مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: در استان یزد 20 نوع شیرینی وجود دارد که می تواند با برندسازی، بازاز جهانی را در دست بگیرد.
کد خبر: ۳۴۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶ 13 December 2016
به گزارش تابناک یزد،محمدحسین موسی زاده در سمینار نقش آموزش های مهارتی در توسعه صنعت شیرینی استان یزد افزود: برای جهانی شدن شیرینی یزد باید با استفاده از فناوری های روز دنیا، نسبت به بهینه سازی فرایندها و بسته بندی مناسب اقدام کرد.
وی با بیان اینکه حدود 12 میلیون دانش آموز در کشورمان تحصیل می کنند ادامه داد: این دانش آموزان به دلایلی از جمله ضعف در بسته بندی از شیرینی های ایرانی در مدارس استفاده نمی کنند.
وی خاطر نشان کرد: شرینی یزد را می توان با آموزشهایی که در دانشگاههای کشور به خصوص مراکز علمی کاربردی ارائه می شود در سطح بین المللی عرضه کرد.
مدیر کل پژوهش دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: افزایش صادرات شیرینی استان یزد بخشی معضل بیکاری در این استان را رفع می کند.
موسی زاده از ایجاد 2 رشته صنایع شیرینی آردی و غیرآردی در مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد و افزود: این رشته ها در تهران و اصفهان راه اندازی شده و در صورت تقاضای دیگر استانها، توسعه می یابد.
موسی زاده با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی تمرکز ویژه ای به موضوع کارآفرینی دارد گفت: این دانشگاه توان توان تاسیس رشته های جدیدی شیرینی سازی دارد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد نیز گفت: شمار فارغ التحصیلان دانشگاهی کاربلد و دارای مهارت در کشورمان اندک است و دانشگاه علمی کاربردی با هدف ارایه آموزش های مهارتی مورد نیاز بازار کار و صنعت تاسیس شده است.
محمدصالح احمدی افزود: دولتی بودن و متقاضی نداشتن در بازار کار از مهمترین مشکلات حوزه پژوهش در کشورمان است که برای رفع آن باید چاره اندیشی شود.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد توجه ویژه ای به مزیتهای بومی استان از جمله صنعت گردشگری، شیرینی و پرورش اسب دارد و در راستای ارایه آموزش های مهارتی در این حوزه ها برنامه ریزی می کند.
رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان یزد نیز گفت: صنعت شیرینی را می توان به عنوان یکی از میراث فرهنگی استان که در جذب گردشگر خارجی موثر بوده قلمداد کرد.
محمدعلی جلایی با بیان اینکه شیرینی های این استان اکنون به آلمان، کانادا، ترکیه و کشورهای عربی صادر می شود افزود: شیرینی یزد قدمتی حدود 300 سال دارد.
وی ادامه داد: اتحادیه قنادان یزد از سال 1351 راه اندازی شده و اکنون دارای 200 واحد عضو شیرینی ساز، 150 شیرینی فروش، 100 عضو قندریز و نبات ریز و 20 عضو لوازم قنادی است.
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و رئیس مرکز علمی کاربردی شیرین عسل گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور بسیار کمرنگ است و باید در این خصوص تلاش بیشتری شود.
نارملا آصفی با بیان اینکه دانشجویان با ورود به صنعت می تواند با ارائه پژوهشهای مناسب، بهترین فناوری را به بخش صنعت عرضه کنند، افزود: بسیاری از پایان نامه های دانشجویی در مقاطع مختلف فقط در کتابخانه های نگهداری می شود و کاربردی نیست.
یکی از تولیدکنندگان صنایع غذایی تبریز هم گفت: توسعه پایدار نیازهای نسل کنونی را به گونه ای تامین می کند که نسل های بعدی را در برآوردن ساختن نیازهایشان تضعیف نکند.
رحیم بنامولایی افزود: دانشگاهها باید علاوه بر تربیت نیروی انسانی در کشور، به مقوله کارآفرینی هم توجه داشته باشند.
همچنین محمد گوهریان رییس مرکز آموزش علمی کابردی عقیق اصفهان با بیان اینکه شیرینی سازان یزد مهارت خوبی در این صنعت دارند، گفت: ایجاد رشته شیرینی سازی در دانشگاه علمی کاربردی و حمایت اصناف از این صنعت برای استان یزد مفید خواهد بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار