عکاسخانه فردوسی نخستین عکاسخانه جنوب کشور است که سرنوشت آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.
کد خبر: ۳۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 04 May 2015

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:بصیری مسئول فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس می گوید:چهره نگار از هنرمندان بنام عکاسی در استان و کشور است و از این هنرمند، عکسهای زیادی بخصوص اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول در زمینه های مردم شناسی، آثار تاریخی و شخصیتها و زمینه های مختلف عکاسی به جای مانده است.

وی ادامه داد: عکاسخانه مرحوم چهره نگار زمانی منزل مسکونی او بوده و معماری آن مربوط به دوره پهلوی اول است.

این کارشناس با بیان اینکه پلان معماری بنا به تبعیت از بافت تاریخی شیراز به صورت درون گرا است افزود: این مکان تاریخی به صورت سه بر ساخت استفاده شده است و مواد بکار رفته در پی و دیوارها از سنگ لاشه و ملاط گچ و گل تشکیل شده است.

بصیری گفت: در نمای کلی و عمومی ساختمان از سنگ گندمک به صورت ازاره و تزیینی استفاده شده که این شیوه معماری خاص خانه های تاریخی شیراز است.

بنای تاریخی عکاسخانه فردوسی فروردین ماه 1386 در فهرست آثار تاریخی- فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: عکاسخانه تا قبل از انقلاب فعالیت فرهنگی خودش را داشته است منتهی بعد از آمدن تکنولوژی و سیستم های جدید، توسط آقای چهره نگار فضای عکاسخانه تبدیل به نمایشگاه عکاسی می شود اما طی 10 سال اخیر عکسها جمع شد و هم اکنون خانه مراحل فرسودگی را طی می کند، خالی از سکنه شده و با کمال تاسف بخشهایی از خانه در حال تخریب است.

این کارشناس ادامه داد: اخیرا با ورود و اعلام آمادگی و همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذار و در قالب طرح مشارکتی که با میراث فرهنگی دارند و همچنین طرح حمایت از مالکان و متصرفان بنای تاریخی امیدواریم عکاسخانه هر چه سریعتر به شان و منزلتی که در گذشته داشته است توسط سرمایه گذار و حمایت دولت دست پیدا کند.

بصیری می گوید: متاسفانه طی یک دوره بخشی از این بنا محل بازیافت زباله شده بود که با مکاتباتی که با شهرداری کردیم از این کار جلوگیری شد.

نوروز امسال نیز این بنا به مکانی برای فروش تنقلات تبدیل شده بود.

باقری مالک بنا می گوید: فروش تنقلات در اینجا که چیز مهمی نیست این مساله چند روز بیشتر طول نکشید زمانی اینجا بازیافت شهرداری بود و آشغال و پسماند را نگهداری می کردند.

وی افزود: ما به این نیت این مکان را خریداری کردیم که تغییر و تحولی در این ملک انجام دهیم و از حالت اسفباری که دارد نجات پیدا کند برای احیا بنا قصد ایجاد یک سفره خانه سنتی یا یک مجتمع اقامتی را داریم.

بصیری کارشناس میراث فرهنگی در خصوص اینکه آیا مالک حق فروش و انتقال این بنا را داشته است؟ می گوید: بناهای تاریخی تابع یکسری ضوابط انتقال پیدا می کنند.

وی ادامه داد: در شیراز 2 هزار خانه تاریخی ارزشمند قرار دارد که از این تعداد 380 خانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار