در حالی که مسئولان شهرداری شیراز نگران کاهش درآمدها از محل صدور پروانه های ساختمانی هستند، مدیر شعب بانک مسکن استان فارس از رشد اعطای تسهیلات ساخت مسکن و رونق نسبی این حوزه اقتصادی سخن می گوید؛ موضوعی که گویای بیم و امید حاکم بر صنعت ساختمان و بازار مسکن شیراز است.
کد خبر: ۳۲۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ 13 November 2016
بنا بر گزارش تیرماه امسال بانک مرکزی، نماگرهای اقتصادی مربوط به زمستان سال 1394 حاکی از ادامه کاهش ساخت و ساز و سرمایه گذاری در مناطق شهری بود.
بر اساس این گزارش، در مجموع صدور پروانه های ساختمانی در کل مناطق شهری کشور 101 هزار و 500 مورد برای سال 94 بوده است که کاهش 113.4 درصدی را نسبت به سال 93 نشان می دهد.
بر این اساس، میزان سرمایه گذاری انجام شده برای ساخت و ساز در شهرهای بزرگ 280 هزار میلیارد و یک میلیون ریال بوده که حاکی از کاهش 16.8 درصدی سرمایه گذاری ها در این بخش است.
گفت وگوی خبرنگار ایرنا با فعالان صنعت ساختمان در استان فارس و شهر شیراز نیز نشان داد که وضعیت ساخت و ساز در این استان متفاوت با دیگر نقاط کشور نیست.
** ترجیح مردم به سرمایه گذاری در بانک به جای بازار مسکن
دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان فارس، صنعت ساختمان را از صنایع پیشران دانست و گفت: اگر چرخ های این صنعت به حرکت درآید بسیاری از صنایع دیگر را نیز با خود همراه خواهد کرد و حرکت خواهد داد.
احمدرضا جوکار یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز با وجود رشد اقتصادی که در کشور ایجاد شده اما صنعت ساختمان به دلایل متعددی همچنان در رکود است اما ما پیش بینی می کنیم که هرچه به جلوتر حرکت کنیم این وضعیت بهبود یابد و یک رونق نسبی در بازار مسکن ایجاد شود.
دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان فارس، سیستم اداری و مدیریتی را یکی از دلایل تحمیل هزینه به کسب و کارهای مختلف از جمله ساختمان سازی در کشور دانست و گفت: این سیستم پیچیده که به شیوه های مختلف پول دریافت می کند در نهایت منجر به این می شود که محصول نهایی دچار افزایش قیمت شود.
جوکار افزود: در شرایط فعلی که بهره پول و هزینه های بانکی از تورم بیشتر است، مردم نیز ترجیح می دهند که پولشان را به جای وارد کردن به بازار کسب و کار در بانک نگه دارند و خطر نکنند.
او تصریح کرد: امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند امید است و باید با پرهیز از تنش های سیاسی به گونه ای عمل شود که مردم به آینده امیدوار باشند و همین امید به آینده نیز قطعا مردم را وارد عرصه فعالیت های اقتصادی خواهد کرد و رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد خواهد شد.
وی، تاثیر سیاست افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و کاهش بهره آن در ایجاد رونق در بازار مسکن را کم دانست و ادامه داد: علت آن نیز این است که متقاضیان این تسهیلات عمدتا افراد طبقه متوسط و کارمند جامعه هستند که یا سرمایه اولیه برای سپرده گذاری یا خرید مسکن را ندارند یا اینکه پرداخت اقساط این تسهیلات برای آنها مقدور نیست.
** کاهش 40 درصدی صدور پروانه ساختمانی در شیراز
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز نیز در بیان گزارشی از وضعیت ساخت و ساز در این شهر گفت: ما در هفت ماه ابتدایی پارسال 2 هزار و 326 پروانه ساختمانی به متراژ 2 میلیون و 121 هزار و 849 متر مربع در شیراز صادر کردیم.
محمد حسن اسدی در گفت و گو با ایرنا افزود: این در حالی است که در مدت مشابه امسال تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده به یک هزار و 374 فقره با یک میلیون و 285 هزار و 113 مترمربع کاهش یافته است.
وی گفت: از آنجا که بخش قابل توجهی از بودجه شهرداری از محل صدور پروانه ساختمانی تامین می شود، این رکود تاثیر زیادی بر کاهش درآمد شهرداری داشته است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز افزود: در حقیقت بودجه شهرداری شیراز ارتباط مستقیم با عوارض ساختمانی و صدور پروانه دارد و اگر در این بخش رونق یا رکود ایجاد شود به همان میزان درآمد شهرداری نوسان خواهد داشت.
اسدی گفت: با توجه به سیاست های دولت در افزایش تسهیلات خرید و ساخت مسکن و کاهش نرخ سود بانکی این تسهیلات، امیدواریم که در ماههای منتهی به پایان سال این روند بهبود یابد و شاهد استقبال مردم و انبوه سازان از ساخت و ساز باشیم.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز بیان کرد: چنانچه دولت میزان تسهیلات ساخت مسکن را افزایش بیشتری دهد و از سود این تسهیلات نیز بکاهد و پرداخت این تسهیلات با سهولت بیشتری انجام شود، می توان امیدوار بود که یک رونق و حرکت در صنعت ساختمان خصوصا در حوزه ساخت و ساز ایجاد شود.
** رشد 63 درصدی تسهیلات اعطایی ساخت مسکن
رئیس امور شعب بانک مسکن استان فارس هم، حرکت بازار مسکن را رو به جلو و به سمت رونق دانست و گفت: تا پایان مهرماه امسال حدود چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن در استان پرداخت کرده ایم که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 63 درصد رشد داشته است.
علی کمالی افزود: در بحث پرداخت تسهیلات خرید مسکن نیز تا پایان مهرماه امسال یک هزار و 901 فقره تسهیلات به متقاضیان پرداخت کردیم که نسبت به مدت مشابه پارسال 14 درصد به لحاظ تعداد تسهیلات و 54 درصد به لحاظ مبلغ رشد داشته است.
وی ادامه داد: بر این اساس تا پایان مهرماه پارسال 469 میلیارد ریال تسهیلات خرید پرداخت شده بود که این رقم در سال 95 به725 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی اظهار کرد: افزایش رقم تسهیلات و کاهش سود تسهیلات و همچنین ایجاد صندوقی تحت عنوان حساب صندوق پس انداز مسکن یکم (خانه اولی) از جمله شاخص هایی است که به ایجاد رونق در بازار مسکن کمک کرده است.
کمالی ادامه داد: تا پایان سال 94 یک هزار و 216 فقره حساب صندوق یکم با241 میلیارد ریال سپرده در استان افتتاح شد که امسال و تاکنون با یک رشد قابل توجه به چهار هزار و 290 فقره حساب و 815 میلیارد ریال سپرده افزایش یافت.
مدیر امور شعب بانک مسکن استان فارس در خصوص پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در استان هم گفت: به متقاضیان ساخت مسکن به ازای هر واحد تا سقف 110، 130 و 150 میلیون تومان به ترتیب برای ساخت سنتی، صنعتی و ساخت با استفاده از فناوری های نوین به شرط پیشرفت 20 درصدی بنا و بدون هرگونه سپرده گذاری ظرف مدت 10 روز تسهیلات مذکور با نرخ 18 درصد پرداخت می شود.
گذشته از این آمار و تحلیل های کارشناسی، نرخ فروش هر مترمربع واحدهای مسکونی در نقاط مختلف شهر شیراز بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده است.
در همین حال، در مواردی کاهش تردد مشتریان به مشاوران املاک شهر نیز سبب نشده است که سازنده های آپارتمان هنگام عقد قرارداد کاهش قابل توجهی را در مبالغ درخواستی خود از مشتریان بدهند و برخی از فروشندگان همچنان در اندیشه فروش واحدهای خود به بها و قیمت رویایی و دلخواه خود هستند؛ موضوعی که بر پیچیدگی بازار مسکن در شیراز می افزاید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار