مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است.
کد خبر: ۳۴۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 19 December 2016
تابناک فارس به نقل از  کلیدفارس:این روزها در سطح شهر اقلید "سگ‌های ولگرد" مشاهده می‌شوند به طوری‌که در ساعات پایانی شب به وضوح شاهد سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر هستیم.

‌مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان است.

طی ماه‌های اخیر مردم اقلید با افزایش کم‌سابقه جمعیت سگ‌های ولگرد مواجه شده‌اند و این به آن دلیل است که سگ‌ها دارای پتانسیل تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

وقتی صبح می‌شود و می‌خواهید از منزل خارج شده و در خیابان راه بیفتید، سگ‌هایی را می‌بینید که به صورت گله‌ای در حال پرسه‌زدن هستند، که در این حالت یا باید دونده ماهری باشید و خود را از معرکه نجات دهید، یا دل را به دریا زده و آماده مقابله شوید و یا اینکه از همان راهی که رفته‌اید به خانه‌ بازگردید.

خیراندیش یکی از اهالی خیابان طالقانی اقلید در گفت و گو با خبرنگار ما ‌گفت: سگ‌های ولگرد با پاره کردن کیسه‌های زباله و پخش آن‌ها در کوچه‌ها، سبب آلوده شدن محیط می‌شوند که این امر خود نیز سبب بروز مشکلات عدیده‌ای هم برای ساکنین محلات و هم دستگاه‌های اجرایی جمع آوری زباله شده است.

وی با اعلام نارضایتی از حضور سگ های ولگرد در سطح شهرستان گفت: سگ‌های ولگرد محیطی پر از ترس را برای مردم ایجاد کرده‌اند و از سویی خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک به واسطه این حیوان وجود دارد.

جلیلی یکی از از اهالی کوچه وزیری به خبرنگار ما گفت: با توجه به وجود سگ‌های ولگرد شب‌های آرامی نداریم و خانواده‌ها نیز نمی‌توانند ‌بیرون از منزل بروند.

وی صدای زوزه سگ‌های ولگرد را نیز آزار دهنده دانست و افزود: صدای سگ‌ها آسایش را از خانواده‌ها گرفته و هرشب نیز بر تعداد سگ‌ها افزوده می‌شود.

او گفت: این سگ‌ها آنقدر جسور هستند که از وسایل نقلیه هم ترسی ندارند و به ماشین‌ها نیز حمله می‌کنند.

این شخص ادامه داد: با موتور در ساعات 11 یا 12 شب نمی‌توان از خیابان‌ها عبور کرد، چرا که هرلحظه ممکن است سگی حتی به موتور حمله‌ور شود!

حضور "سگ‌های ولگرد" در سطح شهر  نگرانی‌هایی را در بحث سلامت شهروندان به وجود آورده که این حیوانات ناقل بیماری‌های مسری هستند که تهدیدی جدی برای سلامت مردم و بهداشت محیط به شمار می‌روند.

وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر علاوه بر خطرات ناشی از حمله و گاز گرفتگی می‌تواند باعث بیماری‌های خطرناکی شود که بر اساس منابع علمی مشخص شده، از میان ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان حدود ۱۰۰بیماری ازسگ به انسان انتقال می‌یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار