کد خبر: ۳۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳ 09 May 2015
رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران گفت: اسناد نسخه خطی دیوان فدایی تلوکی، 12 برگ از اسناد مربوط به اشعار امیرکجوری، 50 برگ سیاق عصر ناصری، سه برگ مطاع شاه عباس و شاه طهماسب برای اهالی هزار جریب و مازندران اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، لطف‌الله محمدنژاد عصر امروز در مراسم بزرگداشت روز اسناد ملی و میراث مکتوب، که در اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه مازندران برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت اسناد ملی برای مردم شناسایی نشده و نیازمند معرفی بیشتر کارکردهای مرکز اسناد ملی هستیم.

وی با بیان اینکه مسیر و روش ما در اهمیت مرکز اسناد ملی، سخنان رهبری است، افزود: مرکز اسناد، شناسنامه فرهنگی هر ملت و مرکز بازپروری هویتی تاریخی و حافظه ملی است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران با اشاره به اینکه مرکز اسناد، پاسدار اندیشه گذشتگان و انتقال آن به آیندگان است، ادامه داد: سندهای بسیار زیادی در مازندران داریم که می‌تواند بر نقش‌آفرینی تاریخ تمدن مازندران تأکید کند و اگر دیر بجنبیم شاید این اسناد توسط دیگر کشور‌ها خریداری شده و یا به سرقت برود.

این مسئول با بیان اینکه میلیون‌ها سند مربوط به تاریخ مازندران، در مخازن مرکز اسناد داریم و نیازمند مرکزی برای به نمایش گذاشتن این اسناد هستیم، تصریح کرد: اسناد جزو سرمایه‌های ملی است و نباید سرمایه شخصی تلقی شود.

محمدنژاد با اشاره به اینکه امروز با حربه درخت نخل که تنها درختی است که با سر بریدن می‌میرد، وارد عرصه شده و در حال خشک کردن فرهنگ ما هستند، گفت: حرف‌های زیادی درباره فرهنگ زده می‌شود اما تا عمل فاصله زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مرکز اسناد در دنیا به عنوان مرکز قدرت و شاکله یک کشور است، ادامه داد: فرهنگ هر جامعه، هویت و موجودیت آن کشور است و رهبری هم بر این مسئله تاکید دارند.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران با اشاره به شعارهای فرهنگی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ درست نشود، هر مدیری در جایگاهی قرار گیرد اقدام غیرفرهنگی انجام می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه یک‌سال است فریاد می‌زنیم که نیازمند زمینی برای احداث مرکز اسناد مازندران هستیم، ادامه داد: چرا در شهری که به‎عنوان پایتخت علویان است، نمی‌توانیم یک‎هزار متر زمین تهیه کنیم در حالی که درنظر داریم مرکز اسناد سه استان شمالی را در مازندران احداث کنیم.

محمدنژاد با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های مرکز اسناد مازندران به‎عنوان دبیرخانه دائمی همایش‌های علمی معرفی شود، گفت: اسناد نسخه خطی دیوان فدایی تلوکی برای نخستین‌بار، 12 برگ از اسناد مربوط به اشعار امیرکجوری، 50 برگ سیاق عصر ناصری، سه برگ مطاع شاه عباس و شاه طهماسب برای اهالی هزار جریب و مازندران توسط آقایان زلیکانی، علی رمضانی و سید امین عمادی به مرکز اسناد و کتابخانه مازندران اهدا شد.

در این نشست همچنین رئیس مرکز ساری‌شناسی در سخنانی گفت: موزه بزرگ منطقه‌ای مازندران در ساری باید احداث شود چرا که ساری تنها مرکز استان بدون موزه در کشور است.

حسین اسلامی با بیان اینکه برای احداث ساختمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه مازندران، زمین احداث شود، اظهار کرد: برای احداث بنیاد ایرانیان در مازندران هم نیازمند زمین هستیم.

وی با عنوان اینکه میلیون‌ها برگ سند در مرکز اسناد مازندران نگهداری می‌شود که شناسنامه مازندران است، تصریح کرد: قرار بود این ساختمان به نام مرکز اسناد سند زده شود.

​رئیس مرکز ساری‌شناسی با اشاره به اینکه آثار تاریخی ساری به دلیل نداشتن موزه، در یک اتاق نگهداری می‌شود، خاطرنشان کرد: این ننگ بر دامن شهر ساری است که هنوز از داشتن موزه محروم است.

در ادامه این نشست پژوهشگر مازندرانی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه 3 هزار برگ سند در یک سال اخیر درباره اسناد مازندران به مرکز اسناد مازندران رسیده است، افزود: به دلیل نداشتن فضای فیزیکی برای نمایش این اسناد، مجبور به بایگانی این اسناد هستیم.

علی رمضانی با بیان اینکه کتاب سیاق مازندران، انقلابی درباره تاریخ مازندران است، ادامه داد: با رایزنی که با آستان قدس رضوی داشتیم، این کتاب ترجمه شده و در دست چاپ است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار