رسیده است.
مشتاقیان درخت کهنسال چنارزیارتگاه چک چک را تنها اثرطبیعی ثبت ملی شده شهرستان اردکان دانست و اظهار داشت: درشهرستان اردکان درختان کهنسال و غارهایی متعددی وجود دارد که پیگیر ثبت ملی این آثار هستیم.
وی با بیان اینکه دراردکان 5 موزه فعال شامل مفاخر، فرش، مردم شناسی هامانه، مردم شناسی اردکان وفرهنگ، دایر است، افزود: موزه ایثار و شهادت نیز با تایید کارشناس کشوری موزه ها بزودی به ثبت رسیده و در فهرست موزه های کشور قرار می گیرد.
مشتاقیان گفت: ثبت در فهرست آثار ملی در معرفی بیشتر جاذبه های استان و رونق گردشگری تأثیرگذار است.
وی در خصوص طرح مرمت پشت بام بناهای تاریخی که از دی ماه سال گذشته آغاز شده، گفت: در این طرح 15 بام خانه تاریخی مرمت شده و با توجه به این که اکثر تخریب های بناهای تاریخی مربوط به فروریختن سقف است، قصد داریم تا با اجرای این عملیات به عمر مجموعه های موجود بیفزائیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی اردکان از آماده سازی بانک اطلاعاتی GIS اردکان در حوزه میراث فرهنگی و بافت تاریخی این شهرستان خبرداد و کمبود اعتبارات، بی توجهی به پایگاه پژوهشی بافت تاریخی اردکان و کمبود نیروی انسانی را از مهم ترین مشکلات این مجموعه برشمرد.
اردکان با 85 هزار نفر جمعیت در60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار