راه‌اندازی کتابخانه در شهر باستانی پاسارگاد /حفاظت از منابع قدیمی کتابخانه دستغیب که قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شیراز است
کد خبر: ۲۹۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷ 08 September 2016
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس: محمدرضا ابراهیمی معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با بیان اینکه دغدغه مردم و مسئولان بخش پاسارگارد برای داشتن کتابخانه دغدغه‌ای به حق است اظهار داشت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس تمام تلاش خود را برای پیگیری راه‌اندازی هرچه سریع‌تر کتابخانه عمومی در این منطقه انجام می‌دهد.

ابراهیمی با اشاره به قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور و ارائه توضیحاتی درباره جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی گفت: انتظار می‌رود در سطح بخش و شهرستان جلسات انجمن با پیگیری مسئولان محلی برگزار شود و مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کتابخانه‌ها از این مسیر به‌شکلی مؤثر مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نهادی بهره‌بردار است، افزود: ساخت کتابخانه بر عهده نهادهای متولی همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی یا راه و شهرسازی است اما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  پس از تحویل‌گرفتن ساختمان، تجهیز، اداره، تأمین نیرو و تأمین منابع آن را بر عهده می‌گیرد.

ابراهیمی تصریح کرد: برای تسریع در راه‌اندازی کتابخانه، در صورتی که از سوی مسئولان یا مردم منطقه ساختمانی مناسب برای کتابخانه عمومی به‌صورت واگذاری حق ‌انتفاعِ دائم یا موقت دست‌کم به‌مدت 15 سال در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد، به سرعت تجهیز، تأمین نیرو و راه‌اندازی می‌شود.

در پایان گزینه‌ها و راهکارهای مختلف برای راه‌اندازی کتابخانه در مرکز بخش پاسارگاد و روستاهای دارای شرایطِ این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد با پیگیری‌های دوجانبه تا پایان امسال در این منطقه کتابخانه عمومی راه‌اندازی و افتتاح شود.

بازدید نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شیراز

محمودرضا طالبان  از کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب، قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شیراز دیدن کرد. در این دیدار فاطمه صفری راد سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز، فاطمه زارع مهذبیه مشاور امور بانوان فرمانداری شیراز، مهدی ظهرابی کتابدار کتابخانه ابوریجان و یعقوب جمشیدی کارشناس امور کتابخانه‌های اداره شیراز نیز حضور داشتند.

 محمودرضا طالبان ضمن خرسندی از این دیدار و پیشنهاد لزوم ساخت ویترین مخصوص منابع قدیمی و باارزش کتابخانه ابراز امیدواری کرد با اختصاص بودجه مناسب و تهیه طرحی تخصصی و علمی، عملیات تعمیر و بهسازی کتابخانه به سبک معماری ایرانی – اسلامی در نخستین فرصت مورد پیگیری قرار گیرد تا شرایط برای حفظ این میراث فرهنگی و تاریخی استان فراهم شود.

فاطمه صفری راد با تشکر از پیگیری و توجه محمودرضا طالبان در حوزه کتاب و کتابخانه، با ارائه توضیحاتی درباره سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومیwww.samanpl.ir و امکان جستجوی کتاب در کتابخانه‌های عمومی، عضویت سراسری و فعالیت‌های انجام گرفته در کتابخانه‌ها، خواستار توجه بیشتر مسئولان در این زمینه شد و با اشاره به وضعیت موجود کتابخانه شهید آیت الله دستغیب تسریع در روند بهسازی و تعمیر کتابخانه را ضروری دانست.

کتاب « جانستان کابلستان» در کتابخوان این ماه معرفی و جمع‌خوانی شد

در راستای اجرای طرح کتاب‌خوان ماه، معرفی و جمع‌خوانی یکی از کتاب‌های این طرح، ویژه شهریور ماه در محل کتابخانه عمومی شماره 2 اقلید برگزار شد.

 در این نشست که با حضور تعدادی از اعضای کتابخانه و اعضای کانون ادبی صورت گرفت، رقیه رستگار کتابدار کتابخانه عمومی اقلید کتاب «جانستان کابلستان» اثر رضا امیرخانی را معرفی و نقد کرد. همچنین بخشی از کتاب توسط اعضای کانون ادبی «باران» جمع‌خوانی شد.

در خلال معرفی رستگار شرح مختصری از نویسنده کتاب بیان کرد و گفت: نویسنده در کتاب «جانستان کابلستان» شرح سفر خود را به افغانستان نوشته و حکایت این کتاب که سفرنامه خانوادگی امیرخانی به افغانستان است نخستین تجربه او در گونه‌ سفرنامه نیست و اتفاقاَ حال و هوایی داستان ‌گونه دارد و خواننده را با همان کشش‌ها و تعلیق‌های داستانی همراه می‌کند.

لازم به ذکر است «جانستان کابلستان» در کنار سه کتاب «امیر گل‌ها»، «دشت‌بان» و «فصل پنجم: سکوت» در قالب ششمین دوره کتابخوان ماه ویژه شهریور 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معرفی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار