در حالی که مسیر توسعه در بسیاری از مناطق در روی زمین جستجو می شود ، در استان اردبیل یکی از مهمترین فرصت های رشد و توسعه در زیر زمین پنهان مانده است.
کد خبر: ۳۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 04 May 2015

به گزارش ایرنا، منابع خدادادی در این سرزمین در دل زمین هنوز آرمیده و این گنج پنهان در صورت بهره برداری علمی و اقتصادی می تواند چرخ های اقتصادی استان را به سوی رشد و توسعه سریعتر بچرخاند.

ظرفیت معدنی استان اردبیل سالیان طولانی است که مغفول مانده و منابع زیرزمینی تاثیرچندانی در مسیر رشد و توسعه استان نداشته است .

تخمین زده می شود که معادن متعددی همچون مواد معدنی فلزی از جمله آهن، مس، سرب، روی، منگنز، آنتیموان، مولیبدن و طلا و نیز در بخش غیرفلزی معادن غنی سیلیس، سنگ های زینتی، فلدسپات، کائولن، بنتونیت، پرلیت، نفلین سینیت، کربنات سدیم، گوگرد، دیاتومیت در استان به اندازه غنی وجود داشته باشد که از این میزان مواد فلزی و غیر فلزی اندکی شناسایی و در حال بهره برداری است.

بر اساس اعلام کارشناسان 20 زون اولویت دار معدنی درکشور وجود دارد که 3 زون آن شامل زون قزل اوزن ، زون باغرو و زون ارسباران در جنوب ، شرق و شمال غرب استان اردبیل واقع هستند.

به گفته مسوولان استان اردبیل، در گذشته سرمایه گذاری کلان اقتصادی به ویژه دربخش مطالعه و بهره برداری از معادن که به عنوان یکی از اصلی ترین ظرفیت ها و پتانسیل های قابل سرمایه گذاری در استان اردبیل مطرح می باشد، انجام نشده است.

روی کارآمدن دولت تدبیر و امید شرایط مناسبی در استان اردبیل فراهم کرد تا این ثروت خداوندی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بعنوان یکی از محورهای سرعت بخش در برنامه توسعه ای استان مطرح شود .

از سال گذشته برنامه مدونی در باره عملیات اکتشاف معادن در استان اردبیل شروع شده و شرکت های بزرگ کشوری اجرای پروژه های گمانه زنی و کشف مواد معدنی در استان اردبیل را آغاز کرده اند .

مطالعه و شناسایی سه پهنه معدنی استان اردبیل توسط شرکت های بخش خصوصی در استان شروع شده که مطالعه پهنه ارسباران واقع در مشگین شهر با توافق نجام شده بین وزارت صنایع و معادن وبانک پاسارگارد باسرمایه گذاری 15 میلیارد تومان درحال انجام مطالعات اکتشافی معدن است .

مطالعه پهنه قزل اوزن توسط شرکت توسعه صنایع و معادن ایران ایمیدرو در جنوب استان با 35 میلیارد تومان سرمایه گذاری درحدود یک هزار و 400 کیلومتر درحال شناسایی و مطالعه است .

هم چنین سومین پهنه درمنطقه تالش معروف به باغرو با سرمایه گذاری بخش خصوصی کوثر در قالب 5 محدوده جهت مطالعه واکتشافات معادن واگذارشده است.

مسوولان استان اردبیل معتقدند که با مطالعه و بهره برداری از این سه پهنه معادن موجود در استان چهره اقتصادی استان دگر گون شده و سبب توسعه پایدار و ایجاد اشتغال درمنطقه خواهد شد .

این نکته قابل تاکید است که معادن یکی از پتانسیل هایی است که می تواند در توسعه اقتصادی استان نقش اساسی ایفا کند و لازم است تمامی دستگاه های متولی از جمله جهاد کشاورزی، امور اراضی، منابع طبیعی، محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و آب منطقه ای استان با بخش های خصوصی در مورد مطالعه سه پهنه موجود در استان همکاری جدی در تغییر کاربری ها و استعلامات داشته باشند تا شاهد رشد همه جانبه استان باشیم .

در این میان بیش از هر چیز در برنامه های اکتشافی و احتمالا استخراجی معادن استان اردبیل پیوست زیست محیطی باید مورد توجه و دقت ویژه ای قرار گیرد تا در آینده شاهد مخاطرات حیاتی در منطقه نباشیم .

سهل انکاری و عدم توجه کافی به مطالعات علمی و اساسی در باره پروژه های عمرانی و تولیدی در کشور تاکنون بعنوان پاشنه آشیل توسعه و عمران مطرح بوده و ضروری است که بیش از عملیات اجرایی به مطالعات علمی و عملی پروژه توچه داشته داشت .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار