فرماندار پارس آباد مغان گفت: حدود 50 درصد عشایر استان اردبیل در این شهرستان مرزی ساکن هستند.
کد خبر: ۳۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰ 12 May 2015
به گزارش ایرنا، مهدی احمدی در نشستی با مدیرکل امور عشایر استان اردبیل افزود: جمعیت عشایر این شهرستان افزون بر 31 هزار و 500 نفر است که از این نظر پارس آباد مقام اول استانی را داراست.

وی گفت: عشایر پارس آباد با 580 هزار واحد دامی نقش ویژه ای در تولیدات فرآورده های دامی و اقتصاد منطقه و استان دارند.

وی افزود: سالانه حدود 12 هزار تن شیر خام ، سه هزار تن گوشت قرمز ، دو هزار و 100تن پنیر و 650 تن پشم با تلاش عشایر فعال این شهرستان تولید می شود.

وی به تدوین برنامه توسعه این شهرستان اشاره و اظهار کرد: فعالیت ها را با برنامه مدون پیگیری کرده و در مسیر این برنامه ریزی با توجه به کشاورزی و عشایری بودن منطقه اولویت های کاری خود را در سند و برنامه شهرستان کشاورزی و دامداری قرار خواهیم داد.

وی با بیان این که با تکمیل و بهره برداری از طرح های پمپاژ فتحعلی و پایاب خدا آفرین سیمای حوزه عشایری منطقه متحول خواهد شد گفت: با آغاز واگذاری اراضی دشت فتحعلی و پایاب سد خدا آفرین در آینده نزدیک تولیدات عشایر منطقه و به تبع آن درآمد این قشر زحمتکش به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

احمدی دعوت از سرمایه گذاران و ایجاد صنایع تبدیلی را از اولویت های نیاز منطقه دانست و افزود: ایجاد و راه اندازی صنایع تکمیلی و تبدیلی وابسته به کشاورزی علاوه بر ایجاد فرصت های جدید شغلی مانع از خام فروشی محصولات به دست آمده از اراضی زراعی و باغی منطقه می شود.

به گزارش ایرنا ، قادر هنرمند مدیرکل امور عشایر استان اردبیل هم در این نشست گفت: عشایر استان از ترکیب دو ایل بزرگ به نام های ایل سون 93 درصد و ایل قره داغ با 5/1 درصد تشکیل شده است.

وی افزود: جمعیت عشایر استان 80 هزار نفر است که این تعداد در 572 قشلاق و هفت زیست بوم و 51 سامانه و 45 طایفه مستقل و یک هزار و 527 اوبه زندگی می کنند.

وی اظهار کرد: عشایر استان شش درصد جمعیت استان و در مجموع 6/5 درصد کشور را شامل می شود اما بیش از 30 درصد تولیدات پروتئین استان را این قشر زحمتکش فراهم می کند.

وی اضافه کرد: عشایر نجیب و غیور استان در کنار فعالیت های تولیدی و کار و تلاش با تمام توان و قدرت از ارزش های نظام و انقلاب و مرزهای کشور پاسداری کردند و در این مسیر 48جانباز و 168 شهید والامقام تقدیم کرده اند.

پارس آباد مغان در شمال استان اردبیل و مجاورت جمهوری آذربایجان واقع است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار