معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از دریافت مهر اصالت برای اثرسفر کردی استان در شورای جهانی صنایع دستی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد 'یونسکو' در نشست 2016کویت خبر داد.
کد خبر: ۳۵۰۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳ 27 December 2016
علی عابدی سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سفر کردی خراسان شمالی اثر 'اقدس شادکام بریمانلو' است که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو به همراه 9 اثر دیگر کشورمان شده است.
وی با بیان اینکه داوری های این دوره سخت تر و شرایط رقابت برای دریافت مهراصالت یونسکو نسب به سال های گذشته دشوارتر شده است، افزود: امسال فقط 10 اثر در نسشت 2016 سازمان جهانی صنایع دستی از ایران موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شدند که سفر کردی خراسان شمالی جزو این آثار برگزیده بود.
عابدی با بیان اینکه سه اثر خراسان شمالی تاکنون از یونسکو مهر اصالت گرفته است افزود: آنچه در سال 92 مهر اصالت یونسکو گرفته بود اثر خانم ذوالفقاری و مربوط به 'کناره' بوده و سفره کردی نبوده و این اولین باری است که سفره کردی خراسان شمالی مهر اصالت یونسکو دریافت کرده است.
معاون صنایع دستی ،اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به برگزاری اولین همایش تخصصی سفره کردی در خراسان شمالی چهار شنبه 8دی ماه در بجنورد گفت: در حاشیه این همایش از تندیس و مهر اصالت سفر کردی با حضور مسئولان رونمایی می شود.
به گزارش ایرنا سفره کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه ‌فرد زنان عشایر خراسان شمالی است و به عنوان هنری وصف‌‌ناپذیر مطرح است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای داده است و نقش‌های بافته شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را با خود به یدک می‌کشد. نمادها در سفره کردی همگی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است. نگاره و نقوش سفره کردی در واقع نقش‌های کهنی هستند که در نوع خود بی‌نظیر هستند. نقش‌های بافته‌شده در این هنر بیشتر حیوان و انسان است، نمادها در سفره کردی بیشتر نماد نوع زندگی و معیشتی و نظام اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار را در خود جای داده‌است.
این گلیم روزگاری به دلیل نقوش ویژه به‌کار رفته در آن وسیله‌ای مقدس تلقی می‌شد اما امروزه به دلیل گرانی و وضعیت دشوار معیشتی افراد، به عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زیرانداز که به خاطر نقوش زیبای حیوانات حلال گوشت، میوه‌های مختلف و غلات، به عنوان سفره ساکنان شهرستان‌های خراسان شمالی مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه کاربردی جز زیرانداز ندارد. این گلیم بسیار ظریف، پشمی است و رنگ‌های متنوعی نیز در آن به‌ کار رفته است و شهرستان آشخانه به عنوان یکی از فعالترین شهرستان‌های خراسان شمالی در تولید این دستبافته محسوب می‌شوند.
استان 940هزارنفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قراردارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار