قطعنامه یونسکو علاوه بر آنکه می‌تواند زمینه‌ساز فشار بین‌المللی برای توقف حفاری‌ها بر زیر محوطه مسجدالقصی و جلوگیری از تلاش صهیونیست‌ها برای انهدام این نماد تاریخی و همچنین اولین قبله مسلمین از طریق حفاری باشد، بلکه می‌تواند در آینده به عنوان یک سند رسمی و قابل استناد از سوی فلسطینیان برای احقاق حقوق سرزمینی‌شان مورد استفاده قرار گیرد...
کد خبر: ۳۱۱۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱ 14 October 2016
پس از آنکه اکثریت اعضای سازمان یونسکو در قالب دو بخشنامه تاکید کردند که هیچ ارتباط دینی میان مجموعه مسجدالاقصی و قبه الصخره در شهر قدس اشغالی با یهودیان وجود ندارد و این مجموعه مذهبی، مکانی مقدس تنها برای مسلمانان است، رژیم صهیونیستی همکاری خود با این نهاد بین المللی را به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش «تابناک»، «یونسکو /UNESCO» در جلسه‌ای با حضور 58 کشور در پاریس دو پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کرد که این دو پیش‌نویس تاکید دارند هیچ‌گونه ارتباط دینی میان مسجدالاقصی در شهر قدس اشغالی با یهودیان وجود ندارد و قدس مکانی مقدس برای مسلمانان است. این دو قطعنامه‌ غیرمنتظره که فلسطین، مصر، الجزایر، مغرب، لبنان، عمان، قطر و سودان پیشنهاد داده‌ بودند، 24 رای موافق و 6 رای مخالف آورد و به واسطه رایزنی آمریکا و اسرائیل، 26 کشور به آنها رای ممتنع دادند و دو کشور نیز رای ندادند.
 
در این کارزار، کشورهای برزیل، چین، مصر، آفریقای جنوبی، بنگلادش، ویتنام، روسیه، ایران، لبنان، مالزی، مغرب، مکزیک، موزامبیک، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، پاکستان، قطر، جمهوری دومینیکن، سنگال و سودان به این قطعنامه رای مثبت دادند و کشورهای آمریکا، انگلیس، لتونی، استونی، هلند و آلمان نیز به آن رای منفی داده اند، تا شاهد رقم خوردن یک اتفاق سیاسی-فرهنگی بی‌سابقه در تاریخ یونسکو باشیم.

هدف از این دو پیش‌نویس که پیرامون «فلسطین اشغالی» است، حفظ میراث فرهنگی فلسطین و آثار و تاریخ مشهود فلسطینیان در قدس شرقی است. در متن این قطعنامه‌ها همچنین اشاره شده است که اسرائیل یک قدرت اشغالگر است. یک منبع دیپلمات فلسطینی نیز تاکید کرده که در این قطعنامه‌ها به اهمیت شهر قدیمی قدس و دیوارهای آن برای ادیان آسمانی سه‌گانه اشاره شده است.
 
یونسکو: مسجدالاقصی متعلق به مسلمانان است 
 
تصویب این قطعنامه‌ها که مانع تازه‌ای در راه سیاست‌های متجاوزانه رژیم صهیونیستی است، خشم سران این رژیم را در پی داشت و در همین راستا، رژیم صهیونیستی جمعه همکاری خود را با سازمان عملی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد «یونسکو» به حال تعلیق درآورد. نفتالی بِنِت وزیر آموزش اسرائیل در نامه‌ای خطاب به ایرینا بوکووا مدیر کل یونسکو که در توییتر منتشر شد، یونسکو را به «حمایت فوری از تروریسم اسلامی» متهم و تعلیق «همه فعالیت‌های حرفه‌ای» کمیسیون اسرائیلی یونسکو را با این نهاد بین المللی اعلام کرد.
 
قطعنامه یونسکو علاوه بر آنکه می‌تواند زمینه‌ساز فشار بین‌المللی برای توقف حفاری‌ها بر زیر محوطه مسجدالقصی و جلوگیری از تلاش صهیونیست‌ها برای انهدام این نماد تاریخی و همچنین اولین قبله مسلمین از طریق حفاری باشد، بلکه می‌تواند در آینده به عنوان یک سند رسمی و قابل استناد از سوی فلسطینیان برای احقاق حقوق سرزمینی‌شان مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل صهیونیست‌ها به شدت از تصویب این سند برافروخته شده‌اند.
 
«سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization» یا همان «یونسکو /UNESCO»، یکی از سازمان‌های اقماری سازمان ملل است که در 1945 تاسیس شد و هدفش کمک به فرایند صلح و امنیت جهانی، به واسطه همکاری های بین‌المللی، در زمینه‌های آموزش، علمی و فرهنگی، به منظور افزایش احترام به عدالت، قانون‌مداری و حقوق بشر، بر پایه منشور سازمان ملل متحد اعلام شد اما این هدف گذاری تحقق نیافته بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار