کد خبر: ۳۰۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸ 24 September 2016
به گزارش تابناک یزد،آسیاب آبی یخدان شهرستان میبد كه بنا بر نظریه کارشناسان متعلق به دوران صفویه است و در دهه‌های پیشین تخریب شده بود، پس از مرمت در مراسمي با حضور مسئولان استان و شهرستان مجدداً آغاز بکار کرد.
 "رسول مشتاقیان" سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان ميبد در اين باره اظهار كرد:  از سال گذشته مراحل حفاری، اکتشاف و شناسایی قسمت‌های باقیمانده آسیاب آغاز و همزمان مرمت و احیای اين بناي تاريخي صورت گرفت.

وی خاطرنشان كرد: مرمت و احیای این آسیاب تاریخی با محوریت فرمانداری میبد و از محل اعتبارات میراث فرهنگی، شهرداری و خیرین محلی صورت پذیرفته و تاکنون بيش از یک میلیارد ریال برای راه‌اندازی آن هزینه شده است.

این مقام مسئول با اشاره به این که در میبد، آسیاب‌های زیادی وجود دارد، تصریح کرد: آسیاب آبی یخدان میبد، چهارمین آسیابی است که در این شهرستان مرمت شده و پيش از اين نيز آسیاب‌های باغشاهی، بیده و دوسنگی محمدآباد مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

مشتاقیان با بيان اين كه احیای آسیاب یخدان با دو رویکرد گردشگری و اقتصادی صورت پذیرفته است، عنوان كرد: سنگ این آسیاب با آب حرکت کرده و گندم را به آرد تبدیل می‌كند و در این میان گردشگران و علاقمندان می‌توانند مراحل تبدیل گندم به آرد توسط آسیاب را از نزدیک نظاره کنند.

سرپرست ميراث فرهنگي ميبد در پايان نيز افزود: در فاز بعدی عملیات اجرایی این آسیاب، فضای روی آسیاب به عنوان یک مکان گردشگری در نظر گرفته شده است تا محلی برای بازدید و مراجعه گردشگران تدارک دیده شود
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار