مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در یک سال گذشته میزان صادرات فرآورده های خام دامی و دام از استان افزایش یافته و 50 برابر واردات این استان در این بخش است.
کد خبر: ۳۱۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 05 May 2015

کامیار داهیم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در یک سال گذشته 574 مورد انواع صادرات دام و فرآورده های خام دامی و 13 مورد واردات انجام شده که آمار دقیق از ارزش صادرات انجام شده، احصا نشده است.

وی با بیان اینکه این استان صادر کننده دام زنده و فرآوردهای خام دامی به خارج از کشور است، گفت: کشور عراق و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جزو مقاصد عمده این مواد صادراتی از جمله گوشت مرغ، عسل و دام زنده هستند.

وی افزود: ترانزیت فرآورده های خام دامی و دام زنده از استان نیز یک هزار و 538 مورد بوده که به بیش از شش کشور جهان ترانزیت شده است.

داهیم گفت: انواع فرآورده های دامی شامل 22 قلم کالا از کشورهای ترکیه، اتریش، آمریکا، برزیل، اسپانیا، ایتالیا، بلژیک و اتریش وارد کشور شده و بازدیدهای بهداشتی محموله ها در محل قرنطینه مرزی بازرگان در مورد آنان اعمال شده است.

وی ادامه داد: پس از این بازدیدها گواهی های ترانزیت این محصولات به کشورهایی از جمله جمهوری آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عراق، افغانستان و قرقیزستان صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در سال گذشته 46 هزار و 318 تن انواع فرآورده دامی تولید شده در این استان به سایر نقاط کشور نیز صادر شد.

داهیم افزود: این فرآورده ها شامل مرغ زنده و گوشت مرغ، گوشت گاو و گوسفند، عسل، شیر، ماهی، پودر گوشت، آلایش خوراکی و غیر خوراکی، پوست خام گاوی و گوسفندی، گاو، گوساله، گوسفند، بز و اسب زنده بودند.

وی اضافه کرد: همچنین 320 هزار عدد بچه ماهی و تخم چشم زده، 206 هزار عدد کندوی زنبور عسل، 943 هزار تن نهاده دامی و افزون بر 75 میلیون و 65 هزار عدد تخم مرغ نطفه دار و بیش از 15 میلیون قطعه جوجه یک روزه پس از بازرسی های بهداشتی و قرنطینه ای لازم و صدور گواهی حمل بهداشتی به دیگر استانهای کشور ارسال شدند.

داهیم اظهار کرد: خوزستان، تهران، اردبیل، قزوین، آذربایجان شرقی، همدان، کرمانشاه، یزد، فارس، کردستان، سیستان و بلوچستان، البرز، مرکزی، زنجان، گیلان، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان مقصد صادرات این محصولات بودند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی افزود: کیفیت بالای تولیدات دامی استان و وجود کارخانه های فراوان فعال در زمینه تولیدات دامی و لبنی زمینه مساعدی برای فعالیت در این بخش اقتصادی در استان فراهم کرده است.

وی گفت: 27 مرکز عرضه فرآورده های خام دامی به علت عدم رعایت موازین بهداشتی در یک سال گذشته در این استان تعطیل شده است.

داهیم افزود: تعطیلی این مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در راستای حفظ بهداشت عمومی جامعه انجام شده است.

وی اظهار کرد: با نظارت و بازرسی های مستمر اکیپ های سیار دامپزشکی آذربایجان غربی 171 فقره پرونده در رابطه با تخلفات بهداشتی، چهار فقره پرونده در خصوص عرضه و فروش داروهای غیرمجاز و قاچاق تشکیل و به مراجع قضایی جهت رسیدگی ارسال کرده اند.

داهیم ادامه داد: بیش از 60 درصد پرونده های ارجاعی منجر به صدور رای محکومیت برای متخلفان شده است.

وی اظهار کرد: در راستای کنترل مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در استان 49 هزار و 908 نوبت از این مراکز بازرسی شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی ادامه داد: 14 هزار و 212 مورد از این بازرسی ها از خودروهای حمل مواد خام دامی، یک هزار و 804 بازرسی از مرکز بسته بندی فرآورده های خام دامی، 937 مورد از مراکز جمع آوری شیر و سه هزار و 356 مورد بازرسی و نظارت نیز از کارخانه های خوراک دام و طیور انجام شده است.

وی با اشاره به کنترل و پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشده و نتیجه همه آزمایشها منفی است.

داهیم افزود: اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در راستای دستیابی به گزارشهای دقیق و قابل استناد در این زمینه 286 مورد بازدید و بررسی در طیور صنعتی، روستاهای حاشیه تالابها و زیستگاه های حیات وحش انجام داد.

وی اظهار کرد: 22 هزار و 780 واحد خبرگیری روزانه و کسب اطلاعات توصیفی از مزارع پرورش طیور صنعتی و بومی نیز از جمله اقدامات انجام شده در این زمینه در طی سال 93 بود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به تعداد نمونه های اخذ شده جهت انجام آزمایشات تشخیصی درباره بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: اخذ پنج هزار و 459 واحد خون و سه هزار و 826 نمونه بافتی و سوآپ نای و کلوآک نیز از جمله فعالیتهای کارکنان دامپزشکی آذربایجان غربی در این راستا بود.

داهیم در باره میزان آزمایشهای به عمل آمده در زمینه شناسایی سویه های بیماری زای آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: این آزمایشها شامل الیزا، HI، PCR هستند که به تعداد 9 هزار و 285 مورد در استان در سال گذشته انجام شدند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: اداره کل دامپزشکی استان آمادگی لازم برای مقابله با آنفلوانزای معمولی ( قابل انتقال بین پرندگان ) و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ( مشترک بین انسان و حیوان ) را دارد.

وی اظهار کرد: تمامی تلاش ها بر این است تا تمامی فعالان واحدهای طیور صنعتی، طیور بومی، مراکز دامپزشکی دولتی و خصوصی و دامپزشکان فعال در این واحدها آگاهی لازم را در خصوص علائم این بیماری داشته باشند تا در صورت مشاهده هرگونه علائم، مشاهدات خود را به موقع به نزدیکترین سازمان دامپزشکی خود اطلاع دهند.

آذربایجان غربی استانی با بیش از 9 میلیون واحد دامی است که سالانه با تولید انواع محصولات دامی در تامین نیاز داخل استان و حتی تامین نیازهای برخی استان های دیگر نیز گام های مهمی برداشته، پرورش دامهای سبک و سنگین در این استان هم اکنون به صورت سنتی و صنعتی انجام می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار