معاون هماهنگي امور عمراني استانداري فارس اعتقاد دارد كه سدها علت اصلي و موثر در خشكيدگي تالاب‌ها محسوب نمي‌شود.
کد خبر: ۳۲۹۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴ 16 November 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا:خليل رضائيان گفت: سدي كه با مطالعه صحيح و جانمايي درست احداث شده باشد نه‌تنها آسيب نيست بلكه يك فرصت محسوب مي‌شود.

او با تصريح اينكه اكثر سدهاي احداث شده در كشور، مناسب و تاثيرگذار است، گفت: كاهش بارندگي‌ها، تغييرات اقليمي و دستبرد در حوزه آبريز، هم آب ورودي سدها و هم ورودي تالاب‌ها را به‌دنبال داشته است.

وي با بيان اينكه كاهش آب مخازن سدها، دليلي بر ناكارآمدي آنها نمي‌تواند باشد، گفت: امروز اكثر سدها در كشور به‌دلايل مختلف خصوصا كاهش بارندگي‌ها و دستبرد در حوزه آبريز، دچار مشكل شده است.

رضائيان كه در گذشته مديرعامل شركت آب منطقه‌اي فارس نيز بوده است، اعتقاد دارد كه 2 سد سلمان فارسي و كوثر اگر در دوران سازندگي احداث نشده بود، استان فارس و پنج استان ديگر دچار بحران‌هاي شديد آب مي‌شدند.

او گفت: احداث سد سلمان فارسي در شهرستان قير، در شرايطي انجام شد كه وضعيت آب در جنوب استان فارس و منطقه لار، طبيعي بود. اين سد امروز كه ما با مشكلات و بحران آب مواجه هستيم‌، اين سد تامين كننده آب بخشي از منطقه جنوب فارس است.

رضائيان اضافه كرد: سد كوثر هم از سدهاي بسيار تاثيرگذاري محسوب مي‌شود كه خدمات شاياني را در تامين آب به استان‌هاي فارس، خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد و بوشهر داده است.

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري فارس تصريح كرد: اگر سد كوثر نبود و سامانه انتقال آب ايجاد نشده بود، ولو اينكه بارندگي نرمالي هم داشتيم، امروز در شهرستان‌هاي مهر و لامرد براي تامين آب شرب با مشكل مواجه بوديم.

او يكي از مهمترين كاركردهاي سدها را ممانعت از آسيب‌هاي وارده از سيلاب‌ها و جمع‌آوري آب ناشي از بارندگي‌هاي سيلابي، عنوان و اضافه كرد: در دوره‌اي سد درودزن كه امروز سطح آب مخزن آن به پائين‌ترين نقطه رسيده است، در يك بارندگي 150 ميليون متر مكعب آب گرفت.

رضائيان تصريح كرد: براساس اسناد و مدارك موجود، سد درودزن در مقاطعي 2 تا 2.5 ميليون مترمكعب عبور آب را تجربه كرده است.

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري فارس با بيان اينكه نبايد گمان كرد سدهاي احداث شده بي‌دليل بوده و تاثيرات نامطلوبي بر حوزه آبريز داشته است،‌ گفت: تالاب‌هاي استان هم در ادوار مختلف تاريخ، خشكيدگي را تجربه كرده‌اند اما در اين دوره به‌واسطه طولاني بودن مدت بروز خشكسالي، مشكلات جدي‌تر است.

به گزارش ايسنا، برخي صاحب‌نظران و منتقدان، بر اين اعتقاد هستند كه ساخت بعضي سدها در استان‌هاي فارس و ساير نقاط كشور، نه‌تنها تاثيري بر بهبود وضعيت آب نداشته است بلكه با تغيير در حوزه آبريز تالاب‌هاي بزرگ اين استان، مشكلات ناشي از خشكسالي و تغيير اقليم و ... را دامن زده است.

منتقدان اين حوزه تاكيد دارند كه ايجاد سدها كه اغلب با هدف توليد برق دنبال شده است، بايد مبتني بر مطالعات دقيق‌تر، كارشناسي‌شده تر و گسترده‌تري انجام مي‌شد.

برخي صاحب‌نظران تاثير احداث برخي سدها نظير سد ملاصدرا در استان فارس را كاهش ورودي سد درودزن و تالاب بختگان و رود كر، توسعه كشاورزي و توليد محصولات پر آب‌بر نظير برنج و ... در اراضي بالادست سد درودزن، گسترش اراضي كشاورزي بدون در نظر گرفتن شاخص‌هاي علمي و ... مي‌دانند.

خشكيدن هفت تالاب اصلي و بزرگ استان فارس، خصوصا تالاب‌هاي بختگان و پريشان، به شدت بر اقتصاد اين استان تاثيرگذار بوده و زمينه‌ساز بروز مشكلات عديده‌اي در حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و ... به واسطه توسعه مهاجرت‌ روستاييان به شهرها شده است.

از ديگر سو، بسياري از منتقدان نيز تاكيد دارند كه بعد از آبگيري سد سيوند در شمال استان فارس، خشكيدن بختگان سرعت گرفت و به واسطه كاهش ورودي حوزه آبريز اين سد و تاثيراتي كه بر اثر احداث سد ملاصدرا بروز كرده بود، بخت بختگان كاملا خوابيد و اين درياچه بزرگ كه چندين شهرستان استان فارس از آن منتفع مي‌شدند را نابود كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار