سرپرست اداره کل محیط زیست همدان با اشاره به اینکه تعداد اسلحه‌های مجاز استان همدان بیشتر از ظرفیت برد مناطق است، افزود: در حال حاضر سازمان محیط زیست با وزارت دفاع تفاهم‎نامه‎ای مبنی بر عدم تولید اسلحه شکاری در ایران منعقد کرده است.
کد خبر: ۳۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 19 May 2015

سرپرست اداره کل محیط زیست همدان با تاکید بر اینکه افزایش ۴ برابری اسلحه‌های مجاز در همدان نگرانکننده است، گفت: تولهگیری و جوجهگیری جایگزین شکار غیرمجاز شده است.

به گزارش تسنیم، سید عادل عربی ، اظهار داشت: در سال‌های گذشته براساس دستورالعمل ابلاغ شده برای ساماندهی اسلحه‌های غیرمجاز, تعدادی از این اسلحه‌ها دارای پروانه شده و قانونی محسوب شدند، از این رو تعداد اسلحههای مجاز به یک باره 4 برابر شد که این مسئله نگران‌کننده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد اسلحه‌های مجاز استان همدان بیشتر از ظرفیت برد مناطق است، افزود: در حال حاضر سازمان محیط زیست با وزارت دفاع تفاهمنامهای مبنی بر عدم تولید اسلحه شکاری در ایران منعقد شده است.

عربی با تاکید بر اینکه ساماندهی اسلحههای شکاری مجاز و غیرمجاز نیازمند همکاری تمامی نهادهای موثر است، گفت: از وزارت دفاع خواسته شده تا ضمن عدم تولید فشنگ شکاری، اسلحه را به عنوان پاداش به بازنشستگان خود واگذار نکند.

وی با اعلام اینکه بسیاری از اسلحههای شکاری کشور تولید داخل است، عنوان کرد: هنوز از پروانه شکار در استان همدان خبری نیست و در صورت صدور در پاییز امسال برای شکارچیان مجاز صادر میشود.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه پروانه صید ماهی تاکنون ابلاغ نشده است، افزود: صدور پروانه صید پرندگان نیز از تابستان امسال شروع می‌شود.

عربی با تصریح بر اینکه پروانه شکار با اسلحه از پاییز امسال شروع می‌شود، بیان کرد: سال گذشته مجوز شکار با اسلحه در همدان صادر نشده بود ولی برای افرادی که معیشت آنها از طریق صید بود مجوز صید ماهی و پرنده صادر شد.

وی با بیان اینکه شکار برای شکارچیان غیرمجاز به تفریح و تفنن تبدیل شده است، گفت: عقاب شاهی از جمله گونههایی است که گوشت آن قابل خوردن نبوده و اهلی نیز نمی‏شود ولی شکارچیان آنها را شکار کرده و گونه را به خطر میاندازند.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان تاکید کرد: در حال حاضر تولهگیری و جوجهگیری در بین شکارچیان باب شده و به مشکلی جدید در استان همدان تبدیل شده است، متاسفانه شکارچیان در لحظه زایمان توله یا جوجه را از مادر برای پرورش جدا می‌کنند که بیشتر این توله‌ها دوام نیاورده و از بین میروند.

عربی با تصریح بر اینکه متاسفانه پرندگان شکاری استان همدان به سبب شکارهای غیرمجاز در معرض خطر شدید هستند، گفت: انواع عقاب، سارگپه، شاهین قرقی و دلیجه بسیار آسیب می‌بینند و نسل آنها در حال از بین رفتن است.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر پرندگانی که تحویل اداره کل محیط زیست همدان می‌شوند به سبب تیر خوردن زخمی بوده و دیگر به طبیعت باز نمی‌گردند، اظهار داشت: این پرندگان دیگر قابل مداوا و ترمیم نبوده و جان خود را از دست میدهند.

سرپرست اداره کل محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه گرگ گونهای خاص در استان همدان محسوب میشود، گفت: متاسفانه به دلیل اشتباهاتی که مردم نسبت به این گونه دارند شاهد از بین رفتن آن هستیم.

وی با بیان اینکه گرگ در فصل بهار زایمان دارد، تصریح کرد: روستاییان از محل زندگی گرگ‌ها با خبر بوده و در ایام زایمان توله و مادر را از بین می‏برند، باید بدانیم که ما انسانها وارد قلمرو گرگ‌ها شده و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دادیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار