سه سال پیش در چنین روزهایی، لابی طرفدار اسرائیل به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح‌ شیمایی، تا آستانه عملی کردن تجاوز کشورهای غربی به این کشور پیش رفتند ولی شکست خوردند، این بار شرایط به گونه‌ای است که ظاهرا همین محافل تمایلی ندارند پیش از روی سر کار آمدن دولت جدید در آمریکا، تکلیف جنگ در سوریه به نفع دولت سوریه و متحدان منطقه‌ای آن یکسره شود.
کد خبر: ۲۹۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸ 19 September 2016

حمله هواپیماهای آمریکا به نیروهای ارتش سوریه که به کشته شدن بیش از شصت رزمنده سوری و مجروح شدن بیش از صد نفر دیگر از آنان شد، آتش‌بس مورد توافق وزرای خارجه آمریکا و روسیه در دوازدهم سپتامبر را به وضعیتی رسانده است، که حتی نشریه فایننشال تایمز چاپ لندن را به این نتیجه برساند که در آستانه رسیدن به روزهایی که بنا بود آمریکا و روسیه حملاتی مشترک علیه گروه‌های تروریستی در سوریه را آغاز کنند، آتش‌بس به مویی بند است.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که تحلیل‌های مختلفی در خصوص چرایی حمله ارتش آمریکا به نیروهای ارتش سوریه در منطقه‌ای که به جز ارتش سوریه و داعش در آن نیروی مسلح دیگری قرار ندارد، منتشر شده است، این گمانه که ارتش آمریکا هیچ علاقه‌ای به همکاری با ارتش روسیه ندارد و در این خصوص حتی حاضر به فرمانبری از کاخ سفید هم نیست، در حال تشدید است.

اگر ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل این گمانه را بعد از حمله آمریکایی‌ها به ارتش سوریه در دیرالزور مطرح کرده است، دبکا فایل وبسایت نزدیک به محافل اطلاعاتی صهیونیستی پیش از بروز این حادثه مدعی عدم همراهی پنتاگون با کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در موضوع آتش‌بس در سوریه شده است.

آقای چورکین، تردیدهای خود در مورد نقش پنتاگون در اجرایی شدن آتش‌بس در سوریه را در شرایطی بر زبان آورده است که درگیری لفظی شدیدی بین وی و همکارانش در وزارت خارجه روسیه از سویی و نماینده آمریکا در سازمان ملل از سوی دیگر در گرفته است. چورکین دیپلمات آمریکایی را عوام فریب و در مقابل سامانتا پاور همتای روس خود را ریاکار نامیده است.

این حملات لفظی در شرایطی در جریان است که فرصت کمی تا اجرایی شدن حملات مشترک آمریکا و روسیه علیه گروه‌های تروریستی در سوریه باقی مانده بود. با توجه به چنین شرایطی است که چورکین با گوشه و کنایه این سوال را مطرح کرده است که «چه کسی در آمریکا اختیار امر را در دست دارد؟ کاخ سفید یا پنتاگون؟»

ژنرال سرگئی رودسکوی از مقامات ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه صریح‌تر بوده است و اظهار داشته: «ما معتقدیم که این حادثه و با این میزان عظیم تلفات انسانی، در نتیجه عدم درک موقعیت توسط طرف آمریکایی و عدم تمایل آنها به هماهنگی با روسیه در اقدامات علیه گروه‌های تروریستی در خاک سوریه اتفاق افتاده است.»

از سوی دیگر، وبسایت اسرائیلی دبکا، روز شنبه و پیش از حمله هواپیماهای آمریکایی به ارتش سوریه، با تکرار مطالب دو ماه پیش خود مدعی شده است که پنتاگون تمایلی به اقدامات مشترک با روس‌ها ندارد زیرا نگران است که حملات مشترک سبب خواهد شد، اطلاعاتی در خصوص شیوه‌های عملیاتی ارتش آمریکا در اختیار روس‌ها قرار بگیرد و از آن طریق به دست طرف‌های سومی مانند سوریه و ایران نیز برسد.

دبکا مدعی شده است که اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، یک هفته پیش از اعلام توافق آمریکا و روسیه نشان می‌دهد که واقعا چنین اختلافی میان پنتاگون از یک طرف و وزارت خارجه و کاخ سفید از سوی دیگر وجود دارد.

مارک تونر سخنگوی وزرات خارجه، پنج‌شنبه پنج سپتامبر اظهار داشته بود که «فکر نمی‌کنم هیچ کس در دولت آمریکا، به تعهد دولت روسیه  و به طریق اولی دولت سوریه- به توافقات احتمالی مطمئن باشد، ولی آن چیزی که اهمیت دارد این است که رئیس‌جمهور ایالات متحده از این توافقات حمایت می‌کند، و طبق شیوه عمل دولت آمریکا، همه از هر چه که رئیس جمهور بگوید تبعیت خواهند کرد».

بنا به ادعای دبکا، تاکید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر این که «همه از هر چه که رئیس جمهور بگوید تبعیت خواهند کرد»، نشانه‌ای قوی از این واقعیت است که طرف‌هایی در آمریکا هستند که چنین قصدی ندارند.

دبکا دلیلی دیگر را نیز برای ادعای عدم همراهی پنتاگون با برنامه آتش‌بس در سوریه مطرح کرده است و نوشته که اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا اظهار داشته است که وی نمی‌تواند خلاف قوانین وضع شده توسط کنگره عمل کند و اتفاقا بعد از الحاق کریمه به روسیه، کنگره‌ای هر گونه روابط نظامی با روسیه را قدغن کرده است.

سه سال پیش در چنین روزهایی، جنگ‌طلبان آمریکا و لابی طرفدار اسرائیل به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمایی، تا آستانه عملی کردن تجاوز فرانسه، آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی به این کشور پیش رفتند ولی شکست خوردند، این بار شرایط به گونه‌ای است که ظاهرا همین محافل تمایلی ندارند جنگ در سوریه، پیش از روی سر کار آمدن دولت جدید در آمریکا به نفع دولت سوریه و متحدان منطقه‌ای آن یکسره شود. آنها امید دارند رئیس جمهور جدیدی در آمریکا بر سر کار بیاید که برای اعزام سربازان آمریکایی به منطقه و آتش‌افروزی بیشتر، آمادگی بالاتری داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار