رئيس دانشگاه شيراز اعتقاد دارد كه بخش اعظمي از اقتدار كشورها در گرو رشد علمي است و هر كشوري كه بيشتر به علم و توسعه علمي بها داد، رشد مطلوب‌تري را نيز شاهد بود.
کد خبر: ۳۳۹۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۲ 06 December 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: مجيد ارشادلنگرودي در مراسم روز دانشجو و تجليل از پژوهشگران برگزيده استاني در فارس، روز 16 آذر و شهادت سه دانشجو در مسير استبداد و استكبارستيزي را نقطه عطفي در تاريخ ايران ارزيابي و ماحصل آن را نزول خير و بركت براي كشور عنوان كرد.

ارشاد که معتقد است امنیت و اقتدار هر کشوری در گرو توسعه علمی است، بیان کرد: این مهم حقیقتی انکارناپذیر است.

وی در ادامه به چالش‌های موجود در توسعه علمی کشور اشاره و عنوان کرد:  چالش‌ها البته کم نیست و در زمینه‌هایی مانند خشکسالی، بحران آب، زیست محیطی و اشتغال بیش از زمینه های دیگر خود را نشان داده و بسیاری از آنها در شمار معضلات اجتماعی در آمده است.

رئیس دانشگاه شیراز افزود: بروز چنین چالش‌هایی نشان داده که بیش از هر زمان دیگری نیاز به تحقیق و پژوهش داریم و اگر بخواهیم پژوهش را تقویت کنیم باید به سیستم آموزشی و اجرایی کشور متمرکز شويم.

ارشاد، بودجه و کمبود اعتبارات را از چالش‌هایی خواند که اگر به طور کافی و به موقع تزریق نشود، موفقيت را شاهد نخواهيم بود و با تاکید بر اینکه باید سیستم آموزشی ما به صورت ساختاری، اصلاح شود، گفت: استانداردسازی و رعایت آن، ساده‌ترین راه حل برطرف کردن عیوب ساختار آموزشی است.

رئیس دانشگاه شیراز با ابراز تاسف از اینکه در برهه‌ای از زمان دانشگاه‌هایی ایجاد شد که از کیفیت خوبی برخوردار نبود و اين باعث از بين رفتن اعتماد مردم شد، گفت: پذیرش دانشجو باید ساماندهی شود؛ چرا که وقتی تعداد دانشجو زیاد می‌شود، دیگر نمی توان جلوي مقاله فروشی را گرفت.

ارشاد همچنین یادآور شد: اینکه ما حجم زیادی از مطالب مختلف را به دانشجو بدهیم و در فرصت کمی از آنها بخواهیم آموخته‌های خود را از این مطالب تحویل دهند، در واقع فرصت خلاقیت، نوآوری و نواندیشی را از آنها گرفته‌ایم.

وی همچنين به اهمیت علوم انسانی اشاره و عنوان کرد: نباید دچار افراط و تفریط شویم.علوم پایه و انسانی باید از حمایت دولت برخوردار باشد که در همه دنیا اینگونه است.دولت ها در مورد علوم مسئولیت دارند و اگر به آنها توجه کافی نشود، حتی چشمه علوم مهندسی هم خشک خواهد شد.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه علوم پایه و مهندسی از علوم کاربردی هستند که به جنبه کاربردی بودن آنها توجه نشده است، گفت: بحران اصلی در جای دیگری است، بخش اجتماعی ما دچار معضلات فراوانی است اما چه کسی باید آن را حل کند؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار